نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر؛ فرصت ها و تهدیدها آنالیز شد

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، نشست نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر؛ فرصت ها و تهدیدها از سلسله نشست های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در بیست وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه(28آبان ماه) با حضور هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و مهدی عمرانلو، مدیر انتشارات آوند دانش و کتاب فروشی آوند در سرای اهل قلم ایران برگزار گردید.

نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر؛ فرصت ها و تهدیدها آنالیز شد

ضرورت فعالیت سازمان های دولتی در صنعت نشر

حسن پور، با بیان اینکه هنوز فلسفه ضرورت فعالیت و حضور ناشران دولتی را نمی دانم، گفت: چراکه فعالیت بخش های دولتی باید به بخش خصوصی واسپاری گردد اما سازمان ها به بهانه نبود دغدغه در بین فعالان ناشران خصوصی، فعالیت خود را شروع کردند و هر روز هم شاهد گسترش فعالیت ناشران دولتی هستیم که با امکانات بیشتری فعالیت می نمایند.

عمرانلو در ادامه اعلام کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که با فعالیت سازمان های دولتی در حوزه نشر به وجود آمد، بحث قیمت گذاری کتاب ها است. با توجه به امکانات ناشران دولتی و آشکار نبودن هزینه ها در چاپ کتاب، قیمت گذاری آثار ناشران دولتی از حد معمول بازار بیشتر است و به ناشر خصوصی ضربه می زند؛ همچنین مخاطب را سردرگم می نماید که چرا قیمت کتاب ها در انتشارات دولتی و خصوصی متفاوت است.

فعالیت ناشران دولتی در سطح بین المللی

مدیر انتشارات آوند دانش و کتاب فروشی آوند درباره حضور و فعالیت سازمان های دولتی در صنعت نشر کشور های دیگر، عنوان نمود: فعالیت ناشران دولتی در کشورهای دیگر به این شکل نیست؛ البته برخی از سازمان ها مکتوباتی را فراوری می نمایند اما نه به این شکل که در حوزه چاپ و نشر کتاب، همپای نشر خصوصی فعالیت نمایند.

فعالیت غیرحرفه ای ناشران دولتی در صنعت چاپ و نشر کتاب

حسن پور ادامه داد: دولت باید در مسائل حاکمیتی که بخش خصوصی امکان انجام آن را ندارد، ورود کند. متأسفانه در سیستم های دولتی یا شبه دولتی سیستم پاداش، متناسب با فعالیت وجود ندارد و این موضوع انگیزه ای برای اهالی و فعالان آن ایجاد نمی نماید. بحث کیفیت سنجی آثار در بخش خصوصی اهمیت ویژه ای دارد؛ در صورتی که این موضوع در بخش دولتی ملاک عمل نیست، چراکه سیستم پاداش و حقوق ندارند.

وی ادامه داد: تنها راه ترویج درست فرهنگ چاپ و نشر کتاب، مراجعه به بخش خصوصی و بیان استانداردهای ضروری است که متاسفانه در این بخش با عقب گرد شدیدی روبرو شده ایم.

مدیر انتشارات آونددانش با اشاره به اینکه ناشران دولتی احتیاج مخاطب را در بحث چاپ و نشر کتاب نادیده می گیرند، گفت: بخش دولتی آنچه که مخاطب از لحاظ بصری احتیاج دارد، را مورد توجه قرار نمی دهد، در نتیجه، محصولی وارد بازار می گردد که مخاطب را راضی نگه نمی دارد و کتاب هایی چاپ می گردد که هیچ احتیاجی به آن در بازار نیست. پس سرمایه چاپ و نشر کتاب از بین می رود و با توجه به نبود دید مالی، نه شخصی بازخواست می گردد و نه دل کسی برای سرمایه از دست رفته کتاب می سوزد.

تاثیر حمایت سازمان دولتی از ناشران خصوصی در چاپ و نشر کتاب

عمرانلو گفت: ایده آل همین است که سازمان های دولتی از ناشران خصوصی حمایت نمایند. اگر سازمان دولتی امکاناتی دارد، باید از روش های غیرمستقیم در اختیار ناشر خصوصی، برای فعالیت چاپ و نشر کتاب ها بگذارد تا همکاری موثر و خوبی میان این دو سازمان صورت بگیرد. بخش دولتی نباید در راس کار حوزه نشر قرار بگیرد. به عنوان مثال یکی از اقداماتی که در سازمان ها صورت می گیرد و باید صورت بگیرد آموزش حین خدمات است. این آموزش ها می تواند در قالب کتاب های آموزشی به ناشر خصوصی سفارش داده گردد تا احتیاج سازمان ها، توسط ناشران خصوصی تامین گردد و این مساله ای است که در تمام جهان رایج است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان نیز در تایید سخنان عمرانلو گفت: این سیستم خود به خود آدم غیرحرفه ای تربیت می نماید. کار دولت، کاسبی نیست و نباید هم باشد. دولت نهادی است که امکانات عمومی را در اختیار مردم قرار می دهد، نه اینکه بخواهد کاسبی کند.

تنظیم قرارداد سازمان های دولتی با نویسندگان و مترجمان

عمرانلو گفت: بیشتر قراردادهایی که انتشارات دولتی با نویسندگان و مترجمان تنظیم می نمایند، در برخی مواقع به شکل درصدی، گاهی اوقات ثابت و گاهی اوقات در بخش دولتی به ویژه در بخش دانشگاه ها به این شکل است که استادان به دلیل متحمل شدن ضرر و هدر نرفتن زحماتشان، هزینه چاپ کتاب را متقبل می شوند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1923

به "نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر؛ فرصت ها و تهدیدها آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش سازمان های دولتی در اقتصاد نشر؛ فرصت ها و تهدیدها آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید