ضرورت مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات

به گزارش باتسک، خبرنگاران/گیلان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان بر مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر پنج سال و باغاتی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفت تاکید نمود.

ضرورت مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات

جهت دریافت خدمات طراحی باغ و ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به مساعد شدن شرایط محیطی برای فعالیت و افزایش جمعیت شته ها روی جوانه های نورسته مرکبات، اظهار کرد: شته ها حشرات کوچکی هستند که با تغذیه از شیره گیاهی، سبب پیچیدگی برگ و سرشاخه، ترشح عسلک و دوده ای شدن برگ، سرشاخه و میوه، ضعف عمومی درخت، ریزش شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده می شوند و ناقل بیماری های ویروسی مانند تریستیزای مرکبات هستند.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر پنج سال و باغ هایی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفت، گفت: در بسیاری از باغات، تراکم پائین شته ها توسط حشرات مفید مانند کفشدوزک ها، زنبورها، مگس های مفید و بالتوری ها کنترل شده و ضرورتی به مبارزه شیمیایی در این گونه باغات نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در صورت مشاهده تراکم بالای شته ها در باغات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی و اخذ نسخه گیاه پزشکی، مبارزه شیمیایی با یکی از شته کش ها مانند پریمور به میزان 0.7 در هزار و یا کنفیدور جهت مینوز 0.5 در هزار توصیه می گردد.

وی اعلام نمود: با توجه به حساسیت شکوفه های مرکبات از مصرف روغن امولسیون شونده (روغن ولک) همراه با شته کش های توصیه شده، خودداری و سمپاشی به صورت مه پاش با فشار کم انجام گردد تا موجب ریزش شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده، نگردد.

محمدی توضیح داد: برای حفظ و حمایت از حشرات مفید از مصرف سموم توصیه نشده خودداری و سعی گردد سمپاشی در ساعات اولیه صبح و یا هنگام عصر انجام گردد تا از صدمه به حشرات مفید و گرده افشان جلوگیری گردد.

وی به باغداران توصیه کرد: برای جلوگیری از خطرات احتمالی سموم روی زنبور عسل، قبل از اقدام به مبارزه علیه شته ها به زنبورداران منطقه اطلاع داده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2233

به "ضرورت مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید