غذا خوردن یک مرد نیمه فلج با یاری بازوی رباتیک!

به گزارش باتسک، محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز به تازگی با طراحی یک بازوی رباتیک تازه، به یک مرد نیمه فلج یاری نموده اند تا بتواند خودش غذا بخورد.

غذا خوردن یک مرد نیمه فلج با یاری بازوی رباتیک!

به گزارش خبرنگاران، این فرد فقط لازم بود با یک حرکت آهسته به وسیله دستان خود عملیات مورد نظر را انتخاب می کرد. به عنوان مثال: محل برش را انتخاب کنید. سپس بازو های مجهز به چنگال و چاقو غذا را از قسمت انتخابی بریده و به دهان او منتقل می کردند.

به گفته محققان، فرد نیمه فلج با استفاده از این فناوری تنها در مدت 90 ثانیه می تواند یک دسر را به طور کامل بخورد. این بازوی رباتیک به وسیله یک رابط مغز و رایانه، قادر به دریافت سیگنال های مغزی انسان است. سپس این رابط سیگنال های دریافتی را به دستورات حرکتی تبدیل نموده و کار های موردانتظار را انجام می دهد. در ویدئوی منتشر شده از آزمایش های صورت گرفته بر روی یک بیمار که حدود 30 سال قادر به استفاده از انگشتان نیست، این دستگاه یک تکه کیک را با چاقو می برد و آن را با چنگال در دهان بیمار قرار می دهد.

این تکنیک نتیجه 15 سال تحقیقات رباتیک و علوم عصبی آزمایشگاه فیزیک کاربردی (APL) دانشگاه جان هاپکینز می باشد. فرانچسکو تنور یکی از محققان اصلی این پروژه می گوید: این رویکرد برای استفاده از قابلیت های رابط مغز و سیستم رباتیک ایجاد شده است که در آن کاربر می تواند رفتار یک پروتز هوشمند را شخصی سازی کند. او سپس شرح می دهد: هرچند این فناوری هنوز در مرحله ابتدایی قرار گرفته است، اما بسیار مشتاق هستیم تا به کاربرانی که توانایی هایی محدودی دارند حس واقعی کنترل بر روی ماشین های کمکی را ارائه کنیم.

این یک گام بزرگ در جهت دستیابی به مهارت های بیشتر برای گذراندن زندگی روزمره افراد معلول می باشد. همانطور که ویدئو نشان می دهد، این فرایند هنوز بسیار آهسته پیش می رود و مطمئنا در آنالیز مواد غذایی سفت تر از یک کیک با مشکل روبرو خواهد شد. دیوید هندلمن، نویسنده اول و کارشناس ارشد رباتیک APL می گوید: برای اینکه ربات ها وظایف انسانی را هر چه بهتر انجام دهند، به مهارت های شبیه ساز انسانی مانند اسکلت ربات پیچیده احتیاج خواهیم داشت.

منبع: engadget

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2704

به "غذا خوردن یک مرد نیمه فلج با یاری بازوی رباتیک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا خوردن یک مرد نیمه فلج با یاری بازوی رباتیک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید