افشاگری واشنگتن پست؛ موسسه ویروس شناسی ووهان مرکز انتشار کرونا است؟

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، واشنگتن پست اعلام نمود به اسنادی از وزارت امور خارجه آمریکا دست یافته است که در آن ها در خصوص ایمنی موسسه ویروس شناسی ووهان هشدار داده شده بود. در این آزمایشگاه بر روی کرونا ویروس خفاش ها مطالعه می شده است.

افشاگری واشنگتن پست؛ موسسه ویروس شناسی ووهان مرکز انتشار کرونا است؟

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بر اساس گزارش واشنتگتن پست، دو سال پیش از این که ویروس کرونا سراسر دنیا را درنوردد، مقامات سفارت آمریکا چندین بار از مراکز پژوهشی چین در شهر ووهان بازدید نموده بودند و دو بار نسبت به ایمنی ناکافی در این آزمایشگاه ها به واشنگتن هشدار داده بودند. در این آزمایشگاه مطالعات پرخطری بر روی ویروس کرونای خفاش ها انجام می شد. این گزارش ها موجب شده است تا بحث در دولت آمریکا درباره این که آزمایشگاهی در ووهان منبع شیوع ویروس کرونا بوده، داغ گردد.

در ژانویه سال 2018 سفارت ایالات متحده در پکن در اقدامی غیرمعمول چندین بار دیپلمات های علمی آمریکایی را به موسسه ویروس شناسی ووهان (WIV) فرستاد. این موسسه در سال 2015 به عنوان اولین آزمایشگاه چینی توانسته بود به بالاترین سطح ایمنی بین المللی تحقیقات زیستی دست پیدا کند (سطح چهار). موسسه ویروس شناسی ووهان درباره آخرین دیدار های دیپلمات های آمریکایی از این مرکز، خبری را به زبان انگلیسی منتشر نموده بود. خبر مذکور هفته گذشته از وبسایت این موسسه حذف شد.

آنچه مقامات آمریکایی هنگام بازدید از آنجا دیده بودند به قدری آن ها را نگران نموده بود که دو پیغام دیپلماتیک با رده بندی حساس، اما غیرطبقه بندی شده را به واشنگتن فرستاند. در این پیغام ها درباره ضعف ایمنی و مدیریتی آزمایشگاه ووهان ابراز نگرانی شده و پیشنهاد شده بود توجه و یاری بیشتری به آن ارائه گردد. خبرنگار واشنگتن پست می گوید در یکی از این اسناد هشدار داده شده است که فعالیت آزمایشگاه بر روی ویروس کرونای خفاش ها و انتقال انسانی بالقوه آن ، خطر یک همه گیری دیگر مانند مورد سارس را به دنبال دارد.

محققان در موسسه ویروس شناسی ووهان از آزمایشگاه ملی گالستون در دانشگاه پزشکی تگزاس و سایر سازمان های آمریکایی یاری دریافت می کردند، اما چینی ها درخواست یاری اضافی داشتند. در اسناد ارسال شده به وزارت خارجه آمریکا تاکید شده است که ایالات متحده باید آزمایشگاه ووهان را بیشتر پشتیبانی بکند، عمدتاً به دلیل این که تحقیقاتش در خصوص کرونا ویروس های خفاش مهم، اما در عین حال خطرناک است.

همانطور که در این اسناد اشاره شدع، بازدید نمایندگان آمریکایی با شی ژنگلی، رئیس پروژه تحقیقاتی، که سال ها در حال انتشار مطالعات مربوط به کرونا ویروس خفاش بود، دیدار کردند. در نوامبر سال 2017، درست قبل از بازدید مقامات آمریکایی، گروه شی پژوهشی را منتشر نموده بود که نشان می داد خفاش های نعل اسبی که از غاری در استان یون نان جمع نموده بودند، به احتمال زیاد از همان جمعیت خفاش هایی هستند که در سال 2003 میلادی باعث شیوع سارس شده بودند.

در این پیغام گفته شده است: مهمتر از همه، محققان همچنین نشان دادند که کرونا ویروس های مختلف سارس مانند می توانند با ACE2، گیرنده انسانی شناخته شده برای کرونا ویروس سارس ارتباط برقرار نمایند. این یافته نشان می دهد که کرونا ویروس های سارس مانند می توانند از خفاش ها به انسان منتقل شوند و باعث ایجاد بیماری هایی مانند سارس شوند. از دیدگاه بهداشت عمومی، این امر باعث می گردد که نظارت مستمر بر کرونا ویروس های سارس مانند در خفاش ها و مطالعه اشتراکات حیوانات - انسان برای پیش بینی و پیشگیری از شیوع کرونا ویروس در آینده ضروری باشد.

این تحقیق برای پیشگیری از بروز همه گیری مشابه سارس با پیش بینی نحوه ظهور آن طراحی شده بود. اما حتی در سال 2015 هم دانشمندان دیگر این مسئله را مطرح نموده بودند که تیم شی خطراتی غیرضروری را بر عهده گرفته است. در اکتبر سال 2014 دولت آمریکا برای تامین اقتصادی تحقیقاتی که ویروس را مهلک تر یا مسری تر کند، بودجه ای معین نموده بود.

همانطور که بسیاری اظهار داشتند، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویروسی که اکنون دنیا را درگیر نموده است، مهندسی شده باشد، وجود ندارد و دانشمندان عمدتاً موافقند که این ویروس از حیوانات آمده است. البته شیائو کیانگ، پژوهشگر دانشگاه، می گوید این بدان معنا نیست که بگوییم ویروس کرونا از آزمایشگاهی که سال ها ویروس کرونای خفاش را بر روی حیوانات آزمایش می نموده نیامده است.

شیائو گفت نگرانی های مشابهی در خصوص آزمایشگاه کنترل و پیشگیری از بیماری های ووهان هم وجود دارد که در ایمنی سطح 2 عمل می نماید، سطحی که به طور قابل ملاحظه ای نسبت به استاندارد سطح 4 که ادعا شده توسط آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان رعایت می گردد، پایینتر است.

یک مقام دولتی آمریکا درباره اسناد وزارت خارجه این کشور می گوید که آنها هشدار را فریاد می زدند و التماس می کردند که به آن چه در جریان است توجه گردد، اما دولت آمریکا در پاسخ به این پیغام ها هیچ یاری اضافه ای به آزمایشگاه ها ارائه نداد.

اسناد مذکور از دو ماه پیش دوباره در دولت آمریکا به گردش درآمده اند، زیرا مقامات بحث کردند که آیا آزمایشگاه می تواند منشاء شیوع بیماری باشد و این چه پیغامدی در رابطه با واکنش آمریکا به همه گیری و روابط با چین دارد.

در داخل دولت ترامپ، بسیاری از مقامات امنیت ملی به مدتی طولانی در رابطه با منبع شیوع ویروس کرونا به موسسه ویروس شناسی ووهان یا آزمایشگاه کنترل و پیشگیری از بیماری های مرکز ووهان مشکوک بودند، اما طبق اطلاعات نیویورک تایمز هیچ مدرکی برای تأیید این موضوع ارائه نشده است. اکنون اسناد وزارت خارجه می توانند از سناریوی شیوع ویروس کرونا به دنبال رخ دادن اتفاقی در یکی از آزمایشگاه های ووهان بیشتر حمایت نمایند و روایت اصلی دولت چین مبنی بر این که ویروس از بازار غذا های دریایی در ووهان پدید آمده است، متزلزل می گردد. تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان چینی که در ژانویه در لنست منتشر شد هم نشان داد اولین بیمار شناخته شده که در اول دسامبر معین شده بود هیچ ارتباطی با این بازار نداشته و همچنین بیش از یک سوم موارد در اولین خوشه عظیم مبتلا به ویروس کرونا هم رابطه ای با این بازار نداشتند. ضمن آنکه اصلا در این بازار خفاش فروخته نمی گردد.

شی و دیگر پژوهشگران مرکز ویروس شناسی ووهان این مطلب را که آزمایشگاه آن ها منشا همه گیری ویروس کرونا باشد رد نموده اند. تیم او نخستین گروه پژوهشی بود که در سوم فوریه به طور عمومی بیان کرد کرونا ویروس جدید از خفاش نشات گرفته است.

با این وجود دولت چین کل اطلاعات مربوط به ریشه ویروس کرونا را ساکت می نماید. پکن هنوز نمونه های ویروس جدید را که از اولین موارد جمع آوری شده است، در اختیار کارشناسان آمریکایی قرار نمی دهد. آزمایشگاه شانگ های که ژنوم کرونا ویروس را در 11 ژانویه منتشر کرد، به سرعت توسط مقامات بسته شد. تعدادی از پزشکان و روزنامه نگاران که گزارش اولیه در خصوص شیوع این بیماری را منتشر کردند ناپدید شده اند.

مسئله مبدا بیماری برای این نیست که تنها به سرزنش مقصران بپردازد. این مسئله همچنین برای درک چگونگی شروع همه گیری کروناویروس مهم است، زیرا شرح می دهد که چگونه از همه گیری بعدی جلوگیری کنیم.

شیائو می گوید: من فکر نمی کنم این یک تئوری توطئه است. فکر می کنم این یک سوال مشروع است که باید مورد آنالیز قرار گرفته و پاسخ داده گردد. درک دقیق این که از کجا منشا گرفته است برای دانش ما جهت پیشگیری از رخ دادن آن در آینده لازم است.

منبع: پارسینه
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1491

به "افشاگری واشنگتن پست؛ موسسه ویروس شناسی ووهان مرکز انتشار کرونا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری واشنگتن پست؛ موسسه ویروس شناسی ووهان مرکز انتشار کرونا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید