فوت و فن هایی درباره عکاسی در سفر

به گزارش باتسک، عکس ها یادآور خاطرات و لحظه های خوش زندگی هستند. به خصوص عکس هایی که در سفر گرفته می شوند همواره حس و حال خوبی دارند. این روزها تفاوتی نمی کند که برای عکس گرفتن از دوربین عکاسی بهره ببرید یا موبایل، رعایت کردن بعضی قوانین باعث می گردد نتیجه بهتری بگیرید. اگر شما هم علاقه مند هستید نکات عکاسی را بیاموزید با خبرنگاران همراه باشید. در ادامه با ترفندها و فوت و فن های عکاسی در سفر آشنا می شویم.

فوت و فن هایی درباره عکاسی در سفر

1- عکاسی در نور مناسب

یکی از مهم ترین نکاتی که در سفرتان باید به آن توجه کنید عکاسی در نور مناسب است. حتماً شما هم متوجه شده اید که در ساعاتی از روز مانند ابتدای روز(بعد از طلوع آفتاب) و عصرها بلافاصله بعد از غروب عکس ها زیباتر می افتند. در این ساعات طلایی عکاسی، می توانید تصاویر بسیار زیبایی را با رنگ های زنده تر، سایه های نرم تر و جزئیات واضح تر ثبت کنید. اما در وسط روز به خاطر زیاد بودن نور خورشید، عکس ها سایه دار می افتند. بهتر است سحرخیز باشید و علاوه بر تماشای طلوع زیبای آفتاب و لذت بردن از زیبایی های صبح، از این فرصت برای عکاسی هم بهره ببرید.

2- توجه به الگو ها و قاب بندی

توجه به الگوها و قاب بندی هنگام عکاسی در سفر نکته بسیار مهمی است که نباید آن را فراموش کنید. مغز انسان همیشه در پی جذب الگوها و پترن هاست، به همین دلیل چشم ما در تمامی تصاویر تقارن و ست کردن رنگ ها را جستجو می نماید. بعلاوه قاب بندی یعنی توانایی قاب کردن سوژه اصلی عکس با المان های محیط. این کار مجذوب کنندهیت عکس شما را چندین برابر می نماید و باعث می گردد چشم بیننده با سرعت بیشتری سوژه اصلی را کشف کند.

3- استفاده از قانون یک سوم

استفاده از قانون یک سوم یکی دیگر از ترفندهای عکاسی در سفر است. جالب این که ما در کودکی با تقسیم کردن صورت مادرمان به سه قسمت چشم ها، بینی و دهان، از این طریق چهره او را شناسایی می کردیم. در قانون یک سوم شما باید کاردتان را به سه قسمت مساوی افقی و عمودی تقسیم کنید و المان های اصلی عکس را در یکی از این قسمت ها قرار دهید. این کار چشم بیننده را به سوی سوژه اصلی عکس راهنمایی می نماید.

4- استفاده از خطوط راهنما

استفاده از خطوط راهنما ترفند دیگری است که با استفاده از آن می توانید پیداکردن سوژه اصلی عکس را برای بیننده آسان کنید. برای مثال جاده ها از برترین خطوط راهنما در عکاسی طبیعت محسوب می شوند. اگر در عکس هایتان از خطوط راهنما بهره ببرید عکس های حرفه ای تر و زیباتری را ثبت خواهید کرد.

5- توجه به نقطه فوکوس

توجه به نقطه فوکوس در مواردی مانند عکاسی از یک شخص در جمع شلوغ و عکاسی از حیوانات در یک زمینه خاص کاربرد دارد. عکس های ورزشی نمونه های خوبی از توجه به نقطه فوکوس محسوب می شوند.

6- توجه به پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه

منظور از توجه به پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه هنگام عکاسی در سفر چیست؟ حتماً برایتان پیش آمده که از دشت یا کوهی عکس گرفته باشید اما عکس ثبت شده، اصلاً نشان دهنده عظمت تصویر واقعی نباشد. اشکال این عکس دوبعدی بودن آن است. اگر بخواهید تصویری از طبیعت را به صورت واقعی ثبت کنید باید سوژه ای مانند سنگ را در پیش زمینه، دریاچه ها و کوه ها را در میان زمینه و آسمان را در پس زمینه قرار دهید.

7- استفاده از رنگ ها

استفاده از رنگ ها و توجه به همنشینی آن ها در عکاسی بسیار مهم است. بنابراین می توان گفت یکی دیگر از ترفند های عکاسی در سفر انتخاب سوژه هایی است که در کنار یکدیگر ترکیب رنگ خوبی دارند. مثلاً زمینی پر از گل های آفتاب گران در پس زمینه آسمان آبی(ترکیب رنگ زرد و آبی) و یا گل رز قرمز در پس زمینه سبز(ترکیب رنگ قرمز و سبز) مثال های خوبی برای این مورد هستند. پیشنهاد می کنیم نگاهی به چرخه رنگ ها، رنگ های متضاد و رنگ های مکمل بیندازید تا در زمان عکاسی از ترکیب رنگ ها برای گرفتن نتیجه بهتر بهره ببرید.

8- استفاده از داستان سرایی

استفاده از داستان سرایی، ترفند جالبی است که مجذوب کنندهیت عکس ها را برای مخاطبانتان چندین برابر می نماید. زمانی که شما یکی از عکس های سفرتان را تماشا می کنید خاطرات قبل و بعد از آن عکس، در ذهنتان نقش می بندد اما مخاطب چنین برداشتی از عکس شما ندارد. برای این که مخاطبان احساسی مشابه خودتان داشته باشند باید توانایی و مهارت عکاسی خود را به کار گرفته و اطلاعات کاملی را به آن ها منتقل کنید. مثلاً وقتی می خواهید نشان دهید میمون پررویی از جهانگرد ها غذا می دزدید باید از وقایع چند لحظه قبل و بعد هم عکس بگیرید. این شیوه داستان سرایی در عکس است.

9- انتخاب برترین لوکیشن

قبل از این که به سفر بروید حتماً درباره مقصد اطلاعات کافی کسب نموده و از تجربیات دیگران در سایت ها و شبکه های مختلف بهره ببرید. با این کار، نه تنها انتخاب برترین لوکیشن و برترین زمان برای رسیدن به مقصد راحت تر می گردد بلکه از عکاسی در سفر هم بیشتر لذت می برید. بعلاوه اینترنت مقصد را آنالیز کنید تا برای انتشار عکس هایتان دچار مشکل نشوید. با استفاده از اینترنت امکان پیداکردن منطقه ها مناسب برای عکاسی را خواهید داشت.

10- عجله نکردن

عکاس های حرفه ای عجله نکردن را سرلوحه کارشان قرار می دهند. حتماً شما هم افرادی را دیده اید که برای ثبت یک عکس ماه ها صبر می نمایند تا زمان طلایی عکس گرفتن فرابرسد. شاید این مسئله درباره عکاسی در سفر خیلی کاربرد نداشته باشد اما قطعاً کمی صبر می تواند فرصت های ویژه ای را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین در لوکیشن های معروف و شلوغ کمی صبر و تحمل داشته باشید و در زمان مناسب باهوش و خلاقیت خود عکس های متفاوتی بگیرید.

11- عکاسی از زندگی محلی و لحظات روزمره

یکی از مجذوب کننده ترین بخش های عکاسی در سفر، عکاسی از زندگی محلی و لحظات روزمره است. گاهی ثبت لحظه هایی که در ظاهر عادی و کم اهمیت به نظر می رسند نتایج بسیار شگفت انگیزی را در پی دارند. بعلاوه عکاسی از زندگی روزمره مردم در کشورها و شهرهای مختلف و عکاسی از بافت و منظره ها شهری، سوژه هایی هستند که هیچ وقت قدیمی نمی شوند. به خصوص با گذشت زمان این عکس ها با نشان دادن سبک زندگی مردم اطلاعات زیادی را در اختیار مخاطبان قرار می دهند. بنابراین در سفرهایتان نباید فراموش کنید از لحظه های خنده دار و عادی، غذاهایی که می خورید، محله های رنگارنگی که از آن ها گذر می کنید و بازارهای محلی پر جنب وجوش عکاسی کنید.

12- گرفتن عکس های پرتره

با گرفتن عکس های پرتره می توانید مجموعه ای بی نظیر از تنوع چهره ها را جمع آوری کنید. البته قبل از عکس گرفتن، حتماً از مردم اجازه بگیرید و به قانون و فرهنگ آن ها احترام بگذارید. برای مجذوب کننده تر شدن عکس هایتان می توانید قسمتی از محیط زندگی پرتره ها را در کادر عکس قرار دهید. با این کار، در عکس هایتان چهره و فرهنگ مردم مقصد را یکجا به نمایش می گذارید. لنزهای واید مناسب این کار هستند.

13- توجه به موقعیت هتل یا اقامتگاه

توجه به موقعیت هتل یا اقامتگاه فرصت ها و سوژه های بیشتری را برای عکاسی در سفر فراهم می نماید. تفاوتی ندارد که یک عکاسی حرفه ای باشید یا فقط بخواهید با گوشی خودتان عکس بگیرید، اگر یک اقامتگاه با منظره زیبا انتخاب کنید سوژه های بیشتری برای عکاسی خواهید داشت. مثلاً هتل هایی که پنجره های رو به ساحل یا جنگل دارند برای اقامت شما مناسب تر هستند.

14- همراه داشتن تجهیزات و لوازم مناسب

همراه داشتن تجهیزات و لوازم مناسب مانند سه پایه، لنز و حتی لپ تاپ برای عکاسی در سفر یاری نماینده هستند. برای مثال سه پایه به شما یاری می نماید علاوه بر گرفتن عکس های خوب از منظره ها و اطرافیان، از خودتان هم عکس های زیبا و حرفه ای بگیرید. بعلاوه عکاسی با لنز مناسب، نتایج شگفت انگیزی دارد. یکی دیگر از لوازم مفید برای عکاسی در سفر، لپ تاپ ها هستند. با همراه داشتن لپ تاپ در طول مسافرت می توانید عکس هایی که با گوشی و یا دوربین خود گرفته اید را در لپ تاپ ذخیره کنید و یک بک آپ از آن ها داشته باشید. سعی کنید قبل از سفر یک چک فهرست از تجهیزات عکاسی تهیه کنید.

15- زیاد عکس گرفتن

زیاد عکس گرفتن در سفر را نباید فراموش کنید زیرا ممکن است دیگر فرصتی برای سفر به شهر یا کشور مقصد نداشته باشید. عکس ها خاطرات سفر شما را زنده نگه می دارند و با نگاه کردن به آن ها می توانید لحظات خوشی که در سفرتان داشتید را به یاد بیاورید.

16- شکار سوژه ها

یکی دیگر از فوت و فن های عکاسی در سفر شکار سوژه ها در لحظاتی مانند حرکت پرندگان، عبور عابران و حتی تردد خودروها است. به خصوص زمانی که پرتره می گیرید اگر از فاصله دور و با استفاده از لنزهای بزرگ زوم نموده و عکس ثبت کنید، عکس های شما طبیعی تر و مجذوب کننده تر می شوند. برای این کار ضروری است همیشه با دقت و هوشیاری به اطراف خود توجه کنید و با استفاده از حالت ماکرو یا تله لنز فوتو از زاویه های متفاوتی عکس بگیرید. سوژه هایی که ثبت می کنید می توانند نشان دهنده فرهنگ و سنت مردم یک شهر یا کشور باشند.

17- استفاده از تنظیمات دوربین

استفاده از تنظیمات دوربین مانند فرمت فایل Raw، حالت نوردهی، ISO، دیافراگم، مد فوکوس، سرعت شاتر، نور روز و تراز سفیدی از دیگر نکات مهم عکاسی در سفر هستند. برای صرفه جویی در زمان و گرفتن عکس های خوب در سفر، سعی کنید تنظیمات دوربین را به درستی انجام دهید. با این کار از تماشا نتیجه عکس ها، لبخند رضایت خواهید زد.

18- استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس

استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس یکی دیگر از ترفندهای عکاسی در سفر است که به بهبود کیفیت و ویژگی های مثبت عکس یاری می نماید. امروزه حتی تلفن های همراه هوشمند هم با استفاده از نرم افزارهای ویرایش عکس به شما اجازه می دهند تغییرات مجذوب کنندهی مانند بریدن، چرخاندن و اعمال فیلترها را روی عکس های خود انجام دهید. نرم افزارهای ProCamera یا Snapseed به جز گزینه های عادی، تنظیمات بیشتری مانند کاهش پارازیت تصویری، تصحیح رنگ و تنظیم زوایا و انحناها را در اختیار شما قرار می دهند. بعلاوه برای ویرایش عکس هایی که با دوربین گرفته اید می توانید از نرم افزارهای فتوشاپ، Adobe Bridge و یا لایت روم بهره ببرید.

19- بهبود تجهیزات

اگر چه هوش، سلیقه و دانش عکاس باعث می گردد یک عکس خوب باشد اما نباید تأثیر تجهیزات باکیفیت را در عکاسی دست کم گرفت. البته منظور ما استفاده از تجهیزات گران قیمت نیست اما شما باید هنگام خرید گوشی موبایل و یا دوربین عکاسی به مولفه ای به نام مگاپیکسل دقت کنید. مگاپیکسل عنصر معین نماینده ای برای کیفیت عکاسی محسوب می گردد. بعلاوه یک دوربین در مقایسه با یک موبایل(هر دو دارای مگاپیکسل یکسان) عکس های بهتری می گیرد. از طرف دیگر دوربین ها امکاناتی مانند فرمت RAW و استفاده از سیستم ISO برای عکاسی در شب را در اختیار شما قرار می دهند.

جمع بندی درباره ترفندهای عکاسی در سفر

در این مقاله 19 مورد از ترفندهای عکاسی در سفر را معرفی کردیم. به یاری این ترفند ها می توانید در سفرهایتان عکس های بهتر و مجذوب کننده تری بگیرید. البته برای این کار احتیاج به دوربین حرفه ای ندارید و حتی با موبایل هم می توانید نتایج خوبی را کسب کنید. این روزها شبکه های اجتماعی فرصت ویژه ای را برای عکاسان مبتدی و حرفه ای فراهم نموده اند تا ارتباط مستقیمی با مخاطبین خود داشته باشند و عکس های خود را سریع تر و راحت تر با آن ها به اشتراک بگذارند. بنابراین در سفرهایتان عکاسی و به اشتراک گذاشتن آن ها را نباید فراموش کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2933

به "فوت و فن هایی درباره عکاسی در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن هایی درباره عکاسی در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید