توانایی عجیب زرافه ها مایه شگفتی شد

به گزارش باتسک، همشهری آنلاین نوشت: مطالعه جدیدی نشان می دهد که زرافه های کوچک مغز قادر به استدلال آماری هستند.

توانایی عجیب زرافه ها مایه شگفتی شد

انسان ها هر روز با استفاده از اطلاعات آماری تصمیم می گیرند. تصور کنید در حال انتخاب یک بسته آب نبات ژله ای هستید. اگر آب نبات های قرمز را بیشتر دوست دارید، احتمالا سعی می کنید بسته ای را پیدا کنید که بیشترین رنگ قرمز را داشته باشد. از آن جایی که نمی توانید همه آب نبات های داخل بسته بندی را ببینید، از استدلال آماری برای تصمیم گیری استفاده می کنید. حتی نوزادان نیز این قابلیت را دارند.

همان طور که معین است، انسان ها در استفاده از استنباط های آماری برای تصمیم گیری تنها نیستند. معلوم شده که میمون های بزرگ، ماکاک های دم دراز و کیاها (پرندگانی بزرگ از گروه طوطی سانان) از بسامد نسبی آیتم ها برای پیش بینی رویدادها استفاده می نمایند.

اکنون یک مطالعه نو زرافه ها را به این فهرست اضافه نموده است. این تحقیق که اخیرا در Scientific Reports منتشر شده، نشان می دهد که زرافه ها می توانند از استنباط های آماری برای افزایش احتمال پیدا کردن تکه های هویج به جای کدو سبز استفاده نمایند؛ دقیقا مانند انسان در حال انتخاب آب نبات ژله ای.

بیشتر بخوانید:

  • حرف ناسا را باور کنیم؟ انسان واقعا 50 سال قبل به ماه رفته؟

  • مار کبرای سفید، شکارچی کشنده و مسحورنماینده/ عکس

  • مار مرگباری که خود را به موش مردگی می زند!/ عکس

اندازه مغز و مهارت های آماری

تا به امروز فقط پرندگان و نخستی سانان شواهدی از استدلال آماری نشان می دادند. هر دوی آن ها، دارای مغزهای بزرگی به نسبت اندازه بدنشان هستند که با هوش بالاتر مرتبط است. محققان دانشگاه بارسلونا، دانشگاه لایپزیگ و موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک می خواستند ببینند که آیا حیوانی با مغز کوچک نسبت به اندازه بدنش هم می تواند استدلال آماری انجام دهد یا خیر.

زرافه ها انتخاب ایده آلی بودند. آنها قبلا توانسته بودند اندازه بیشتر و کمتر را تشخیص دهند و سیستم های اجتماعی و گستردگی رژیم غذایی آن ها با ظهور شناخت پیچیده تر مرتبط است.

زرافه چگونه استدلال آماری را نشان می دهد؟

همان طور که معین است، زرافه ها هویج دوست دارند، اما نسبت به کدو سبز بی میلند و این باعث می گردد که این دو خوراکی، برای آزمودن استدلال آماری مناسب باشد. محققان در کار با چهار زرافه، نسبت های متفاوتی از برش های هویج و کدو سبز را در ظروف شفاف قرار دادند تا آزمایش نمایند که آیا زرافه ها می توانند احتمال بیشتر دریافت هویج را در سه آزمایش با مقادیر مختلف پیش بینی نمایند یا نه. زرافه ها در طول این آزمایش ها توانستند ظرف های دارای هویج های بیشتر را انتخاب نمایند.

نتایج ترکیبی آزمایش ها نشان داد که زرافه ها در انتخاب ظرف درست از استدلال آماری استفاده کردند. شواهد استدلال آماری در زرافه ها نشان می دهد که برای مهارت های آماری به مغزهای نسبتا بزرگ احتیاج نیست. علاوه بر این، محققان گمان می نمایند که توانایی ایجاد ارجاعات آماری ممکن است واقعا در قلمرو حیوانات گسترده باشد.

58321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2845

به "توانایی عجیب زرافه ها مایه شگفتی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توانایی عجیب زرافه ها مایه شگفتی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید