چه چیزهایی باعث سالم یا ناسالم شدن شخصیت شما می شود؟

به گزارش باتسک، محققان بر این باورند که برخی ویژگی های شخصیتی خاص سالم هستند زیرا این ویژگی های شخصیتی منجر به زندگی شادتر و سالم تر می شود، در حالی که برخی دیگر ویژگی ها ناسالم هستند. در یک مطالعه نو، آنها توضیح می دهند که کدام صفات خوب و کدام صفات بد هستند.

چه چیزهایی باعث سالم یا ناسالم شدن شخصیت شما می شود؟

روانشناسان به منظور شناسایی شخصیت فرد، به پنج ویژگی شخصیتی افراد امتیاز می دهند. این ویژگی ها عبارتند از برونگرایی، باز بودن در برابر تجربه، موفقیت، وجدان، و روان رنجور.

با این حال، هر یک از این پنج ویژگی شخصیتی شامل ویژگی های متعددی دیگر است که به تعیین شخصیت کمک می کند.

یک تیم از محققان دانشگاه کالیفرنیا، در دانشگاه دیویس معتقد است که برخی از این ویژگی های تعریف کننده شخصیت، سازههای یک شخصیت سالم هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در شادی و موفقیت قرار گیرند.

محققان در بررسی نو خود که در مجله روانشناسی شخصیت و روانشناسی اجتماعی است، دریافتند که کدامیک از 30 جنبه از پنج ویژگی شخصیتی کلیدی، شخصیت سالم را تعریف می کند و همچنین کدامیک به انواع رفتارهای مختلف مربوط است.

سرپرست تیم می گوید: ما بر این باوریم که نتایج ما هر دو مفهوم کاربردی برای ارزیابی و تحقیق در مورد عملکرد شخصیت های سالم و همچنین مفاهیم عمیق تر برای نظریه های مربوط به سازگاری و عملکرد روانی را دارد.

علاوه بر ارائه توصیف جامع از یک فرد سالم روانشناختی از لحاظ صفات اولیه، مشخصات تولید شده و آزمایش شده، یک ابزار ارزیابی کاربردی برای تحقیق در مورد عملکرد شخصیت سلامت است.

مشخصات شخصیت سالم

محققان مطالعه خود را در دو بخش انجام دادند. اولا، آنها از متخصصان روانشناسی خواسته بودند تا توصیف کنند با استفاده از 30 عنصر از پنج ویژگی شخصیتی کلیدی، چه چیزی شخصیت سالم به نظر می رسد.

به عنوان بخشی از این رویکرد کارشناسانه هماهنگی، آنها همچنین در پی نظر کارشناسان روانشناسی مثبت بودند که شاخه ای از روانشناسی است که بر فضایل و صفات مثبت مردم و دیدگاه دانشجویان روانشناسی کارشناسی تمرکز دارد.

در بخش دوم مطالعه خود، محققان داده های بیش از 3000 شرکت کننده را در مطالعه جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند. آنها هر شخصیت شرکت کننده را به تصویر کشیدند، و سپس آنها را با مشخصاتی که بخش اول مطالعه ایجاد کرده بود مقایسه کردند.

همانطور که محققان انتظار داشتند، هر دو کارشناسان و دانش آموزانی که در بخش اول مطالعه خود مصاحبه کردند، نشان می داد که یک فرد با شخصیت سالم، در مواردی با ویژگی های برون گرا، باز بودن نسبت به تجربه، توافق پذیری و وجدان، نمره های بالایی می گیرد اما نمرات نسبتا پایینی در جنب های روان رنجوری دارد.

به طور خاص، محققان می گویند: مشخصات تولید شده از طریق متخصص نشان می دهد که افراد سالم از نظر روان شناختی نمرات بالایی در باز بودن به احساس و نمرات پایینی در خصومت و خشمگینی داشتند. آنها اضافه می کنند: سایر نقاط برجسته عبارت بودند از گرمی و ملایمت، احساسات مثبت، راست و صاف بودن و صلاحیت و شایستگی. جنبه هایی که امتیاز پایین داشتند افسردگی و آسیب پذیری بود.

سرپرست تیم می گوید: مردم به طور کلی، بدون توجه به اینکه آنها کارشناس هستند یا نه، به نظر می رسد که یک ایده کاملا واضح از اینکه یک شخصیت سالم باید پگونه باشد، دارند.

علاوه بر این، با توجه به تحقیقات موجود که محققان در نظر گرفته اند، به نظر می رسد این ویژگی های شخصیتی می تواند نتایج خاصی از جمله شرایط سلامت فرد، عزت نفس، عملکرد تحصیلی، کیفیت ارتباط و عملکرد در کار را پیش بینی کند.

برخی یافته های مجذوب کننده

محققان با بررسی اطلاعات مربوط به بخش دوم مطالعه خود، تأیید کردند کسانی که نمایه های شخصیت سالم دارند، در زندگی خود را بهتر وفق و تنظیم می کنند. این افراد دارای اعتماد به نفس بالایی بودند، خوش بین بودند و از تجاوز و رفتارهای ضد اجتماعی بیزار بودند.

آنها همچنین گزارش دادند که قادر به مقاومت در برابر وسوسه بودند، رفتار خود تنظیمی داشتند و دارای احساس مسئولیت بودند و بر وظیفه ای که در دست داشتند تمرکز می کردند.

با این حال، شرکت کنندگانی بودند که دارای ویژگی های مربوط به نارسیسیسم و روانپریشی بودند، که به محققان این اجازه را می داد که یک ایده دقیق تر از آنچه که شخصیت سالم ممکن است به نظر برسد، داشته باشند.

نتایج مطالعه نشان داد افرادی که دارای پروفایل های شخصیت سالم هستند، نمره کمی در اعمال استعمال گرایانه اما نمره نسبتا بالایی در گرایش و خودکفایی داشتند، اما با وجود همه این صفات، ارتباطی با صفت خودشیفتگی نیز داشتند.

محققان یادآوری می کنند که شرکت کنندگان با شخصیت های سالم تمایل به گرفتن نمره پایین در ویژگی های منفی و ناسازگار، نظیر انزوا و سرزنش و محکوم کردن بیش از حد خود دارند. با این حال، آنها بر روی ویژگی های دیگر که به طور بالقوه کمتر مضر هستند، از قبیل استرس و جسارت و چیرگی ، نمرات بالاتری را گرفتند.

اگر شما کنجکاو هستید که نمره شما چگونه است و آیا شما یک شخصیت سالم دارید یا خیر، می توانید تستی که نویسندگان مطالعه در اینجا طراحی کرده اند را انجام دهید.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2721

به "چه چیزهایی باعث سالم یا ناسالم شدن شخصیت شما می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه چیزهایی باعث سالم یا ناسالم شدن شخصیت شما می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید