پیشرفتی در جهت بهبود زخمهای مزمن

به گزارش باتسک، فناوری ما برای بهبود پوست به سبک پیشتازان فضا می تواند پایانی بر زخم های مزمن باشد. این کار با بیدار کردن سلول های خفته صورت می گیرد.

پیشرفتی در جهت بهبود زخمهای مزمن
تصویر: اَبَر انسان. Shutterstock

توانایی بهبودی سریع زخمها یکی از مجذوب نماینده ترین فناوری هایی است که به وسیله داستانهای علمی تصویر می گردد. شاید مشهورترین آنها، پزشکان در سریال پیشتازان فضا باشند که قادر به برطرف کردن برآمدگی و سوختگی با بازسازی فوری پوست بیماران خود با استفاده از نوعی اسلحه اشعه پزشکی هستند. خدمه مصدوم شرکت می توانند تقریباً بلافاصله به جای گذراندن ماه ها برای بهبودی، دو باره به سر کار برگردند.

(ترمیم نماینده پوستی یک ابزار پزشکی رایج و به راحتی قابل استفاده بوده است که به وسیله بسیاری از تمدن ها برای التیام زخم های جزئی پوستی مانند بریدگی و سوختگی استفاده می شده است. ترمیم نماینده پوست بعلاوه می تواند برای برگرداندن پوست اصلاح شده با جراحی به حالت عادی و بعلاوه برای از بین بردن جای زخم ها استفاده گردد. بعلاوه می توان از آن برای شبیه سازی زخم ها یا سوختگی استفاده کرد. در کتاب Star Trek: Aliens & Artifacts ، آلن سیمز شرح می دهد که چگونه می توانید ترمیم نماینده پوست خود را بسازید. ترمیم نماینده ای که به آن اشاره دارد در واقع از یک برس مو برقی ساخته شده است و در VOY دیده می گردد: نیروی کار. چندین وجه مختلف برای نشان دادن ترمیم نماینده پوستی استفاده شده است، از جمله به گونه ای طعنه آمیز که قوای لیزر را نشان می دهد.)

چنین فناوری ای ممکن است به عنوان یک خیال خالص (و بعلاوه یک دستگاه نقشه برداری مفید) به نظر برسد، اما اکنون ممکن است به واقعیت نزدیکتر از آنچه فکر می کنید باشد. گروه تحقیقاتی من به تازگی کارهایی را در خصوص استفاده از یک تابشگر آلتراسونیک دستی کوچک منتشر نموده است که باعث تسریع ترمیم بافت می گردد. این رویکرد برطرف فوری پیشتازان فضایی را ارائه نمی دهد، اما ما دریافتیم که زمان بهبودی می تواند 30٪ کاهش یابد. این هم راحتی را برای بیمار افزایش می دهد و هم مدت زمان بقای زخمِ مستعد عفونت را کوتاه می نماید.

جایی که چنین فناوری ای واقعاً باید آغاز به کار کند، در معالجه افرادی است که به خوبی بهبود نمی یابند. بعد از سن 30 سالگی، توانایی بدن ما برای بهبودی رو به زوال می گذارد - و با رسیدن به سن بالای 60 سال، این زوال به یک مشکل واقعی تبدیل می گردد. سایر عوامل خطر در بهبودی ضعیف شامل دیابت، چاقی و سیگار کشیدن است. این بدان معناست که بخش بزرگی از جمعیت دچار تأخیر در بهبودی هستند و این که حساسیت در مقابل نقص ها افزایش می یابد.

از آن جا که بهبودی بدتر می گردد، صدمات می تواند منجر به زخم های مزمن گردد که هرگز بهبود نمی یابند زیرا سلول های آسیب دیده پوست به حالت خفته در می آیند. این زخم ها شامل زخم بستر، زخم پای وریدی، زخم پای دیابتی و زخم های فشار می باشد. زخمهای مزمن در حال حاضر 200000 بیمار در انگلیس را تحت تأثیر قرار داده و 2٪ -5٪ از هزینه های سالانه مراقبت های بهداشتی در سراسر دنیا را مصرف می نمایند. (در ایالات متحده ، زخمهای مزمن حدود 6.5 میلیون بیمار را مبتلا نموده است. ادعا می گردد سالانه بیش از 25 میلیارد دلار برای درمان زخم های مزمن صرف می گردد و به علت افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، افزایش سن جمعیت و افزایش شدید شیوع دیابت و چاقی در سراسر دنیا، این هزینه به سرعت در حال رشد است.) آنها بعلاوه فوق العاده دردناک هستند و در بسیاری از موارد فقط با قطع عضو اندام قابل حل هستند.

ما دریافته ایم که درمان های سونوگرافی می توانند سلول های خفته را فعال نمایند و بنا بر این فرایند بهبودی را آغاز می نمایند. این در واقع یاد آور یک نمونه علمی تخیلی علمی دیگر، ابر قدرت شفا بخش فوری است که در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مانند X-Men و Heroes دیده می گردد.

به خوبی معین شده است که جنین در رحم قادر به بهبودی کامل و بدون زخم است. و حتی در بزرگسالان، اندام هایی مانند کبد باز سازی می گردد. با این حال، در لحظه تولد، ما بسیاری از ظرفیت های خود را برای بهبودی از دست می دهیم و این قابلیت ها در کل زندگی ما رو به زوال می رود.

آن چه که سونوگرافی انجام می دهد این است که به طور مؤثری ساعت را بر می گرداند و سلول ها را تحریک می نماید تا عملنمودهایی را که قادر به انجام آنها هستند اما با گذشت زمان فراموش نموده اند، انجام دهند. از آن جا که این فرایندهای طبیعی آغاز پرش است، چنین درمانی نسبتاً بدون ریسک است - برخلاف بسیاری از داروهای درمانی که در فرآیندهای شیمیایی بدن اختلال ایجاد می نمایند و می توانند منجر به عوارض جانبی شوند.

تصویر: بهبود دهندگی دستی. دانشگاه شفیلد، نویسنده ارائه داد

دستگاه سونوگرافی با القای نانو لرزش در غشاها و محیط های اطراف سلولهای پوستی کار می نماید. این ارتعاشات باعث می گردد کانالها روی سطح سلول باز شوند و این امکان را می دهد که کلسیم در غشاهای آن حرکت کند. کلسیم ارزش سیگنال دهنده سلول است و حرکت مواد معدنی در غشاء بسیاری از عملنمودهای سلول را کنترل می نماید.

در خصوص سونوگرافی، موقعیت نو کلسیم در درون هر سلول، یک جلو و عقب تعریف شده به آن می دهد. این امر باعث می گردد سلول ها به سمت محل آسیب حرکت نمایند، لبه های زخم را به هم بکشند و بهبودی را تقویت نمایند.

ما این اثر را در سلولهای جدا شده از بیماران زخم پای وریدی نشان داده ایم. مهمتر از همه، ما توانسته ایم تعدادی از نقایص درمانی ناشی از دیابت، سن و اختلالات مادر زادی را معکوس کنیم، به طوری که زخم های درمان شده به همان مقدار زخم های جوان و سالم بهبود می یابند. آن چه که سونوگرافی انجام می دهد این است که به طور مؤثری ساعت را بر می گرداند و سلول ها را تحریک می نماید تا عملنمودهایی را که قادر به انجام آنها هستند اما با گذشت زمان فراموش نموده اند، انجام دهند. این بدان معنی است که ما به زودی در موقعیتی خواهیم بود که از فرایند شکل گیری زخم های مزمن جلوگیری کنیم و احتمالاً این فرایند را معکوس کنیم.

آینده حتی روشن تر به نظر می رسد. تحقیقات ما نشان می دهد که سونوگرافی درمانی احتمالاً از طیف بسیار گسترده ای از بیماران سود می برد. آزمایشات بالینی برای مشخص محدودیت های تکنیکی مورد احتیاج است اما می تواند نشان دهد که چگونه می توان درمان را بهتر بهبود داد. یک روز - با تحقیقات بسیار بیشتر - حتی ممکن است به مکانیسم بهبودی کامل و عاری از زخم که در رحم امکان پذیر است، دست یابیم.

منبع: مارک باس - University of Sheffield

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2458

به "پیشرفتی در جهت بهبود زخمهای مزمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفتی در جهت بهبود زخمهای مزمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید