برای سفر به این سیاره باید گیاهخوار شوید

به گزارش باتسک، تهران (پانا) - بر اساس مطالعه ای که در خصوص برنامه های ایلان ماسک برای ایجاد یک مستعمره در مریخ اجرا شده است، به علت منابع محدود، مستعمره نشینان آینده مریخ باید رژیم غذایی گیاهخواری داشته باشند.

برای سفر به این سیاره باید گیاهخوار شوید

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ماسک شرکت اسپیس ایکس را با هدف تبدیل بشر به گونه ای چند سیاره ای در سال 2002 تاسیس کرد.

این میلیاردر از جزئیات یک سکونتگاه مریخی، از جمله ایده ساخت گنبدهای شیشه ای که به عنوان زیستگاه های موقتی برای انسان ها عمل می نمایند تا زمانی که مریخ به نحوی برای سکونت آماده و زمینی سازی گردد و بعلاوه استفاده از مزارع آب کشت برای فراوری میوه و سبزیجات سخن گفته است. آب کشت شیوه کشت گیاه بدون خاک است. در این نوع کشت متخصصان احتیاجهای غذایی گیاه را میزان گیری نموده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می گردد با اضافه کردن عناصر ریزمغذی و درشت مغذی و نگه داشتن گیاه به وسیله مواد نگهدارنده بی اثر عملاً احتیاج به خاک را منتفی می نمایند.

از آنجایی که به نظر می رسد موشک مریخی استارشیپ به زودی اولین پرواز آزمایشی مداری خود را در امسال به انجام برساند و هدف آن سفر بدون خدمه در سال 2024 است، کارشناسان نگاهی به آنچه برای سکونت در مریخ احتیاج داریم می اندازند. جان کی استریکلند(John K. Strickland)، از انجمن ملی فضایی، در مقاله ای که برای Space Review نوشته است می گوید: تعداد افرادی که با مصرف گوشت و ماهی می توانند در گنبدهای شیشه ای زندگی نمایند نصف کسانی خواهد بود که رژیم غذایی وگان دارند. یک کلنی متشکل از 5000 نفر که از رژیم غذایی گیاهی استفاده می نمایند، می توانند از یک مزرعه سه دهم مایل مربعی استفاده نمایند.

ماسک به تایم گفته است که در اولین مرحله استعمار مریخ مردم باید به رژیم گیاهخواری روی بیاورند اما گام بزرگ بعدی ساخت یک شهر خودکفا و بردن حیوانات و سایر موجودات زمینی به مریخ است. درست شبیه به کشتی نوح. البته ما بیش از یک جفت خواهیم برد.

استریکلند نوشت که برای رسیدن به هدف ماسک، پیش از آن که بتوان غذا فراوری کرد باید 5000 سفر انجام گردد که در هر کدام 200 تن محموله حمل می گردد. هنگامی که تمام تجهیزات منتقل شد، می توان کار بر روی فراوری غذا را شروع کرد. او می گوید برای هر نفر 2000 فوت مربع(185 متر مربع) زمین و 100 کیلووات انرژی ضروری است. این بدان معناست که برای خدمه ای 100 نفره که ساخت و ساز اولیه را انجام دهند باید 10 مگاوات انرژی و 215 هزار فوت مربع(20 هزار متر مربع) زمین داشت.

او پیشنهاد کرد مساحتی حدود یک میلیون فوت مربع(93 هزار متر مربع)، که در چهار طبقه مساوی پراکنده شده است، برای تغذیه 5000 نفر با رژیم گیاهخواری کافی است. وی اضافه کرد که اندازه قابل توجهی نیرو برای پشتیبانی از 5000 نفر مورد احتیاج است. استریکلند با اشاره به احتیاج به فراوری انرژی برای وسایل نقلیه و رفت و برگشت گفت: اندازه زیادی نیرو نیز برای فراوری سوخت مورد احتیاج خواهد بود. این نیرو باید از شکافت، همجوشی یا آرایه های خورشیدی فضایی به دست آید، زیرا هیچ سوخت فسیلی در مریخ وجود ندارد، و برپایی آرایه های خورشیدی زمینی بزرگ در نور ضعیف خورشید در مریخ کار دشواری است.

بعضی از این انرژی نیز باید برای حمایت از زمین شناسان صرف گردد. تا در پی منطقه ها دارای ذخایر معدنی مفید برای فراوری مواد مورد احتیاج برای ساخت وساز بگردند. او پیشنهاد می نماید که ناسا به جای اینکه به تنهایی کار کند، باید با اسپیس ایکس همکاری کند. استریکلند نوشت که با بزرگ تر شدن سکونت گاه در مریخ، اهمیت آن در فکر مردم روی زمین بیشتر می گردد و این سیاره به خانه دوم بشریت تبدیل می گردد.

زمینی سازی(terraforming) به آماده سازی جو، دما، مکان نگاری پوسته یا بوم شناسی یک سیاره یا قمر به سبک کره زمین برای زندگی انسان می گویند. پیش تر الان ماسک از ارسال سلاح های هسته ای به مریخ به عنوان راهی برای ایجاد اثرات گلخانه ای و یاری به غلیظ تر شدن جو سخن گفته است. با این حال او معتقد است که این اتفاق به سرعت رخ نخواهد داد و تغییر زیست بوم یک سیاره صدها تا هزاران سال به طول خواهد انجامید و تا آن موقع احتیاج به گنبدهای شیشه ای از بین نخواهد رفت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2624

به "برای سفر به این سیاره باید گیاهخوار شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای سفر به این سیاره باید گیاهخوار شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید