با تامین منابع، پروژه 4 هزار هکتاری لاریجان در پایاب سد خداآفرین در دوماه آینده تحویل بهره بردارن می شود

به گزارش باتسک، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با تامین منابع، پروژه 4 هزار هکتاری لاریجان در پایاب سد خداآفرین در دوماه آینده تحویل بهره بردارن می شود .

با تامین منابع، پروژه 4 هزار هکتاری لاریجان در پایاب سد خداآفرین در دوماه آینده تحویل بهره بردارن می شود

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ مهندس اکبر فتحی در جلسه تحویل موقت بلوک های 5الی10 پروژه طرح بهبود4000 هکتاری لاریجان در محل کارگاه شرکت بارمان سازه روستای قارلوجه ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی و دهه کرامت را تبریک گفته و از زحمات همکاران در سطوح مختلف سازمانی برای بهره برداری ازاین پروژه قدردانی کرد و گفت: واحد عمرانی شماره 4 (لاریجان) به وسعت 4000 هکتار در حد فاصل کانال اصلی خداآفرین و رودخانه ارس واقع شده و اراضی کشاورزی 21 روستا را در بر می گیرد که طول این محدوده 30 کیلومتر و عرض آن بین 500 تا 1500 متر متغیر است و در حال حاضر اراضی مذکور به وسیله دو نهر اصلی آراز آرخی و داودان آرخی و هم سلین چای تامین آب می گردد. در بعضی قسمت ها هم با استفاده از حفر چاه یا استقرار پمپ در حاشیه ارس اقدام به آبیاری می نمایند.

وی به اهداف این طرح اشاره نموده و گفت: : با توجه به اهمیت دو عامل مهم آب و خاک در امر توسعه کشاورزی و با عنایت به عدم وجود آب کافی و مطمئن و با توزیع عادلانه بین بهره برداران در منطقه اجرای طرح، احداث شبکه فرعی آبیاری طرح لاریجان در قالب طرح و ساخت و با هدف تامین آب مورد احتیاج اراضی طرح از محل کانال خداآفرین با استفاده از شبکه لوله ها و به صورت کم فشار در داخل اراضی محدوده عملیاتی شده است.

مهندس فتحی در ارتباط با همکاری بخش های مختلف در اجرای پروژه ها گفت: برای اینکه پروژه یا طرحی به مرحله بهره برداری برسد باید کشاورزان، پیمانکاران، کارشناسان و مدیران با اراده و کوشش دوچندان همکاری نمایند و مسلماً فی مابین بهره برداران، مدیران طرح و پیمانکاران قرارداد و وظایفی معین وجود دارد، اما باید اقدامات هر کدام با سعه صدر انجام گردد تا نتیجه مورد نظر در مدت زمان برنامه ریزی شده به دست آید.

وی با بیان اینکه همیشه در اجرای طرح های عظیم معارضاتی از طرف ساکنین و بهره برداران وجود داشته و دارد، گفت: کار تعاونی در شهرهای عظیم با مسائل منافع شخصی همراه است و در منطقه ها روستایی هم می تواند خود را در حالت های مختلف نشان دهد و باید مجریان طرح با روینمودهای مناسب تعامل مورد احتیاج را بدست آورند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به رفتار جوانان در همراهی برای اجرای یک طرح هادی در روستاها گفت: جوانان باید از این طرح ها استقبال نموده و برای نوسازی و توسعه روستای خود تمام کوشش خود را انجام دهند.

وی به ظرفیت جوانان و اهالی منطقه تاکید نمود و گفت: وجود معارضان در هر پروژه ای احتمال دارد ولی جوانان و پیمانکاران باید با ایجاد تعامل جهت اجرا و توسعه پروژه ها را هموار نمایند.

مهندس فتحی به تعامل بین پیمانکاران و کارفرمایان اشاره نمود و اضافه کرد: وظایف برای اجرا و بهره برداری از طرح از قبل معین شده و قراردادها براساس وظایف محول شده بسته شده است و اگر نتایج کار پیمانکاران با آنچه که در قرارداد ذکر شده منافات داشته باشد، پیمانکار باید جوابگو باشد و کارفرمایان هم باید به تعهدات خود عمل نمایند.

وی در ارتباط با پروژه لاریجان اضافه کرد: این یک پروژه ملی است و اعتبارات برای تامین منابع پیمانکاران به وسیله منابع ملی کاهش یافته و تا به اینجا سعی شده به نحوی زحمات پیمانکاران از اعتبارات بخش های دیگر تامین گردد.

وی به به زیر خاک رفتن 10 مورد از حوضچه ها در پروژه اشاره نمود و گفت: باید با بازنگری و اصلاح شرایط این حوضچه ها تکمیل شده و قابل استفاده باشند و پیمانکاران و بهره برداران با تعامل می توانند در طی مدت زمان کوتاه این کار را به اتمام برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با بلوک های دو و چهار از پروژه که با مشکل روبرو شده است گفت: طی جلسه ای در استان با حضور مدیر عامل پروژه، نماینده بهره برداران و نماینده پیمانکاران باید برگزار شده و برنامه های مدیر پروژه آنالیز گردد و در صورت تفاهم، ادامه پروژه به اجرا درآید که مطابق گفته های پیمانکار محترم به علت وجود یک معارض، تکمیل حوضچه شماره دو با مشکل روبرو است که می توان با استفاده از ظرفیت مسئولان محلی مثل بخشدار و فرماندار محترم این مشکل را حل کرد.

وی در ارتباط با تحویل و بهره برداری از پروژه گفت: برای تحویل این پروژه باید آب باشد که در مدت تحویل موقت، آنالیز و آزمایشات مختلف در ارزیابی پروژه انجام گردد و نتیجه برای تحویل قطعی حاصل گردد، اما با توجه به اینکه آب وجود ندارد امکان آنالیز و ارزیابی وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اجرای خطوط اصلی آب رسانی بر عهده سازمان آب منطقه ای استان بوده و شبکه های فرعی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است، باید در اسرع وقت با هماهنگی با سازمان آب منطقه ای استان برای تامین آب این منطقه و پروژه حاضر اقدامات لازم انجام گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه به مدد الهی و کوشش سازمان ، اجرای کار اعم از پیمانکاران و مشاوران و مدیرطرح و مجری طرح درحال اتمام است و پیشرفت بالای 97درصد دارد ادامه داد: با تامین منابع مقرر شد تا پروژه در دو ماه آینده تحویل بهره بردارن زحمتکش این منطقه گردد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرحها چهره منطقه خداآفرین عوض شده و یک کشاورزی مدرن را در منطقه شاهد خواهیم بود گفت: ان شاء الله پیگیر هستیم در قسمت توسعه کشت و صنعت عظیم مقیاس راه اندازی گردد که سرمایه گذار اقدامات لازم را انجام داده و با تعریف فعالیتهای گلخانه و صنایع تبدیلی وتکمیلی و شیلات وآبزیان و پرورش دام وطیور در مجموعه مذکور رونق فراوری و ایجاد اشتغال نو و تثبیت اشتغال و افزایش عایدی سرانه و افزایش صادرات محصولات کشاورزی حاصل این سرمایه گذاری خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2324

به "با تامین منابع، پروژه 4 هزار هکتاری لاریجان در پایاب سد خداآفرین در دوماه آینده تحویل بهره بردارن می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تامین منابع، پروژه 4 هزار هکتاری لاریجان در پایاب سد خداآفرین در دوماه آینده تحویل بهره بردارن می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید