پیدا شدن اژد های کوچک در یک جزیره متروکه!

به گزارش باتسک، مثل یک اژد های کوچک، گونه جدیدی از مارمولک در جزیره متروکه کشف شده که شبیه به اژد هایی کوچک است.

پیدا شدن اژد های کوچک در یک جزیره متروکه!

به گزارش خبرآنلاین، گونه نویاز مارمولک، که شبیه یک اژد های کوچک به نظر می رسد، با صورت منقاری و دمی خاردار شبیه به برگ، در جزیره خالی از سکنه کوئینزلند کشف شده است. این موجود گوشتخوار که با نام Phyllurus fimbriatus شناخته می گردد، فقط در مرطوب ترین و صخره ای ترین مکان های جزیره اسکافل یافت می گردد.

این مارمولک در جزیره Scawfell، جزیره ای ناهموار در حدود 50 کیلومتری ساحل شهر مکای (Mackay) در شمال کوئینزلند پیدا شده است.

دانشیارپروفسور کنراد هاسکین، اکولوژیست زمینی در دانشگاه جیمز کوک، در طی یک آنالیز چهار روزه از جزیره، و در اعماق زیستگاه بولدری (نوعی پوشش خاکی است که همراه با سنگ است) که پوشیده از درختان انجیر و سرخس است با این گونه از مارمولک برخورد کرد.

او گفت: رویای هر زیست شناس این است که بتواند گونه ای نو را کشف کند و این بسیار هیجان انگیز است.

هاسکین، نام این حیوان را Phyllurus fimbriatus، یا مارمولک دم برگی جزیره اسکافل، گذاشته است. نام علمی این مارمولک اشاره به حاشیه خار های اطراف دم مارمولک دارد.

طبق مقاله ای که در مجله زوتاکسا منتشر شده است، طول بدن این خزنده گوشتخوار، از بینی تا دم، در حدود 15 سانتیمتر است.

هاسکین می گوید: گکو های دم برگی مانند یک تکه سنگ خالدار به نظر می رسند که نوار های سفید کوچکی روی دم خود دارند، اما این گونه یک نوار سفید V شکل دارد.

او اضافه نمود: این گونه در مقایسه با سایر گونه های دم برگ ها بدنی صاف تر دارد، در حالی که بر روی بدن بیشتر گونه های این خانواده سیخ های بیشتری وجود دارد. بعلاوه صورت منقاری شکل بزرگ آن ها نیز متمایز از دیگر گونه ها است، و باعث می گردد تا این گونه چیزی شبیه به یک اژد های کوچک به نظر برسد.

هاسکین در طول آنالیز خود در جزیره، حدود 30 مورد از این مارمولک ها را مشاهده کرد و تخمین می زند که این مارمولک تازه کشف شده مساحتی کمتر از 1 کیلومتر مربع را اشغال می نماید.

این مارمولک فقط در مرطوب ترین، جنگل های بارانی و صخره ای اسکافل یافت می گردد.

ساحل این جزیره ناهموار، با صخره های گرانیتی پوشانده شده اند، و این در حالی است که جنگل های بارانی آن در دامنه های تند کوه ها قرار دارند.

هاسکین می گوید: این مارمولک نمی تواند آب و هوای گرمی که در بیشتر قسمت های جزیره وجود دارد را تحمل کند؛ و باید پناهگاه واقعا خوبی داشته باشد تا از او در برابر گرما و خشکی هوا محافظت کند.

وی اضافه نمود: این مارمولک احتمالاً در طول روز در زیر تخته سنگ ها پناه می گیرد و شب ها برای شکار حشرات، عنکبوت ها و مارمولک های کوچکتر بیرون می آید.

به باور هاسکینز، گکو دم برگ جزیره اسکافل، یکی از آخرین مهره داران متفاوت نوی است که در استرالیا کشف شده است.

او می گوید: تمامی نقاط استرالیا به خوبی کاووش شده اند، و کشف یک موجود بزرگ نو، مانند یک مارمولک، یا قورباغه یا یک پرنده، در این دوران، می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

جزیره اسکافل در پارک ملی جزایر کامبرلند جنوبی واقع شده است و از آن محافظت می گردد؛ اما تهدید های بالقوه ای نظیر وقوع آتش سوزی و رقابت گونه های مهاجم همواره برای آن وجود دارد.

هاسکین گفت: من بعلاوه تعدادی از گکو های خانگی آسیایی (وحشی) را در جزیره پیدا کردم. او فکر می نماید که این گونه ها به طور سهوی و به وسیله افرادی که برای کمپ زدن به جزیره می آیند، و با قایق به این جزیره آمده اند. ما می دانیم که آن ها می توانند اطراف تاونزویل، به تعداد بالا فراوری مثل نموده، و در میان بوته ها زندگی نموده و به رقابت با گکو های بومی بپردازند.

منبع: theguardian

منبع: فرارو
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2824

به "پیدا شدن اژد های کوچک در یک جزیره متروکه!" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیدا شدن اژد های کوچک در یک جزیره متروکه!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا شدن اژد های کوچک در یک جزیره متروکه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید