حسگر کشش پذیری که از هیدروژل ساخته شده است

به گزارش باتسک، پژوهشگران چین، نوعی حسگر کشش پذیر ابداع نموده اند که از هیدروژل ساخته شده و می تواند به ساخت تجهیزات الکترونیکی و ربات های نرم یاری کند.

حسگر کشش پذیری که از هیدروژل ساخته شده است

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک اکسپلور، پیشرفت های اخیر در حوزه فناوری، به رشد و افزایش ابزارهای پیچیده الکترونیکی یاری می نمایند. بعضی از این ابزار جدید به خصوص ابزار پوشیدنی و ربات های نرم، به تجهیزات الکترونیکی انعطاف پذیری مانند حسگر، عملگر مکانیکی و ابرخازن احتیاج دارند.

پژوهشگران دانشگاه ژنگژو(Zhengzhou University) و دانشگاه پکینگ(PKU) چین، نوعی حسگر هیدروژلی جدید کشش پذیر و فشرده ابداع نموده اند که می توان آن را برای ساخت فناوری های نرم و انعطاف پذیر با قابلیت حس کردن به کار برد. این فناوری ها، ابزاری مانند ردیاب سلامت و پوست رباتیک را شامل می شوند. این حسگر به سادگی ساخته می گردد و بسیار کارآمد است و همین ویژگی ها موجب می شوند که برای کاربرد در مقیاس عظیم، کارآمد باشند.

پژوهشگران، این حسگر را با پخش کردن یکنواخت پودر نانو فیبر کربن(CFP) در هیدروژلی از جنس پلی وینیل الکل(PVA) ابداع کردند. تا به امروز اثبات شده که پلی وینیل الکل به خاطر داشتن ویژگی های مکانیکی کارآمد، ماده امیدوارنماینده ای برای ابداع تجهیزات الکترونیکی انعطاف پذیر است و قابلیت تجزیه زیستی را نیز دارد.

پژوهشگران با پخش کردن پودر نانو فیبر کربن در هیدروژل پلی وینیل الکل، توانستند کشش مکانیکی ماده را تقویت نمایند و رسانایی الکتریکی آن را افزایش دهند. آنها در این پروژه، روش موسوم به چرخه ذوب و انجماد را به کار گرفتند که ماده را به صورت مکرر منجمد و ذوب می نماید.

هیدروژل فراوری شده طی این فرآیند، قابلیت کشش و فشردگی بالایی را نشان داد. این ویژگی ها موجب می شوند که هیدروژل، ماده ایده الی برای ابداع تجهیزات الکترونیکی بسیار انعطاف پذیر باشد که می توانند برای رسیدن به قابلیت حسی مطلوب، کشیده یا فشرده شوند.

این روش را می توان برای ساخت حسگرهای کم هزینه ای به کار برد که قابلیت کشش و فشرده شدن را دارند و می توانند به شناسایی بسیاری از رفتارها و فعالیت های انسان یاری نمایند.

حسگرهایی که با استفاده از این راهبرد جدید ساخته می شوند، می توانند خم شدن یا کشش عضلات، تنفس و بلعیدن را به دقت در کاربر ردیابی نمایند. این حسگرها می توانند تغییرات فشار را که هنگام راه رفتن یا حرکت کردن انسان اتفاق می افتند، احساس نمایند.

پژوهشگران، این حسگرها را برای چندین منظور به کار بردند. آنها حسگر را روی مچ کاربر قرار دادند تا کشش و فشرده شدن عضلات او را ردیابی نمایند و سپس برای ردیابی بلعیدن غذا، حسگر را روی گلوی کاربر قرار دادند. حسگر برای آنالیز راه رفتن کاربر، زیر کفش او نصب شد و همچنین روی معده کاربر نهاده شد تا تنفس او را ردیابی کند.

این حسگر را می توان در آینده، برای ابداع ابزارهای پوشیدنی جدید مانند ساعت های هوشمند یا حسگر ردیابی سلامت به کار برد و یا از آن برای ساخت پوست الکترونیکی کشش پذیر با قابلیت های پیشرفته حسی استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله Macromolecular Materials and Engineering به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1391

به "حسگر کشش پذیری که از هیدروژل ساخته شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگر کشش پذیری که از هیدروژل ساخته شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید