عرضه نانومواد ضدجلبکی که مانع رشد میکروارگانیسم ها می شوند

به گزارش باتسک، محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان پیروز به فراوری مواد نانو ساختار ضدجلبکی شده اند که با نفوذ در دیواره سلول میکروارگانیسم ها از رشد آنها در محیط جلوگیری می نمایند.

عرضه نانومواد ضدجلبکی که مانع رشد میکروارگانیسم ها می شوند

به گزارش خبرنگاران، نانوماده فراوریشده ضدجلبک است؛.به گونه ای که تفکیک کامل مس در ساختار نانو یون مس در محیط آبی، باعث ایجاد یون های آب پوشیده مس می گردد که در آب معلق بوده و به عنوان ضد جلبک و ضد باکتری عمل می نمایند.

نانو یون مس عمل ضدعفونی را به عنوان یک جلبک کش انجام می دهد. نانو یون های مس با بار مثبت با نواحی منفی دیواره میکرو ارگانیسم ها پیوندهای الکترواستاتیکی برقرار می نمایند که این پیوندها تنش هایی ایجاد می نمایند که نفوذپذیری دیواره سلول را مختل نموده و برداشت معمول مواد غذایی از سوی میکرو ارگانیسم ها را به حداقل می رساند.

در درون سلول میکروارگانیسم نیز نانو یون مس با سولفور اسید آمینه های موجود در ساختار پروتئین های مورد استفاده در فتوسنتز واکنش داده و در نتیجه ارگانیسم هدف قادر به عمل فتوسنتز نبوده و در نهایت تجزیه شده و از بین می روند.

در این فرآیند حتی اگر سلول برای مدت زمان زیادی نیز زنده بماند، فرآیند فراوری مثل به دلیل حضور یون های مس مختل شده و انتشار میکرو ارگانیسم ها به تدریج متوقف می گردد.

از این نانو ماده می توان در شهرداری ها برای پاک سازی آب نماها، آب های آشامیدنی و پاک سازی خطوط لوله ذخایر آبی، آب انبار ذخیره، تالاب ها و آبگیرها، دریاچه ها و رودخانه ها، در برج های خنک نماینده، پرورش ماهی، صنایع غذایی و مرغداری ها استفاده کرد.

متوقف کردن رشد جلبک، باکتری، ویروس، حلزون، کاهش بو و سمیت جلبک ها، بهبود زیبایی، مزه و بوی آب آشامیدنی، بهبود رنگ ظاهر ذخایر آب های طبیعی و آب انبارها و جایگزین مناسب برای انواع مواد با خاصیت ضد عفونی نمایندگی مانند کلر از جمله مزایای نانو مواد ضد جلبک است.

این ماده در صورت رقیق شدن برای انسان ایمن است، ضمن آنکه از ویژگی هایی چون ضد جلبک، ضد باکتری، فاقد کلرین، ماده شیمیایی سنتزی، هورمون و یا آنتی بیوتیک برخوردار است.

این نانو مواد تخریب نمی شوند، رسوب نمی نمایند و به نور خورشید یا دما حساس نیستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 450

به "عرضه نانومواد ضدجلبکی که مانع رشد میکروارگانیسم ها می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه نانومواد ضدجلبکی که مانع رشد میکروارگانیسم ها می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید