نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در کانادا و دانشگاه های معروف

به گزارش باتسک، کانادا یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل در مقطع دکتری است. دانشگاه‌های کانادا از بهترین دانشگاه‌های جهان هستند و در رشته‌های مختلف دکتری دارند. پذیرش در دوره دکتری دانشگاه‌های کانادا رقابتی است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی کامل دارد. در این مقاله قصد داریم نحوه پذیرش در دوره دکتری دانشگاه‌های کانادا و مراحل آن را توضیح دهیم و در نهایت، فهرستی از معروف‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای دکتری ارائه کنیم.

نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در کانادا و دانشگاه های معروف

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

مراحل پذیرش در دکتری دانشگاه‌های کانادا

  1. انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر

اولین گام انتخاب رشته‌ای است که می‌خواهید در آن تحصیل کنید. همچنین باید دانشگاه‌هایی را که در آن رشته دکتری دارند، شناسایی کنید. بهتر است فهرستی از 53 دانشگاه تهیه کنید تا شانس پذیرش خود را بالا ببرید.

  1. بررسی شرایط پذیرش

پس از انتخاب دانشگاه‌ها، باید شرایط پذیرش آن‌ها را بررسی کنید. این شرایط معمولاً شامل مدرک زبان انگلیسی، نمرات دانشگاهی، کسب حدنصاب نمره در آزمون‌های استاندارد، توصیه‌نامه و سایر موارد است.

  1. آماده‌سازی مدارک

بعد از بررسی شرایط، نوبت به آماده‌سازی مدارک مورد نیاز است. این مدارک شامل مدرک زبان انگلیسی، ریزنمرات دانشگاهی، کارنامه آزمون‌های استاندارد مثل GRE یا GMAT، توصیه‌نامه‌ها، رزومه و سایر مستندات هستند.

  1. نوشتن درخواست پذیرش

نوشتن درخواست پذیرش یا همان Statement of Purpose نقش مهمی در پذیرش شما دارد. در این متن باید دلایل انتخاب رشته و علاقه خود را توضیح دهید. همچنین اهداف آینده حرفه‌ای خود را مطرح کنید.

  1. ارسال مدارک و پیگیری

پس از تکمیل مدارک، باید آن‌ها را از طریق سامانه درخواست پذیرش دانشگاه‌ها ارسال کنید. همچنین پس از ارسال، پیگیری مرتب درخواست خود ضروری است تا از پیشرفت آن مطلع شوید.

  1. پذیرش و ویزا

در نهایت اگر پذیرش گرفتید، باید اقدامات مربوط به ویزای تحصیلی را انجام دهید. همچنین خوابگاه، هزینه تحصیل و سایر امور را پیش ببرید.

مزایای تحصیل دکتری در کانادا

  • دانشگاه‌های برتر و معتبر
  • امکانات آموزشی و پژوهشی عالی
  • فرصت مطالعه و همکاری با اساتید برجسته
  • دریافت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه
  • فرصت کار در طول تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی
  • شهریه تحصیلی مناسب‌تر نسبت به کشورهای انگلیسی زبان
  • فرصت ماندن و کار در کانادا پس از فارغ‌التحصیلی

معرفی برخی دانشگاه‌های معتبر کانادا برای دکتری:

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه‌های کانادا و جهان است که در شهر تورنتو واقع شده است. این دانشگاه دارای رشته‌های متنوع دکتری شامل مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و مدیریت است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی دیگر از دانشگاه‌های درجه یک کانادا است که در شهر ونکوور قرار دارد. رشته‌های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه شامل علوم پایه، مهندسی، کشاورزی، حقوق و علوم پزشکی است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل در شهر مونترال قرار دارد و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی جهان محسوب می‌شود. رشته‌های تحصیلات تکمیلی این دانشگاه عبارتند از پزشکی، داروسازی، پرستاری و سایر گرایش‌های علوم پزشکی.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا نیز یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا به‌شمار می‌رود که در شهر ادمونتون قرار دارد. دوره‌های دکتری این دانشگاه در رشته‌های متنوعی از جمله مهندسی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، حقوق و پزشکی ارائه می‌شود.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو دانشگاهی نسبتاً جوان ولی بسیار معتبر است که در شهر واترلو اونتاریو قرار دارد. رشته‌های دکتری این دانشگاه عبارتند از مهندسی، ریاضیات، علوم کامپیوتر، شیمی و فیزیک.

نکاتی برای پذیرش در دکتری دانشگاه‌های کانادا:

  • زود شروع کنید و از مدت زمان لازم برای آمادگی و ارسال مدارک برخوردار شوید.
  • سعی کنید در آزمون‌ها نمرات بالایی کسب کنید. معمولا نمره GRE بالای 300 و IELTS بالای 7 الزامی است.
  • درخواست پذیرش و توصیه‌نامه‌ها را با دقت و بیان دلایل قانع‌کننده بنویسید.
  • با استادان دانشگاه‌ها از پیش ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به عنوان استاد راهنمای خود انتخاب نمایید.
  • پس از پذیرش، سریعا اقدامات مربوط به ویزا و هزینه‌های تحصیل را انجام دهید.

در مجموع

تحصیل دکتری در دانشگاه‌های کانادا فرصتی عالی برای ادامه تحصیل در سطح بالا و در کنار اساتید مجرب است. با برنامه‌ریزی درست و آمادگی لازم می‌توانید جزو دانشجویان موفق این دانشگاه‌ها باشید.

به طور مثال دانشجویان دانشگاه واترلو در رشته ریاضی برای ورود به دوره دکتری باید آزمون کتبی دروسی مانند جبر، بررسی و توپولوژی را گذرانده و از انتها نامه دوره کارشناسی ارشد خود نیز به عنوان قسمت شفاهی آزمون دفاع نمایند.

طول متوسط دوره دکتری در دانشگاه های کانادا چهار سال بوده و مانند روال معمول بسیاری از دانشگاههای دنیا معدل دوره کارشناسی ارشد و موافقت استاد راهنما با طرح رساله دکتری دو عامل اصلی برای پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای کانادا است.

برای ورود به این دوره میانگین نمره 70 درصد و بالاتر مربوط به دوره کارشناسی ارشد مورد احتیاج است. علاوه بر این دانشجو باید توصیه های کتبی استادان قبلی را داشته باشد که نشان دهنده توانایی او برای پژوهش است. برای دوره دکتری در کانادا دانشجو باید دروس مشخص شده مربوط به رشته مورد نظر خود را گذرانده و از انتها نامه پژوهشی خود نیز دفاع کند.

در موارد خاص هم با هماهنگی هیئت علمی دانشگاه امکان اخذ مدرک دکتری بدون دریافت کارشناسی ارشد و تنها با داشتن مدرک لیسانس امکانپذیر است.

دانشجویان با انتها مقطع فوق لیسانس ضمن برقراری ارتباط با استاد راهنما و توافق بر سر محتوای انتها نامه حین حضور در کلاس مشغول پژوهش می شوند. دانشجویان باید با ارائه مدرک موثقی که نشان دهد آنها به مدت دو یا سه سال بصورت تمام وقت روی موضوع ارائه شده کار می کردند برای ورود به مقطع دکتری از کمیته اساتید صاحب نظر تائیدیه بگیرند.

پس از برقراری ارتباط با استاد راهنما، سوابق علمی و تحصیلی و همچنین طرح پژوهشی دانشجو در کمیته ای متشکل از استاد راهنما و چهار استاد دیگر که یکی از آنها باید از اساتید صاحب نظر خارج از دانشگاه باشد تائید شده و دانشجو پس از دفاع از طرح خود پیروز به اخذ مدرک دکتری خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مهر 1402 بروزرسانی: 6 مهر 1402 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 748

به "نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در کانادا و دانشگاه های معروف" امتیاز دهید

1 کاربر به "نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در کانادا و دانشگاه های معروف" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در کانادا و دانشگاه های معروف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید