تأثیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر درآمدزایی پلتفرم های اجتماعی، فناوری که کاربران را جذب می نماید

به گزارش باتسک، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فناوری های بسیار کارآمدی هستند که در پلتفرم های اجتماعی بزرگی چون اینستاگرام، اسنپ چت و فیس بوک به کار گرفته می شوند. درواقع این تکنولوژی ها یکی از دلایل جذب کاربران و عایدی بالای این شرکت ها به تعداد می فرایند.

تأثیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر درآمدزایی پلتفرم های اجتماعی، فناوری که کاربران را جذب می نماید

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، پیش بینی می گردد سود حاصل از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در امسال به13 میلیارد دلار و تا سال 2024 به 67 میلیارد دلار برسد. با این حال بازار فعلی این صنعت در حال رشد و تکامل است تا در کنار ارائه راهکار برای برطرف مسائل خاص، به زیست بومی پویا و کارامد تبدیل گردد. هر کدام از بازیگران این زیست بوم با سرعت متفاوتی در حال حرکت و کوشش است تا قطعات این پازل در کنار هم قرار گیرد و بستر این صنعت ایجاد گردد.

کاربران فعال در زیست بوم واقعیت افزوده

هر پلتفرم برای این که به پلتفرم واقعی تبدیل گردد، به کاربران فعال احتیاج دارد. هر چه تعداد این کاربران فعال بیشتر باشد، برای پلتفرم بهتر است. هدف طلایی هر پلتفرم دستیابی به میلیاردها کاربر فعال است. شاید فکر کنید که این اتفاق غیرممکن است؛ اما در نظر داشته باشید که بیشتر افرادی که روی این کره خاکی زندگی می نمایند، از کاربران فعال و مصرف نمایندگان عظیم ترین پلتفرم موجود هستند: موبایل. براساس آخرین گزارش ها، تعداد مشترکان موبایل تقریباً با تعداد مردم دنیا برابر است.

آمارها نشان می دهد که در سال 2020 بیش از یک میلیارد کاربر فعال به وسیله سیستم های مبتنی بر موبایل، وب، پیغام رسانی و سیستم عامل از پلتفرم های واقعیت افزوده استفاده نموده اند. برای مثال، استفاده از پلتفرم تیک تاک در هفته اول مارس 130 درصد افزایش پیدا کرد و عایدی آن در سه ماه اول سال به 5.6 میلیارد دلار رسید.

پیش بینی می گردد که تعداد کاربران فعال در پلتفرم های واقعیت افزوده موبایلی مبتنی بر پیغام رسان تا سال 2024 به 1.5 میلیارد نفر و در پلتفرم های واقعیت افزوده موبایلی مبتنی بر سیستم عامل به بیش از یک میلیارد نفر برسد. این رشد در پلتفرم های واقعیت افزوده موبایلی مبتنی بر وب هم نرخ بالایی خواهد داشت. بدین ترتیب طی پنج سال آینده پلتفرم های واقعیت افزوده موبایلی به طور کلی بیش از 2.7 میلیارد کاربر فعال خواهند داشت.

واقعیت افزوده چیست؟

در واقعیت افزوده اطلاعات و اشیای مجازی در دنیای واقعی قرار می گیرند. در این تجربه دنیای واقعی به وسیله جزئیات مجازی مانند تصاویر، متن و انیمیشن توسعه می یابد. کاربر می تواند به وسیله عینک های واقعیت افزوده، تبلت، گوشی هوشمند یا صفحه نمایش هوشمند واقعیت افزوده را تجربه کند. در واقعیت افزوده کاربر از دنیای واقعی جدا نیست و می تواند آنچه را در دنیای واقعی روی می دهد ببیند و با آن تعامل کند.

چالش های زیست بوم واقعیت مجازی

پویایی کاربران در واقعیت مجازی با واقعیت افزوده کمی تفاوت دارد که بخشی از آن به علت تعداد کاربران است اما علت اصلی جذب کاربر به تعداد می رود. یکی از چالش های واقعیت مجازی تمرکز بر تفریح (گیم و ویدئو) است که می توان دستگاه های مقرون به صرفه تر و آسان تری برای انجام آن وجود دارد. یکی دیگر از مسائل واقعیت مجازی فرایند کُند توسعه جنبه اجتماعی این فناوری است که تا به امروز معیار و مقیاسی برای آن معین نشده است.

برای مثال فیس بوک سال گذشته گفت که در حال توسعه پلتفرم اجتماعی واقعیت مجازی جدیدی است. این پلتفرم فیس بوک هورایزن نام دارد و به گفته مارک زاکربرگ؛ ویژگی اصلی آن توسعه یافتن و بهتر شدن است. بنابراین معیار و مقیاس توسعه این فناوری همچنان یک سؤال به جای مانده است. البته واقعیت مجازی هسته ای از کاربران فعال دارد اما به مقدار ای نیستند که واقعیت مجازی به پلتفرم تبدیل نمایند.

واقعیت مجازی چیست؟

برخلاف واقعیت افزوده کاربر در واقعیت مجازی محیطی همه جانبه و شبیه سازی شده را تجربه می نماید. در واقعیت مجازی کاربر باید از هِدسِت واقعیت مجازی یا نمایشگر سربند استفاده کند تا منظره 360 درجه از دنیای مصنوعی داشته باشد. بدین ترتیب فکر کاربر فریب می خورد و دنیای مصنوعی را به جای دنیای واقعی می پذیرد.

نقش تناوب بالای کاربر در عایدیزایی

یکی از مهم ترین درس های مالی که می توان از موبایل گرفت، تناوب متناسب با عایدی است. به عبارت دیگر تناوب بالای کاربر برابر با پول است. درواقع پلتفرم ها برای عایدیزایی باید حدبیشتر کوشش خود را نمایند تا کاربران شان را نگه دارند، یعنی کاری را انجام دهند که کاربران تمایل به انجام هر روزه آن را دارند. با وجود این که تفاوت های بسیاری میان کاربران واقعیت افزوده و واقعیت مجازی وجود دارد اما این دینامیک مسئله کلیدی در عایدیزایی به تعداد می رود.

قابلیت های واقعیت افزوده در پلتفرم های عظیم مانند فیس بوک، اینستاگرام، تیک تاک و اسنپ چت ثابت شده است. در حالی که هر کدام از این پلتفرم ها رویکرد متفاوتی برای جذب کاربر دارند؛ اما با تکیه بر اصل تناوب بالای کاربری از فیلترها و لنزهای واقعیت افزوده استفاده نموده اند. به گفته ایوان اسپیگل، مدیر اجرایی اسنپ چت؛ سه چهارم از کاربران این اپلیکیشن روزانه از ویژگی های واقعیت افزوده این پلتفرم استفاده می نمایند.

تأثیر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در عایدیزایی

واقعیت افزوده موبایلی نقش عظیمی در محبوبیت پلتفرم های پیغام رسانی ایفا می نماید و علت اصلی جذب کاربران است. از سوی دیگر هرچه تعداد کاربران یک پلتفرم بیشتر باشد، اندازه فراوری محتوا در آن بیشتر می گردد، در نتیجه شرکت ها و کسب وکارهای بیشتری خواستار تبلیغ در این پلتفرم ها می شوند که این امر عایدی آنها را افزایش می دهد. در حال حاضر زیست بوم واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بر بستر پلتفرم های پیغام رسان موبایل ساخته شده است. با این حال در آینده نه چندان دوری تبدیل به زیست بومی گسترده خواهد شد.

4021/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2367

به "تأثیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر درآمدزایی پلتفرم های اجتماعی، فناوری که کاربران را جذب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر درآمدزایی پلتفرم های اجتماعی، فناوری که کاربران را جذب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید