اپلیکیشن Clearview به افراد ناشناس اجازه می دهد تنها با یک عکس به نام و اطلاعات شخصی شما برسند

به گزارش باتسک، شاید خیلی طول نکشد که دیگر جرات قدم زدن در خیابان به طور ناشناس را نداشته باشید.

اپلیکیشن Clearview به افراد ناشناس اجازه می دهد تنها با یک عکس به نام و اطلاعات شخصی شما برسند

چون کافی است یک فرد ناشناس از شما در هنگام پیاده روی عکس بگیرد و بعد با استفاده از یک اپلیکیشن، نام شما را یافته و به اطلاعات شخصی دیگری مانند آدرس خانه و محل کار، تاریخ تولد و سن شما دست پیدا کند.

روز شنبه، نیویورک تایمز طی گزارشی از راه اندازی استارتاپی به نام Clearview AI نام برد که دقیقا کار فوق را انجام می دهد و هم اکنون صدها سازمان و نهاد قانونی و امنیتی در ایالات متحده از آن استفاده می نمایند.

نیویورک تایمز می گوید اپلیکیشن Clearview با مقایسه یک عکس با بانک اطلاعاتی شامل بیش از 3 میلیارد تصویر، می تواند به نام و اطلاعات افراد برسد. به گفته خود استارتاپ Clearview، اپلیکیشن آن ها باعث حذف جست وجو در سایت های فیسبوک، توییتر، Venmo، یوتیوب و دیگران شده است.

هنگامی که یک عکس با نمونه موجود در بانک اطلاعاتی مطابقت داشته باشد؛ لینک عکس در شبکه های اجتماعی و سایت های مرجع ظاهر شده تا تنها با زدن یک ضربه روی آن ، کلی اطلاعات و احیانا عکس درباره آن فرد پیدا گردد. به این ترتیب، نام هر فردی تنها از روی یک عکس او در دسترس قرار می گیرد.

بانک اطلاعاتی نرم افزار Clearview به اندازه ای است که دیگر بانک های اطلاعاتی نهادهای امنیتی امریکا بسیار کوچک جلوه می نمایند. بانک اطلاعاتی FBI که برای صدور گذرنامه ها و گواهی نامه ها استفاده می گردد؛ تنها شامل تصویر 641 میلیون شهروند ایالات متحده است.

ترس از قدرت تشخیص چهره

فعلا اپلیکیشن Clearview در دسترس عموم مردم نیست ولی در گزارش نیویورک تایمز قید شده افسران پلیس و سرمایه گذاران Clearview تصور می نمایند به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

در حالی که گفته می گردد نهادهای قانونی از این نرم افزار برای یافتن مجرمانی مانند سارقین مغازه ها و فروشگاه ها، سوءاستفاده نماینده های جنسی بچه ها و قاتلان استفاده کردند؛ اما هواداران حریم خصوصی هشدار می دهند این نرم افزار می توانید توسط پلیس مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا به دست هکرها و سازمان های جاسوسی بیفتد تا برضد مردم استفاده نمایند.

قانون های مربوط به استفاده از تشخیص چهره در ایالات متحده دارد روال تصویب خود را طی می نماید. در حال حاضر، در چندین ایالت این کشور از جمله سان فرانسیسکو استفاده از این فناوری ممنوع شده است اما هنوز در قوانین فدرال نیامده است.

نماینده مجلس هم در حال آنالیز این فناوری هستند و تا کنون چندین جلسه رسیدگی به آن برگزار کردند چون نهادهای قانونی فشار زیادی وارد کردند تا امکان استفاده از تشخیص چهره توسط شرکت های خصوصی و دولتی در مکان های عمومی وجود داشته باشد.

سناتورهای امریکا ضمن اینکه به قدرت ابزارهای تشخیص چهره برای اجرای قانون اعتراف کردند؛ نگران سوءاستفاده از آن هم بوده و می ترسند قدرت آن تهدیدی برای حریم خصوصی افراد عادی جامعه گردد.

هنوز FBI و مدیران Clearview به گزارش جدید و جنجالی نیویورک تایمز پاسخی ندادند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1180

به "اپلیکیشن Clearview به افراد ناشناس اجازه می دهد تنها با یک عکس به نام و اطلاعات شخصی شما برسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپلیکیشن Clearview به افراد ناشناس اجازه می دهد تنها با یک عکس به نام و اطلاعات شخصی شما برسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید