خورشیدگرفتگی در 11 استان ایران ، کرمان طولانی ترین کسوف را تجربه می نماید

به گزارش باتسک، پنج شنبه پنجم دی سومین خورشیدگرفتگی سال میلادی و دومین و تنها خورشیدگرفتگی قابل مشاهده در ایران در سال 1398 در 11 استان مختلف قابل مشاهده است؛ البته فقط با چشم مسلح.

خورشیدگرفتگی در 11 استان ایران ، کرمان طولانی ترین کسوف را تجربه می نماید

خبرنگاران - سمانه معظمی:طولانی ترین زمان خوشیدگرفتگی در استان کرمان و بیشترین میزان آن در استان فارس خواهد بود. مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در این باره به ایرنا گفت: این کسوف که از نوع حلقوی است در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز می گردد و تا جنوب شرق آسیا ادامه خواهد داشت. این خورشیدگرفتگی در بخش­ هایی از اروپا، آسیا و همچنین شمال و غرب استرالیا به صورت جزئی دیده خواهد شد.

مسعود عتیقی ادامه داد: این گرفت از ساعت 2:29 دقیقه و 53 ثانیه به وقت جهانی روز پنج شنبه پنجم دی ماه 98 برابر با 26 دسامبر 2019، در اولین نقطه از کره زمین آغاز و تا ساعت 8:05 دقیقه و 40 ثانیه به وقت جهانی که سایه ماه زمین را ترک می نماید، ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: این خورشید گرفتگی در تهران حدود ساعت 7:13 دقیقه صبح روز پنج شنبه پنجم دی ماه و هم زمان با طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود و تا ساعت 8:23 دقیقه صبح این روز ادامه دارد.

زمان خورشید گرفتگی پنج شنبه 5 دی ماه در استان های دیگر به این توضیح است:

1- استان کرمان: ساعت آغاز گرفت 6:36 دقیقه و تا ساعت 8:27 دقیقه ادامه خواهد داشت؛ در این استان 73 درصد خورشید پوشیده می گردد.

2- استان یزد: گرفت ساعت 6:50 دقیقه آغاز و تا 8:25 دقیقه صبح ادامه دارد؛ در این استان 68 درصد خورشید می گیرد.

3- استان فارس: ساعت 6:52 دقیقه خورشید گرفتگی آغاز و ساعت 8:23 دقیقه خاتمه می یابد؛ در این استان 77 درصد خورشید پوشیده می گردد.

4- استان سیستان و بلوچستان: خورشیدگرفتگی ساعت 6:57 دقیقه آغاز و 8:24 دقیقه خاتمه می یابد؛ در این استان 67 درصد خورشید می گیرد.

5- استان آذربایجان شرقی: ساعت 6:57 دقیقه خورشیدگرفتگی آغاز می گردد و تا ساعت 8:24 دقیقه ادامه دارد؛ در این گرفت 67 درصد خورشید پوشیده می گردد.

6- استان اصفهان: گرفت ساعت 7:02 دقیقه آغاز و ساعت 8:23 دقیقه خاتمه می یابد؛ در این استان 68 درصد می گیرد.

7- استان مازندران: ساعت 7:13 دقیقه خورشید گرفتگی آغاز و تا ساعت 8:24 دقیقه ادامه دارد؛ در این استان 58 درصد خورشید پوشیده می گردد.

8- استان مرکزی: گرفت ساعت 7:17 دقیقه آغاز می گردد و ساعت 8:22 دقیقه خاتمه می یابد؛ در این استان 64 درصد خورشید گرفته می گردد.

9- استان همدان: ساعت 7:24 خورشید گرفتگی آغاز می گردد و ساعت 8:21 دقیقه خاتمه می یابد؛ 59 درصد خورشید در این استان می گیرد.

10- استان کردستان: ساعت 7:32 خورشید گرفتگی آغاز می گردد و تا ساعت 8:20 دقیقه ادامه دارد؛ در این استان 56 درصد خورشید می گیرد.

کسوف در دیگر کشورها

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: گرفت حلقوی خورشید از کشور عربستان سعودی آغاز می گردد و سپس کشورهای قطر، امارات و عمان را طی خواهد نمود و پس از عبور از اقیانوس هند وارد خاک کشور هند می گردد. از آنجا کشورهای سریلانکا، مالزی، اندونزی و سنگاپور را پشت سر گذاشته و از شمال جزایر ماریانا و گوام عبور خواهد نمود. هر چند در کشورهای جنوبی خلیج فارس مدت زمان گرفت حلقوی یک دقیقه است، اما در کشور هند زمان گرفت حلقوی به بیش از سه دقیقه می رسد. بیشترین زمان گرفت حلقوی در روز پنج دی ماه 3 دقیقه و 40 ثانیه خواهد بود.

وی با اشاره به این که کسوف 5 دی 98 به صورت جزئی در ایران مشاهده می گردد، به هموطنان توصیه کرد که حتما از عینک های مخصوص رصد خورشید برای مشاهده این واقعه استفاده نموده و به هیچ وجه با چشم غیر مسلح این خورشید گرفتگی را رصد نکنند. نگاه مستقیم به خورشید حتی برای یک مدت کوتاه، بسیار خطرناک است و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

عتیقی، امارات متحده عربی را یکی از مقاصد نزدیک به ایران برای رصد این خورشید گرفتگی حلقوی عنوان نمود و گفت: با توجه به این که در هنگام وقوع کسوف ارتفاع خورشید از افق کم است، در تلفیق با مناظر طبیعی و ساختمانها تصاویر جذابی را از این خورشید گرفتگی می توان ثبت کرد. کشور عمان یکی دیگر از کشورهایی است که در جهت کسوف حلقوی قرار گرفته است و شانس ثبت تصاویر این کسوف برای علاقمندان بر روی اقیانوس هند در این کشور فراهم است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1113

به "خورشیدگرفتگی در 11 استان ایران ، کرمان طولانی ترین کسوف را تجربه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشیدگرفتگی در 11 استان ایران ، کرمان طولانی ترین کسوف را تجربه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید