هر روز آیفون خود را هم همراه دست ها با آب و صابون بشویید!

به گزارش باتسک، برای پیشگیری از ویروس کرونا (COVID-19) علاوه بر اینکه باید دستان خود را در طول روز چندین بار با آب و صابون بشویید؛ گوشی تلفن همراه شما هم باید مرتبا تمیز و ضدعفونی شود.

هر روز آیفون خود را هم همراه دست ها با آب و صابون بشویید!

چند روز پیش، راهنمای کاملی درباره تمیز و ضدعفونی کردن اسمارت فون در برابر کرونا منتشر کردیم. در این مطلب، یک توصیه عمومی این بود که هرگز گوشی آیفون خود را زیر شیر آب نگیرید؛ حتی اگر ضدآب باشد.

اما برخی سایت ها گزارش دادند مدل هایی از آیفون مانند سری 11 به اندازه کافی در برابر آب و صابون مقاوم و نفوذناپذیر هستند و اشکالی ندارد گوشی آیفون خود را هم همراه دستان روزی چند بار بشویید.

نویسنده سایت cultofmac طی گزارشی می گوید از ترس ابتلا به کروید 19 روزی چند بار آیفون خود را با آب و صابون تمیز می کند. او می گوید شاید مردم تصور کنند این کار اشتباهی بزرگ است ولی او هر روز آیفون 11 پرو را زیر شیر آب گرفته و با صابون ضدعفونی می کند.

این خبرنگار می گوید هر بار پس از بازگشت به خانه، ابتدا دست های خودش را به طور کامل 20 الی 30 ثانیه با آب و صابون شست وشو داده و بعد سراغ گوشی آیفون می رود چون محتمل ترین مکان برای پرسه زدن ویروس های کرونا بعد از دستانش است.

این نویسنده همه کاربران آیفون 11 را ترغیب می کند بدون استرسی، به دستورات پزشکی گوش داده و هر بار پس از اینکه به بیرون از خانه رفتند و دوباره برگشتند؛ گوشی خود را با آب و صابون بشورند.

ویروس کرونای جدید یا همان COVID-19 همانند دیگر گونه های کرونا دارای یک پوشش خارجی چربی مانند است که به راحتی با آب و صابون از بین می رود.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی و دیگر ژورنال های علمی پزشکی، ویروس کرونا تا 9 روز می تواند روی سطوح بی جانی مانند فلز، شیشه، پلاستیک و غیره باقی بماند. همین طور، کرونا می تواند 96 ساعت روی صفحه نمایش یک گوشی زنده مانده و به سطوح دیگری مانند دست ها و پوست صورت و بدون منتقل شود.

اپل استفاده از محلول های ضدعفونی کننده قوی مانند الکل یا پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن گوشی های آیفون را منع کرده است چون می تواند روی برخی بخش ها و قابلیت های دستگاه مانند پوسته اولئوفیوبیک ضد اثر انگشت آسیب وارد کند.

رتبه بندی آیفون ها از نظر مقاومت در برابر آب

اگر آیفون 7 و بالاتر دارید؛ احتمالا می توانید با آب و صابون هر روز بشورید. اپل گوشی های آیفون 7 و 7 پلاس به بالا را با استاندارد IP67 عرضه کرده است به این معنی که در برابر پاشیدن آب مقاوم هستند و تا 30 ثانیه می توانند در عمق حدودا یک متری آب شیرینی بدون هیچ گونه آسیبی دوام بیاورند.

آیفون های 8، 8 پلاس، X و XR نیز دارای استاندارد IP67 هستند ولی آیفون های عرضه شده بعد از آن ها مانند آیفون های XS و XS Max و البته آیفون های سری 11 شامل آیفون 11، 11 پرو و 11 پرو مکس دارای استاندارد IP68 هستند که بالاتر از نسخه قبلی است و می توانند در عمق 2 متری آب به خوبی کار کنند.

با این حال توجه کنید که طبق هشدارهای اپل، مقاومت در برابر آب (water-resistant) مساوی با ضد آب (waterproof) نیست و ممکن است آب وارد برخی لایه ها و شیارها مانند سوراخ های درگاه لایتنینگ و شکاف سیم کارت شود و به تدریج و با گذشت زمان شروع به تخریب و آسیب رسانی کند.

اپل این هشدار را داده است ولی از آن سو گزارش هایی داریم که برخی گوشی های اپل چندی روز زیر آب ماندند و بعد بدون هیچ آسیب دیدگی به خوبی کار کردند.

با گشتی در توییتر می توان تعداد زیادی کاربر یافت که همانند نویسنده سایت cultofmac روز دو الی سه مرتبه آیفون خود را در سینک ظرف شونی انداخته و کاملا با آب و صابون شست وشو می دهند. هنوز هم گزارشی خرابی ندیدیم.

اگر قصد داشتید شما هم به خیل این کاربران بپیوندید و گوشی آیفون خود را درست و حسابی با آب و صابون بشورید؛ مواظب درگاه لایتنینگ باشید. بهتر است پس از انتها کار، با دست خود و کمی فشار دادن آیفون روی کف دست، آب باقیمانده و اضافی را هم از بین ببرید.

همیشه درصدی احتمال خرابی هست و شما هم باید احتیاط کنید. برخی روزها آیفون را با آب و صابون و برخی روزها هم با یک دستمال مرطوب محتوای آب و صابون مالش دهید تا هیچ ویروس کرونایی باقی نماند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1361

به "هر روز آیفون خود را هم همراه دست ها با آب و صابون بشویید!" امتیاز دهید

1 کاربر به "هر روز آیفون خود را هم همراه دست ها با آب و صابون بشویید!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر روز آیفون خود را هم همراه دست ها با آب و صابون بشویید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید