عملکرد ضعیف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس؛ از ماجرای درازهی تا عنابستانی! خبرنگاران

به گزارش باتسک، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در سال 91 شد بنا بر توصیه رهبر انقلاب مبنی بر لزوم نظارت بر رفتار نمایندگان تشکیل شد اما در مقام عمل، نتوانست در پیشگیری و برخورد با نمایندگان خاطی، پیروز عمل کند و به مطالبه رهبری جامه عمل بپوشاند.

عملکرد ضعیف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس؛ از ماجرای درازهی تا عنابستانی! خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران-امیر قشقایی؛ سیلی زدن نماینده مجلس به یک سرباز وظیفه، یکی از چالشی ترین اخبار ماه اخیر بود که با واکنش ها کاربران در فضای مجازی همراه شد اما برعکس اعتراض کاربران، سکوت و عدم برخورد مجلس با این نماینده، سؤال مهمی را مطرح می نماید؛ هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان دقیقا چه وظیفه ای دارد؟

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس یازدهم، عصر چهارم بهمن هنگامی که قصد عبور از خط ویژه را بدون داشتن گواهی تردد، داشت؛ با ممانعت سرباز پلیس راهور روبرو شد. عنابستانی اما به جای که به راننده خود بگوید تا مثل دیگر وسایل نقلیه از جهت عمومی برود، از ماشین پیاده می گردد و به عابد اکبری، سرباز راهور سیلی زد؛ یا شاید بهتر باشد بگوییم به قانون و شأن نمایندگی خود سیلی زد.

هر خری که هستی برای خودت هستی، با باتوم به شکم من کوبید، شیشه عقب ماشین روی سرم خرد شد؛ این ها اظهارات عجیب عنابستانی در حین و پس از درگیری با سرباز ناجا بود. اگرچه او چنین برخوردی را انکار کرد اما دوربین های هدایت رانندگی و اظهارات افراد حاضر در صحنه حکایت از ماجرای دیگری داشت.

هیئتی که تنها نام نظارت بر نمایندگان را یدک می کشد

رفتار توهین آمیز عنابستانی با عابد اکبری اتفاق جدیدی نیست. حمدالله کریمی نماینده بیجار در مجلس دهم، در سال 96 با یک سرباز راهور در فرودگاه درگیر شد و در ای درگیری بینی سرباز شکسته شد. سال 97 نیز؛ فحاشی محمدباسط درازهی نماینده سراوان به یکی از کارمندان اداره گمرک، خشم مردم را نسبت به رفتارهای توهین آمیز نمایندگان برانگیخت.

این ها نمونه ای از رفتارهای نادرست نمایندگان در ارتباط با دیگران در موقعیت های مختلف است. رفتارهایی که مرجع برخورد و رسیدگی به آن در همان مجلسی است که نماینده خاطی مشغول فعالیت در آن است؛ یعنی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان.

باید یک سازوکار نظارتی در مجلس تعریف کنید که اگر کسی در مقام نمایندگی کوتاهی یا سوء استفاده کرد، بتوانید او را مؤاخذه کنید. این سخنان رهبر انقلاب منجر به تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در سال 91 شد. تشکیل این هیئت، به قول تهیه کنندگان آن یک اقدام عملی در پاسخ به گفته های رهبر انقلاب بود. اما در مقام عمل، نتوانست در پیشگیری و برخورد با نمایندگان خاطی، پیروز عمل کند و به مطالبه رهبری جامه عمل بپوشاند.

شاید اگر هیئت نظارت بر نمایندگان برخوردی جدی و قانونی با کریمی یا درازهی می کرد، امروز شاهد سیلی امثال عنابستانی نبودیم.

نه تنها تا به امروز هیچ برخورد و توقیفی از سوی هیئت نظارت در برابر رفتار عنابستانی انجام نشده، بلکه موسی غضنفرآبادی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در پاسخ به این پرسش که آیا این هیئت به رفتار عنابستانی، رسیدگی می نماید یا نه، پاسخ داد:هنوز به این موضوع ورود ننموده ایم اگر طرح شکایتی گردد، آنالیز می کنیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا چنین رفتاری از سوی نماینده مجلس احتیاج به شکایت دارد، گفت:هیئت این موضوع را آنالیز می نماید اما جزء اولویت ما نیست و موضوعات دیگری در دستور داریم.

در همین باره امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت:در باره اتفاق اتفاق افتاده، عنابستانی در جلسه با فرمانده نیروی انتظامی، روایتی از گفتگوی خود با ایشان ارائه داد که احتیاج به تحقیق داشت و همزمان نیروی انتظامی شکایت خود را به دستگاه قضا اعلام نمود؛ در این بین ما هرچه کوشش کردیم شاهدان حاضر در صحنه و سربازی که چنین برخوردی با او شده را نزد ما بیاورند تا با پرس و جو تعیین گردد که روایت اقای عنابستانی درست هست یا خیر، حاضر نشدند بیایند و یا شهود بیاورند.

قاضی زاده در همین باره ادامه داد:نیروی انتظامی گزارش مکتوبی برای ما ارسال نموده که با گفته های آقای عنابستانی کاملا متفاوت است. چون نیروی انتظامی در دستگاه قضایی طرح شکایت کرد و دستگاه قضا بر خلاف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، ابزار تحقیق و تفحص دارد؛ در نهایت تصمیم گرفتیم تا قوه قضایی حکم خود را در این باره اعلام کند و سپس ما در هیئت نظارت، رای خود را باتوجه به تصمیم قضایی اتخاذ شده، صادر کنیم.

چرا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عملکرد خوبی نداشته؟

به نظر می رسد آنچه تا کنون منجر به عدم اقدام به موقع و بازدارنده از سوی هیئت نظارت شده، تعارض منافع نمایندگان است که رد پای آن را می توان در دوره قبل مجلس و عدم برخورد جدی با رفتارهای نادرست نمایندگان نیز مشاهده کرد. به همین دلیل بعضی کارشناسان حوزه قانون گذاری نیز، ساختارهای معیوب نظارتی را دلیل عدم کارایی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان دانسته اند.

بعضی از کارشناسان نظارت درون پارلمانی را از اساس اشتباه می دانند چرا که موجب می گردد نمایندگان در تصمیم گیری درباره نماینده متخلف، بعضی مصالح شخصی یا جناحی را در اولویت قرار دهند و با این اقدام، اجرای کامل و صحیح قانون به حاشیه برود.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده تبریز در مجلس دهم به نظارت نمایندگان بر نمایندگان منتقد بود و در این باره گفت:به اعتقاد بنده، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید نهادی خارج از خود نمایندگان باشد تا رفتار نمایندگان، اصلاح و تذکرات لازم در صورت لزوم به آنان داده گردد.

مجلس یازدهم هم چون مجلس پیشین، بی تفاوت در رفتار نمایندگان

دیگر نقد به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، عدم انتشار گزارش دقیق از عملکرد خود در طول 8 سال تأسیس خود بوده است. محرمانه بودن پرونده ها جمله ای است که مطالبه گران انتشار عملکرد هیئت می شنوند.

از مجموعِ پرونده های تشکیل شده در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان طی سال های اخیر اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما محمدجواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیئت نظارت در مجلس دهم اعلام نموده که 250 پرونده در این هیئت در دور دهم مجلس تشکیل شده بود.

احمد توکلی، مقداد نجف نژاد، علی مطهری و حمید رسایی، نادر قاضی پور و جواد کریمی قدوسی از جمله نام های آشنا در مجلس قبل بودند که برای آن ها در هیئت نظارت پرونده تشکیل شد. برای بعضی حکم برائت صادر شد و مابقی هم بدون صدور رأی بلاتکلیف باقی ماندند تا در دوره یازدهم مجلس به آنها رسیدگی گردد. اما گویا بهارستانِ دوره یازدهم نیز میلی به نظارت بر رفتار نمایندگان و اصلاح ساختار هیئت نظارت ندارد؛ حال باید منتظر ماند و دید مجلس یازدهم در این باره تغییر رویکرد می دهد؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2128

به "عملکرد ضعیف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس؛ از ماجرای درازهی تا عنابستانی! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد ضعیف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس؛ از ماجرای درازهی تا عنابستانی! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید