والیبال و روزهای حساس انتخابی المپیک، آفت به جان بلندقامتان

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، تیم ملی والیبال ایران در آخرین شانس خود برای حضور در آوردگاه المپیک از 17 تا 22 دی ماه امسال با رقبای خود در آسیا رقابت خواهد نمود تا در نهایت قهرمان رقابت های انتخابی قاره آسیا جواز حضور در المپیک را به دست آورد.

والیبال و روزهای حساس انتخابی المپیک، آفت به جان بلندقامتان

* ابهام در وعده مدال آوری در توکیو

ملی پوشان والیبال ایران برای نخستین بار سال 2016 گام در بزرگ ترین میدان ورزشی دنیا نهادند تا پس از 52 سال والیبال ایران طعم حضور در المپیک را بچشد. بازی های درخشان والیبالیست های ایران در چند سال اخیر امید را در دل طرفداران و خانواده والیبال زنده نموده بود تا تیم ملی نه تنها در سال 2020 مسئله ای برای حضور در المپیک نداشته باشد حتی با وعده محمدرضا داورزنی، رئیس وقت فدراسیون در انتظار مدال آوری در توکیو بودند.

اما حال ورق برگشته است، تصمیمات و سیستم مدیریتی والیبال که در چند سال اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده بود این امید را در حداقل ترین شرایط نگاه داشته است. داورزنی در سال 95 که با پیشنهاد معاونت در وزارت ورزش روبرو شده بود عطای والیبال را به لقایش بخشید و راهی سئول شد تا قولی که برای مدال آوری در المپیک توکیو داده بود در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

* عدم ثبات مدیریت

پس از رفتن داورزنی فدراسیون والیبال دیگر رنگ ثبات مدیریتی را که برگ برنده و فرایند صعودی این رشته بود را ندید. دوران یک ساله سرپرستی داورزنی به همراه زیر نظر داشتن 51 فدراسیون ورزشی، ریاست کوتاه و یک سالِ احمد ضیایی، سرپرستی 10 ماه افشین داوری و در نهایت علی فتاحی به عنوان آخرین سرپرست افرادی بودند که از سال 96 تا به امروز در فدراسیون والیبال رفت و آمد کردند.

والیبال ایران که از سال 68 تا 96 فقط دو مدیر را به خود دیده بود به یک باره با طوفان تغییر مدیریت روبرو شد و بی دلیل نیست تا اگر شاهد شکست تیم ملی حتی مقابل تیم مصر در لیگ ملت ها با نفراتی مانند سعید معروف باشیم. تیمی که یک روز تیم های قدرتمند آمریکا، برزیل، روسیه، لهستان و ... را شکست می داد حال در انتظار نشسته است تا در بین تیم های آسیایی جواز حضور در المپیک را کسب کند.

* غیرت بازیکنان سپر بی برنامگی مدیران

شاید بعضی موفقیت های تیم ملی آن هم در قهرمانی آسیا و قهرمانی تیم جوانان در دنیا را دلیلی برای مخفی شدن مسئولان در پشت ناکامی ها باشد اما نباید غیرت و کوشش ستودنی ملی پوشانی مانند سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی پور، علی شفیعی، پوریا فیاضی و جوانان آینده داری مانند پوریا یلی، امیرحسین اسفندیار، علی اصغر مجرد و... که به تازگی به دنیای قهرمانی والیبال معرفی گردید را نادیده بگیریم.

صحبت های تند سعید معروف، کاپیتان تیم ملی در نشست خبری رقابت های قهرمانی آسیا تاییدی بر این صحبت ها است. معروف که به خوبی بر ملی پوشان تسلط دارد و به عنوان یک رهبر، والیبال ایران را در تورنمنت های مختلف راهنمایی نموده است دلیل قهرمانی و موفقیت تیم ملی را کوشش بی مثال ملی پوشان دانست و فدراسیون را بی درو پیکر خواند!

* فشار حداکثری و بروز آسیب در لحظات حساس

در روزهایی که شمارش معکوس برای حضور در انتخابی المپیک به صدا در آمده است تیم ملی نه تنها بازی تدارکاتی در پیش ندارد بلکه اسیر مصدومیت های ستاره ای مانند امیر غفور، پشت خط زن تاثیرگذار تیم ملی شده است. مهره اصلی تیم ملی که به همراه تیم باشگاهی اش قهرمان جام باشگاه های دنیا شد و نقش بسزایی نیز در این قهرمانی داشت این روزها با ترک مهره کمر روبرو شده است تا در آستانه اعزام به انتخابی المپیک شوک به بدنه تیم ملی وارد گردد.

فرهاد قائمی نیز از ابتدای اردوهای ملی با آسیب روبرو شد تا دیگر غایب باشد. حال در آستانه رویداد مهم تیم ملی به انتخابی المپیک، فدراسیون والیبال انتظار حمایت همه جانبه از تیم ملی را دارد در حالیه مصدومیت های بازیکنان حاصل بی برنامگی و عدم مدیریت بوده است.

اگر والیبال ایران با پشتوانه محکمی که در آسیا دارد حال دچار ترس برای کسب جواز المپیک باشد چه کسی مسئول است. رسانه های خبری و کارشناسان والیبال بارها و بارها از وزارت ورزش خواهان مشخص تکلیف هر چه سریع تر والیبال شدن اما مسئولان با پشت گوش انداختن باعث تاخیر و آفت سرپرست های مختلف در والیبال شدند و باید در صورت عدم نتیجه گیری تیم ملی خود را برای جوابگویی به مردم آماده نمایند.

عدم ثبات مدیریت در فدراسیون والیبال باعث شد تا سرمربی تیم ملی تکلیف خود را نداند و انتظار کسب نتیجه در هر تورنمنتی باعث استفاده بیش از حد از بازیکنان اصلی شد تا امروز شاهد از دست دادن امیر غفور در آستانه انتخابی المپیک باشیم. مصدومیتی که باشگاه لوبه آن را کهنه دانست اما سرمربی تیم ملی گفت غفور سالم به تیم باشگاهی اش تحویل داده شد. اما ایگور کولاکوویچ فراموش نموده است که امثال غفورها ربات نیستند و با حضور مداوم در تورنمنت های مختلف بالاخره کم آورده و بر اثر فشار مداوم دچار آسیب خواهند شد.

* وقفه در لیگ با کدام برنامه و هدف!

زمانیکه رسانه ها بارها گفتند استفاده از یک ترکیب در تمامی تورنمنت ها بالاخره کار دست تیم ملی خواهد داد فدراسیون والیبال این را فرافکنی می دانست و حتی یک بار دیگر در تصمیمی غیر کارشناسانه محمدرضا داورزنی به یک باره خبر از تعطیلی 50 روزه لیگ داد! وقفه ای که هیج تاثیری در فرایند آماده سازی تیم ملی برای حضور در تیم ملی نخواهد داشت و تنها ضرر برای باشگاه ها و بازیکنان در پی دارد.

وقفه ایجاد شده در رقابت های لیگ در حالی رخ داد که حتی یک بازی تدارکاتی برای تیم ملی برنامه ریزی نشد و لژیونرها در فاصله زمانی 10 روزه به تیم ملی تزریق خواهند شد. وقفه ای که در نهایت هیچ سودی به دنبال ندارد به جز سرخوردگی بازیکنان جوان و با انگیزه و فشار حداکثری لیگ در ادامه که منجر به دو گروه شدن مرحله پلی آف شد. اردویی که از 13 آذر با حضور 18 بازیکن استارت خورد و باید دید از بین 18 بازیکن چند بازیکن راهی چین می شوند.

* چرا باز هم محمودی

نکته جالب و قابل تامل زمانی بروز کرد که آسیب امیر غفور منجر به ورود شهرام محمودی به اردو و خط خوردن امین اسماعیل نژاد پشت خط زن جوان والیبال شد. محمودی در حالی وارد اردو شد که در لیست اولیه ایگور حضور نداشت و درست زمانی وارد اردو شد که لیگ تعطیل بود! اگر محمودی بازیکن آماده تری از اسماعیل نژاد بود چطور در همان ابتدا به اردو دعوت نشد و درست در زمان تعطیلی رقابت ها که هیچ تیمی بازی نداشت مورد توجه سرمربی نهاده شد!

اگر ایگور ترس از رقابت با نمایندگان آسیایی را دارد و احتیاج به تجربه بازیکنان دارد پس چرا با برپایی اردوهای زودهنگام موافق کرد؟ دلیل و منفعت برپایی زود هنگام اردوی ملی چه بود وقتی بار دیگر شاهد حضور تیم با شاکله اصلی در مسابقات هستیم؟

* ترس از نقد برای فرار از جوابگویی

در حالیکه فدراسیون والیبال با ریاست محمدرضا داورزنی انتظار حمایت همه جانبه از تیم ملی را دارد اما نمی توان چشم را بر روی تصمیمات یک باره و بدون برنامه بست تا تبعات آن همچنان گریبانگیر تیم ملی باشد.

داورزنی که وعده مدال آوری والیبال را در المپیک توکیو داده بود و در بازگشت به فدراسیون بحث بازنشستگی اش مطرح شده است، باید نسبت به اتفاقات اخیر تدبیر درست و مناسبی داشته باشد و در خصوص بعضی اتفاقات جوابگو هم باشد.

نقد بر عملکرد فدراسیون والیبال نباید به معنی عدم حمایت از تیم ملی تلقی گردد بلکه باید با استفاده از این نقدها به دور از منافع شخصی به پیشبرد والیبال یاری کند. برخلاف صحبت های ایگور کولاکوویچ که خود را دلسوز تر از رسانه ها برای تیم ملی دانست باید به این نکته توجه کرد که آسیب های به وجود آمده برای امیر غفور ها نتیجه بی توجهی به تمامی نقدها و پافشاری بر تصمیمات ناگهانی و بدون برنامه بوده است. داورزنی از زمان حضور در فدراسیون والیبال علی رغم درخواست رسانه حاضر به برپایی نشست خبری نشده است تا جوابگوی تصمیماتش نباشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1109

به "والیبال و روزهای حساس انتخابی المپیک، آفت به جان بلندقامتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والیبال و روزهای حساس انتخابی المپیک، آفت به جان بلندقامتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید