رویای سفرهای فضایی به یاری خواب انجمادی

به گزارش باتسک، سفر به فضا با روش انجمادی، چقدر به واقعیت نزدیک شده است؟

می دانید که سفر به اعماق فضای لایتناهی و مقاصد دوردست، حداقل چندین سال به طور می انجامد و انسان ها به هیچ وجه آماده چنین سفرهای طولانی نخواهند بود، اما گویا یک بار دیگر داستان های علمی-تخیلی به واقعیت می پیوندند.

رویای سفرهای فضایی به یاری خواب انجمادی

کمپانی هوافضای SpaceWorks با بودجه ناسا تحت برنامه ایده های ابتکاری پیشرفته در حال ارائه راهکاری برای برطرف مسائل متعدد سفرهای طولانی است و اولین پروژه آنها، سفر کوتاه 55 میلیون کیلومتری و چند ماهه به کره مریخ خواهد بود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تصور کنید در فضایی محدود به همراه سه یا چهار همکار، چندین ماه را سپری کنید، و پس از انجام مأموریت، دوباره همین مسافت و زمان را بدون هیچ هیجانی در راستا برگشت تحمل نمایید. اینها یکی از جزئی ترین مسائل پیش روی فضانوردان شجاعی خواهند بود که قدم در راه مسافرت های طولانی فضایی می گذارند.

علاوه بر این موارد، میزان منابع مورد احتیاج برای انتقال شش انسان به کره مریخ در حد غیر قابل تصوری بالاست. ناسا برآورد می نماید کابین قابل سکونت برای این افراد حداقل 380 متر مکعب حجم خواهد داشت، و وزن آن به 28000 کیلوگرم می رسد. این شش فضانورد در طول راستا به 13000 کیلوگرم مواد غذایی احتیاج دارند.

طبق تحقیقات شرکت SpaceWorks اگر فضانوردان را در شرایط استاز (Stasis) قرار دهیم، میزان فضا و غذای مورد احتیاج آنها تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و در نهایت با کم شدن مصرف سوخت و احتیاج به موتورهای کوچک تر برای انجام مسافرت، توشه این سفر فضایی تا 140000 کیلوگرم کمتر خواهد شد.

گفتنیست استاز را می توان چیزی شبیه به کمای مصنوعی با حداقل کارکرد متابولیک بدن در نظر گرفت، که شبیه آن را پیش تر در فیلم های علمی-تخیلی به صورت انجماد یا سرمازیستی دیده بودیم. با این حال از آنجا که انسان ها نمی توانند در حالت انجماد زنده بمانند، شرایط استاز به کار گرفته می گردد.

در حال حاضر عملیات استاز یا هیپوترمی درمانی در بیمارستان های مختلف استفاده می گردد. در این شرایط پس از بروز ضایعات مختلف، بیمار به مدت چند روز در حالت هیپوترمی مصنوعی قرار می گیرد تا بدنش بتواند از تمام انرژی موجود برای التیام استفاده نماید.

گفتنی است در طول این مدت مواد مغذی به صورت تزریق وریدی وارد بدن فضانوردان خواهند شد، اما تحقیقات نشان می دهد استفاده از این روش در درازمدت مسائلی را به همراه خواهد داشت. بنابراین هنوز مطالعات بیشتر در این زمینه ادامه دارد.

اما به هر حال، دستیابی به این فناوری چندان دور از دسترس نیست و باز هم می بینیم داستان های علمی-تخیلی گذشته، زودتر از آنچه تصور می کردیم رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت.

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2587

به "رویای سفرهای فضایی به یاری خواب انجمادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای سفرهای فضایی به یاری خواب انجمادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید