مقدمات بازارسرمایه مشترک اسلامی، هیات وزارت اقتصاد به مالزی می رود

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، بهادر بیژنی در حاشیه نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی در جمع خبرنگاران در مورد راه اندازی بازار سرمایه مشترک اسلامی گفت: طرح راه اندازی بازار مشترک سرمایه اسلامی مطرح شده و طرح آن هم به سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است.

مقدمات بازارسرمایه مشترک اسلامی، هیات وزارت اقتصاد به مالزی می رود

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

قائم مقام سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال خبرنگاران اضافه نمود: لازمه این کار آن است که چالشی که بحث نبود مرجع واحد در جهانی اسلام است را رفع نموده و کمیته های فقهی، روابط خود را آن گونه که باید و شاید با هم برقرار نمایند، در این میان اگر بخواهد فقط بحث این باشد که پولی سرمایه گذاری گردد، تنها یک بحث است؛ ولی اگر بخواهیم ابزارهایی را به کار گیریم که همه معتقدند باشند اسلامی هستند، احتیاج به کار و فعالیت دارد تا حداقل ارتباط، بین کمیته های فقهی بازارهای سرمایه مختلف، نزدیک تر باشد.

وی توضیح داد: با کشورهایی همچون مالزی، مذاکراتی صورت گرفته که بتوان ارتباط را برقرار کرد، البته هفته آینده نیز قرار است که هیاتی از وزارت اقتصاد و سازمان بورس، به این کشور سفر نموده و بحث اوراق بدهی را مورد مذاکره قرار دهند.

معاون امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که کشورهای اسلامی، چند درصد از ابزارها و اوراق های اقتصادی ایران را اسلامی می دانند، گفت: واقعیت این است که هیچ تحقیقی در این مورد انجام نشده که کدام یک از بازارهای اقتصادی اسلامی جهان، اوراق ها و ابزارهای منتشر شده از سوی ایران در بازار سرمایه را اسلامی می دانند؛ اما ارتباط نزدیکی با کشورهای اسلامی همچون مالزی و اندونزی که ابزارهای مشابه ایران را دارند، برقرار شده است.

به گفته بیژنی، کوشش داریم ارتباط خود را با بازارهای مطرح اسلامی از جمله مالزی بهتر کنیم تا یکی از خواسته های به حق سرمایه گذاران را برآورده سازیم، این در حالی است که سرمایه گذاران از بازار سرمایه ایران انتظار دارند تا ابزارهایی که از سوی همه کشورها، اسلامی شناخته می گردد را گسترش دهد. یکی از برنامه ها هم همین است که ارتباط بین کمیته های فقهی کشورهای اسلامی نیز برقرار گردد.

وی گفت: هفته قبل، اعضای شورای فقهی بازار سرمایه ایران به مالزی رفته و مذاکراتی را صورت دادند، البته هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است که کمیته فقهی خود را به جهان معرفی نموده تا اولا شایستگی آن را بدانند و به این نکته پی برند که همه ابزارهای اسلامی که منتشر می گردد، تا حدود زیادی شبیه به هم است و اختلافات بسیار جزئی در این رابطه به چشم می خورد.

قائم مقام سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه نمود: می توان بر روی یکسری از محصولاتی که همه کشورهای اسلامی توافق دارند، کار مشترک را شروع نموده و به تدریج دامنه آن را گسترش دهیم.

بیژنی ادامه داد: مالزی در بازارهای اقتصادی و اسلامی زحمات زیادی کشیده و پیشرفت های زیادی داشته است، در واقع، اکنون گام اول این است که بخشی از وزارت اقتصاد که اوراق بدهی را پیگیری می نماید در کنار بخشی از سازمان بورس و اوراق بهادار که موضوع انتشار اوراق بدهی را پیگیری می نمایند؛ جلسات مشترکی در نهاد ناظر مالزی برگزار نموده و یکی از بحث ها نیز پیگیری اوراق بدهی است، اما یکی دیگر از مباحثی که در این سفر پیگیری می گردد، موضوع آنالیز از نظر مشروعیت را انجام دهند و در هیات مدیره سازمان بورس نیز مطرح شده است.

وی در خصوص بازاریابی در خصوص اوراق مشتقه در مالزی گفت: یکی از اهداف بین المللی شدن بازار سرمایه، جذب سرمایه گذار خارجی است که هدف مهمی به شمار می رود، ولی مهمتر از آن رسیدن به استانداردهای بین المللی جهان است؛ تصور کنید وقتی 50 میلیون نفر در بازار سرمایه ایران، سهامدار سهام عدالت شوند موضوع شفافیت یا حاکمیت شرکتی آنها مطرح می گردد؛ این بحث ها همچون بازاریابی برای ابزار مشتقه در حالی قابل اجرا به بهترین شکل است که بازار سرمایه ایران هم بین المللی شده باشد.

بیژنی گفت: آمدن پول و فعالیت در بازار سرمایه بسیار مهم است، ولی مهمترین از آن، تطبیق با استانداردهای بین المللی است؛ البته بحث داخلی هم مطرح است، چند ماه دیگر موضوع سهام عدالت جدی خواهد شد، باید تکلیف را تعیین کرد که استراتژی چیست. اگر بهترین استانداردها را نداشته باشیم، موضوع شفافیت کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در نهایت بسیاری از مباحث بین المللی شدن موضوع بازار داخلی ایران است، موضوعی که مسئولان کمتر به آن توجه می نمایند.

وی در خصوص توقف نمادها و ابزارهای مشتقه نیز گفت: سیاست سازمان بورس این است که توقف نمادها رابه حداقل برساند یا توقف از بین برود، ولی بحث بازاریابی به شدت بحث مهمی است، مشکل ما تا کنون این بوده که ما عکس العملی کار نموده ایم، یا چهارتا سرمایه گذار آمده اند و چای و قهوه خورده ایم، ولی ما می خواهیم که فعال باشیم و ما به دنبال آنها برویم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 628

به "مقدمات بازارسرمایه مشترک اسلامی، هیات وزارت اقتصاد به مالزی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدمات بازارسرمایه مشترک اسلامی، هیات وزارت اقتصاد به مالزی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید