استقرار 18 بخش آینه جیمزوب تکمیل شد

به گزارش باتسک، تلسکوپ فضایی جیمزوب مرحله مهم دیگری را با موفقیت پشت سر گذاشت.

استقرار 18 بخش آینه جیمزوب تکمیل شد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اسپیس، رصدخانه بزرگ ناسا پس از گذراندن یک ماه در فضا تقریبا به خاتمه راه نصب و راه اندازی خود نزدیک می گردد. مجموعه ای پیچیده از مراحل نصب و راه اندازی باعث شد تا این تلسکوپ که پیکربندی تا شده ای در زمان پرتاب داشت، ظاهر یک تلسکوپ واقعی را به خود بگیرد اگرچه که تا شروع رصدهای علمی آن همچنان ماه ها به جای مانده است.

این تلسکوپ فضایی در روز چهارم دی سوار بر موشک آریان 5 به فضا پرتاب شد.

فیلم لحظه پرتاب جیمزوب

بیل نلسون (Bill Nelson)، روز چهارشنبه در توییتی نوشت: تمامی 18 بخش آینه اصلی و آینه ثانویه به طور کامل نصب شدند. به گروهی که از زمان پرتاب تا رسیدن به این مرحله بی وقفه کوشش کردند تبریم می گویم. به زودی وب به خانه تازه خود در نقطه لاگرانژ 2 می رسد.

آینه طلایی اصلی تلسکوپ جیمزوب، 18 بخش مجزای شش ضلعی دارد که هر کدام از آن ها از طریق هفت محرک تنظیم و جابه جا می شوند. هر 18 بخش در حال حاضر نصب شده اند و چندین روز زودتر از موعد مقرر در شرایط مورد نظر قرار گرفته اند.

جابه جایی این بخش ها در روز 12 ژانویه شروع شد و انتظار می رفت که 10 روز به طول بیانجامد. علیرغم آن چه که اعلام شده است، این آینه ها هنوز آماده رصد نیستند. ابتدا ناسا باید فرآیند پر زحمت تنظیم موقعیت هر آینه را به انجام برساند تا این 18 آینه مجزا تبدیل به یک آینه بزرگ واحد شوند.

گروه راهنمایی کننده این ماموریت انتظار دارند که کل این فرآیند حدود سه ماه به طول بیانجامد.

این بخش ها به مقدار 12.5 میلی متر از سازه اصلی فاصله گرفتند و مرحله بعدی جابه جایی آینه ها در مقیاس میکرونی و نانومتری برای رسیدن به ظاهر یکپارچه نهایی است.

وب یک مرحله مهم دیگر نیز در پیش دارد و آن روشن کردن پیشران خود برای بار آخر است که این تلسکوپ را درون مدار مورد نظر در نقطه لاگرانژی 2 در مدار خورشید قرار خواهد داد. نقطه لاگرانژی 2 در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از سطح زمین واقع شده است. و این تلسکوپ در این مدار پشت به خورشید قرار می گیرد.

طبق جدول زمانی ناسا، انتظار می رود این رصدخانه فضایی بزرگ آخرین مانور خود برای رسیدن به مدار مورد نظر را در روز 23 ژانویه (سوم بهمن) به اتمام برساند.

با گذشت 25 روز از سفر پر فراز و نشیب جیمزوب، این تلسکوپ اکنون 95 درصد از راستا را طی نموده و در فاصله 1.3 میلیون کیلومتری از زمین واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2673

به "استقرار 18 بخش آینه جیمزوب تکمیل شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "استقرار 18 بخش آینه جیمزوب تکمیل شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار 18 بخش آینه جیمزوب تکمیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید