از علت تا درمان درد دنده

به گزارش باتسک، آیا به تازگی با درد دنده ها روبرو شده اید و این موضوع باعث نگرانی تان شده است؟ بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کرده و در این مورد با او صحبت کنید. درد دنده ها مسئله ای است که می تواند به عوامل و دلایل مختلفی وابسته باشد، بنابراین بررسی درد از طریق یک متخصص یا پزشک بسیار مهم است. در این مطلب به بررسی برخی از علت درد استخوان دنده ها می پردازیم.

از علت تا درمان درد دنده

دنده درد به چه معناست؟

دلایل احساس درد در دنده ها می تواند طیف گسترده ای از شرایط، از بیماری های خفیف تا بسیار جدی مانند آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی، عفونت، التهاب، تومور بدخیم و مسائل غیرعادی دیگر را شامل شود. همچنین، آسیب دیدگی هایی مانند شکستگی دنده یا کشیدگی تاندون ها و عضلات ممکن است موجب دنده درد شوند.1

علت درد دنده و نواحی اطراف آن چیست؟

درد دنده یا درد داخل دیواره قفسه سینه دارای عوامل مختلفی است. آسیب به دیواره سینه جدی ترین علت درد دنده بوده که باعث بروز شکستگی دنده، شکستگی و درد جناغ سینه یا ترقوه و آسیب به ریه ها یا دیگر اندام های داخلی می شود. در صورت ابتلا به درد دنده پس از آسیب به قفسه سینه باید فورا در پی درمان اورژانسی بود.

درد های دنده ای که آسیب فیزیکی عامل بروز آن ها نیست ممکن است در اثر کشیدگی عضلانی، التهاب مفصلی یا سندرم درد با علت ناشناخته به وجود آمده باشند. برخی بیماری های سیستمی همچون اختلالات خود ایمنی یا فیبرومیالژی نیز می توانند سبب درد دنده ها شوند.

عوامل درد دنده پس از آسیب فیزیکی
آسیب های فیزیکی زیر می توانند به درد دنده منجر شوند:
شکستگی دنده
شکستگی دنده ها پس از ضربه دیدن قفسه سینه رایج بوده و می تواند به شدت دردناک باشد. شکستگی دنده معمولا با دردی متمرکز، تغییر شکل قفسه سینه یا مشکل در تنفس همراه است. شکستگی همزمان چندین دنده در آسیب هایی همچون زمین خوردن یا سوانح رانندگی رایج است.
شکستگی جناغ یا ترقوه
استخوان های جناغ یا ترقوه نیز ممکن است در اثر آسیب دچار شکستگی شده و دردی همچون درد دنده را در قفسه سینه ایجاد کنند.
کوفتگی ریه ها
آسیب به قفسه سینه ممکن است به کوفتگی و ضربه خوردن بافت ریه منتهی شود. کوفتگی یا آسیب ریوی می تواند دردی قابل توجه و مشابه با درد دنده را در دیواره قفسه سینه به وجود آورد. بروز همزمان شکستگی دنده و کوفتگی ریوی در پی آسیب قفسه سینه امکان پذیر است.
آسیب های داخلی
هر گونه ضربه فیزیکی قابل توجه به دیواره قفسه سینه می تواند به آسیب های داخلی منجر شود. هر گونه آسیب به قفسه سینه نیازمند ارزیابی اورژانسی از طریق یک پزشک است.
عوامل درد اسکلتی عضلانی سینه
درد دنده می تواند در اثر مسائل اسکلتی عضلانی از جمله موارد زیر باشد:
التهاب مفصل دنده
التهاب محل اتصال بین استخوان و غضروف دنده می تواند درد دنده را ایجاد کند. عامل این التهاب و درد تا به امروز ناشناخته به جای مانده است.
کوستوکندریت
این مشکل هنگامی بروز می دهد که محل اتصال بین دنده و جناغ دچار التهاب می شوند.
کشیدگی عضلانی
عضلات کوچکی بین دنده ها وجود دارند که ممکن است به کشیدگی یا گرفتگی دچار شوند. بلند کردن اجسام سنگین یا سرفه شدید از عوامل کشیدگی عضلانی دیواره قفسه سینه هستند. کشیدگی عضلانی در قفسه سینه می تواند دردی شبیه به درد دنده ایجاد کند.
سندرم های درد
سندرم های درد متعددی وجود دارند که با درد دنده همراه هستند. سندرم درد به دردی مزمن و مشخص اما با علت نامعلوم گفته می شود. سندرم درد دنده، جناغ، تیتز از جمله نمونه های این سندرم ها هستند.
دیگر عوامل
دیگر عوامل درد دنده می توانند شامل موارد زیر باشند:
فیبرومیالژی
فیبرومیالژی یک سندرم درد مزمن است که با اختلال خواب، افسردگی و حساسیت به لمس در چندین نقطه همراه است. درد قفسه سینه در مبتلایان به فیبرومیالژی رایج بوده و می تواند همچون درد دنده احساس شود.
اختلالات خود ایمنی
برخی اختلالات خود ایمنی همچون آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان با درد قفسه سینه همراه هستند. این درد معمولا در محل اتصال استخوان دنده و غضروف آن احساس می شود.
دیگر بیماری های سیستمیک
برخی بیماری های با رواج کمتر نیز می توانند سبب درد قفسه سینه یا دنده شوند. سرطان ریه، سرطان پستان یا کم خونی داسی شکل از جمله این بیماری ها هستند.2

علائم درد دنده

در هنگام بروز درد دنده، تجربه موارد زیر امکان پذیر است:

کبودی

تغییر شکل قفسه سینه

مشکل در کشیدن تنفس عمیق

احساس درد در هنگام تنفس عمیق

درد مفصلی

افسردگی

مشکل در خواب.1

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

گاهی اوقات دنده درد ممکن است به واسطه علتی که زندگی انسان را در معرض خطر قرار می دهد، شکل گرفته باشد و باید در کوتاه ترین زمیان کمک پزشکی دریافت کرد. اگر دنده درد پس از یک آسیب دیدگی دنده شکل گرفته یا اگر با علائم زیر روبرو هستید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

سرفه یا سینه درد هنگام تنفس

احساس درد در ناحیه سینه که به سمت پشت، درد در شانه، آرواره یا درد دست چپ توسعه می یابد

احساس پارگی، تنگی، گرفتگی یا فشار در ناحیه سینه

تغییر رنگ ناخن ها، لب ها یا پوست به آبی، احساس سرما و بی حسی آنها

تب 101 درجه فارنهایت (38 درجه سلسیوس) یا بیشتر

مخاط یا خلط زرد-سبز هنگام سرفه

سرگیجه، سردرگمی یا تغییر در هوشکمک یا آگاهی؛ غش کردن

ضربان سریع قلب، تپش قلب یا ناراحتی در سینه

معده درد شدید

صدای شدید هنگام تنفس

مسائل تنفسی، مانند تنگی نفس یا دشواری در تنفس.3

تشخیص علت درد دنده

در صورت تداوم درد باید در پی درمان پزشکی بود زیرا امکان ابتلا به بیماری های زمینه ای وجود دارد. پزشک فرد را معاینه کرده، درباره علائم او سوال پرسیده و تعدادی از موارد زیر را پیشنهاد می دهد:
تصویر برداری
در صورتی که پزشک به شکستگی دنده یا آسیب به اندام های داخلی قفسه سینه مشکوک باشد جهت کمک به تشخیص علت درد دنده انجام تصویر برداری اشعه ایکس، سونوگرافی یا موارد دیگر را پیشنهاد می دهد.
آزمایش های خون
در صورتی که پزشک ابتلا به یک اختلال خود ایمنی را احتمال دهد، جهت مشخص علت زمینه ای انجام آزمایش های خون را تجویز می کند.3

درمان درد دنده

درمان خانگی درد دنده
برخی عوامل درد دنده همچون کشیدگی عضلانی قابل درمان در خانه هستند. اما برخی از اسیب های جدی نیاز به درمان از طریق پزشک را دارند.
مسکن های بدون نسخه
در صورتی که درد دنده ناشی از التهاب غضروفی یا کشیدگی عضلانی باشد مسکن های بدون نسخه ای همچون ایبوپروفن (موترین یا آدویل) در رفع درد موثر خواهند بود.
استراحت
در درد دنده ناشی از التهاب غضروفی یا کشیدگی عضلانی، استراحت نیز می تواند کمک کننده باشد. اجتناب از فعالیت های تشدید کننده درد به مدت یک یا دو هفته امکان بهبودی را برای التهاب موجود فراهم می کند.
تجویز دارو های مسکن از طریق پزشک
آسیب قفسه سینه منتهی به شکستگی دنده، کوفتگی ریوی یا موارد دیگر به شدت دردناک هستند. در این موارد، پزشک جهت کمک به فرایند التیام چند داروی مسکن برای بیمار تجویز می کند.3

پینوشتها

1.www.drakhosravi.com

2.www.asriran.com

3.www.drdr.ir

منبع: راسخون
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2485

به "از علت تا درمان درد دنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علت تا درمان درد دنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید