به گفته محققان این سویه بسیار خطرناک و سیستم ایمنی بدن را سریع ضعیف می کند

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران به نقل از euronews پژوهشگران دانشگاه آکسفورد انگلستان یک سویه تازه بسیار خطرناک از ویروس ایدز را در هلند کشف کردند.

به گفته محققان این سویه بسیار خطرناک و سیستم ایمنی بدن را سریع ضعیف می کند

این سویه دهه ها در کمین بوده، اما به دلیل اثربخشی درمان های مدرن، دلیلی برای هشدار خطر آن وجود ندارد.

نتیجه این تحقیق که در مجله ساینس منتشر شده، نشان می دهد این سویه وی بی نامیده می شود و در آزمایش این بیماران آمده است سطح آلودگی ویروسی 3.5 تا 5.5 برابر بیشتر از افراد آلوده به انواع دیگر داشتند و سیستم ایمنی بدن آنها بسیار سریع تر ضعیف می شود.

با این حال این مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به سویه وی بی پس از شروع درمان، بهبود و بقای سیستم ایمنی مشابهی با افراد مبتلا به سایر سویه های ویروس اچ آی وی دارند.

کریس وایمانت، اپیدمیولوژیست آکسفورد و نویسنده اصلی این مقاله گفت: هیچ دلیلی برای هشدار در مورد این سویه تازه ویروس وجود ندارد.

به گفته محققان، این نوع احتمالاً در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 در هلند به وجود آمده و شایع شده، اما در حدود سال 2010 فروکش کرده است.

تیم تحقیقاتی معتقد است مداخلات درمانی مدرن اچ آی وی مانع تکامل ویروس شده است.

از آنجایی که نوع وی بی باعث کاهش سریع تر قدرت سیستم ایمنی می شود، تشخیص زودهنگام افراد و شروع درمان آنها در اسرع وقت ضروری است.

کریستف فریزر، یکی دیگر از مؤلفان این مقاله علمی گفت: یافته های ما مؤید اهمیت دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت است که می گوید افراد در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی باید به آزمایش های منظم برای تشخیص زودهنگام و در پی آن درمان فوری دسترسی داشته باشند.

این پژوهش همچنین مؤید این فرضیه است که می گوید ویروس ها احتمالا برای بدخیم تر شدن تکامل می یابند، فرضیه ای که برای اثبات آن در دنیای واقعی تا به امروز نمونه های اندکی یافت شده است.

منبع: خبرکانادا