هشدار به استفاده کنندگان بعضی ظروف برای نگهداری ترشیجات

به گزارش باتسک، آنالیز های یک مطالعه نشان داد که نگهداری ترشیجات در ظروف PET باعث آزاد شدن فلزات سنگین به درون مواد غذایی می گردد و غلظت ترکیبات سرب و کادمیوم در این محصولات چندین برابر مقادیر استاندارد است.

هشدار به استفاده کنندگان بعضی ظروف برای نگهداری ترشیجات

به گزارش خبرنگاران، آزاد شدن ترکیبات شیمیایی مختلف از ظروف پلاستیکی و پلی اتیلنی، یکی از دغدغه های متخصصان و پژوهشگران است. فلزات سنگین از ترکیباتی هستند که در مورد مهاجرت آن ها از دیواره ظروف پلی اتیلنی به درون ترکیبات موادغذایی نگرانی وجود دارد. با توجه به این که در ظروف پلی اتیلنی مواد غذایی مانند؛ مواد لبنی، آب معدنی، آبلیمو، آبغوره، ترشیجات و شوریجات نگهداری می گردد، آزاد شدن این ترکیبات به مواد غذایی می تواند مضراتی برای سلامتی انسان داشته باشد.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران، با انجام یک مطالعه مقدار غلظت فلزات سنگین در ترشیجات نگهداری شده در ظروف پلاستیکی پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET) را آنالیز کردند.

نتایج این پژوهش نشان داد بیشترین میانگین غلظت فلزات سنگین در نمونه های ترشی لیته بوده است. حداکثر غلظت بین فلزات سنگین آنالیز شده، مربوط به فلز روی است. با مقایسه غلظت های مشاهده شده برای فلزات سنگین با استانداردهای جهانی مشاهده شد که غلظت ترکیبات سرب و کادمیوم چندین برابر مقادیر استاندارد است.

آنالیز ها حاکی از این است که با افزایش دمای نگهداری، زمان نگهداری، افزایش اسیدیته (کاهش pH) و قرار گرفتن ظروف در جلو آفتاب، غلظت فلزات سنگین در ترشیجات افزایش می یابد.

پژوهشگران این تحقیق می گویند: با یاری نتایج حاصل از این طرح، و با ارائه راهکارهای مناسب برای نگهداری و توزیع ترشیجات در ظروف مناسب، می توان به مقدار قابل توجهی، آزادسازی فلزات سنگین را کاهش داد. بعلاوه می توان شرایط مناسب ذخیره و نگهداری ترشیجات را به منظور اطمینان از ایمنی آن ها فراهم کرد.

بعلاوه این محققان معتقدند که نتایج این مطالعه می تواند منجر به افزایش آگاهی اقشار مختلف جامعه و بعلاوه مراکز فراوری و توزیع این ترکیبات گردد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان مطالعه مقدار فلزات سنگین در ترشیجات نگهداری شده در ظروف پلاستیکی پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET) در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور منتشر شده و میترا غلامی، زهرا اسدگل و حسین ارفعی نیا؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران در انجام آن مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2465

به "هشدار به استفاده کنندگان بعضی ظروف برای نگهداری ترشیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار به استفاده کنندگان بعضی ظروف برای نگهداری ترشیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید