اروپا در خطر گردش به راست

به گزارش باتسک، در حالی که سایه سنگین احزاب و گروه های راست افراطی باعث نگرانی و هشدار ناظران و سیاستمداران اروپایی شده و خطر فروپاشی اتحادیه اروپا از همواره پررنگ تر به نظر می رسد، امروز 400 میلیون نفر به پای صندوق های رأی می روند تا طی چهار روز رأی گیری سرنوشت مهم ترین انتخابات اتحادیه اروپا یعنی مجلس این اتحادیه را معین نمایند.

اروپا در خطر گردش به راست

برای لذت بردن از تور اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

این رأی گیری در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به طور سراسری و همزمان برگزار می گردد و طی سه روز مردم فرصت دارند در میان فهرست احزاب و افراد آرای خود را به صندوق بیندازند. به گزارش گاردین، برگزاری این انتخابات در بحبوحه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و رشد نفوذ و اثر گروه های راست افراطی در این قاره اهمیت دو چندانی به آن بخشیده است. اگرچه بریتانیایی ها پیش از این به برگزیت یا خروج از اتحادیه اروپا رأی داده بودند، اما به دلیل آنکه هنوز نتوانسته اند از این اتحادیه خارج شوند در رأی گیری شرکت خواهند کرد. بر همین اساس 50 میلیون بریتانیایی واجد شرایط رأی خود را به صندوق می اندازند تا 73 نماینده خود را وارد مجلس اروپا نمایند. تعداد نمایندگانی که هر کشور می تواند به اتحادیه اروپا بفرستد، رابطه مستقیمی با جمعیت آن کشور اروپایی دارد. مجلس اروپا در مجموع 751 کرسی دارد که لوکزامبورگ، مالت و قبرس هر کدام با در اختیار داشتن 6 کرسی کمترین سهم را در آن دارند و آلمان با در اختیار داشتن 96 کرسی بیشترین سهم مشارکت را دارد. جلسه های این مجلس در استراسبورگ و بروکسل برگزار می شوند و اعضای آن طی پنج سال لایحه های قوانینی را که از سوی کمیسیون اروپا ارائه شده اند، در صورت تأیید دولت های اتحادیه اروپا به تصویب می رسانند و برای اجرایی شدن در اختیار کشورهای عضو قرار می دهند. اگرچه تصمیمات این مجلس مهم است اما از آنجایی که بشدت تحت نفوذ دولت های اروپایی است، بعید است که قانونی در این مجلس وضع گردد که خوشایند کشورهای اروپایی نیست. اگرچه آلمان و فرانسه بزرگ ترین کشورهای اتحادیه اروپا هستند، بیشترین نفوذ را در این مجلس دارند اما حتی کوچک ترین کشور عضو این اتحادیه نیز می تواند در این صحنه نقشی را بر عهده داشته باشد. برای مثال ژان کلود یونکر سومین رئیس کمیسیون اروپا است که اهل لوکزامبورگ کوچک است.

به گزارش دیلی تلگراف، هم اکنون هشت گروه حزبی در مجلس اروپا کرسی دارند. حزب راست میانه مردم اروپا با در اختیار داشتن 217 کرسی یعنی حدود 29 درصد از این مجلس بیشترین سهم را در بر دارد. حزب چپ میانه ائتلاف مترقی سوسیالیست ها و دموکرات ها با 186 کرسی، حزب ائتلاف لیبرال ها و دموکرات ها با 68 کرسی، حزب راستگرای استقلال پادشاهی متحد و اجتماعی ملی فرانسه هم در مجموع با 78 کرسی از مهم ترین احزاب این مجلس محسوب می شوند.

سایه تهدید راست گرایان افراطی

این دور از رقابت ها عرصه عرض اندام راست های افراطی و ملی گرایان است. آنها که به طور کلی با ایده اتحادیه اروپا مخالفند، در کوشش هستند راه به دل نهاد قانونگذاری آن پیدا نمایند تا شاید از این طریق بتوانند حیات خود را استمرار ببخشند. به گزارش الجزیره، ملی گرایان و احزاب پوپولیستی راست گرا یکی از مهم ترین چالش های این انتخابات هستند. بعضی از آنها کوشش کردند طی ماه های اخیر به مواضع متیو سالوینی وزیر کشور ایتالیا نزدیک شوند تا از این طریق پایه های خود را تقویت نمایند. این احزاب که پیش از این با الهام دریافت از برگزیت انگلیس در سودای خروج از اتحادیه اروپا بودند، این بار در فکر ایجاد یک ائتلاف اروپایی ملی گرایانه هستند تا ساختار این اتحادیه را از درون متحول نمایند. رهبران و نمایندگان 11 حزب راست گرا در گردهمایی انتخاباتی سالوینی در اوایل هفته جاری در میلان جمع شدند تا با حضور مارین لوپن رهبر حزب راستی فرانسه و گریت ویلدرز رهبر حزب راست هلند قدرت خود را به رخ رقبای میانه رو و چپ گرا بکشند. این احزاب پس از انتخابات 2014 بین طبقه متوسط با محبوبیت بالایی روبه رو شدند. آنها اکنون در ایتالیا، اتریش، لهستان و مجارستان بر سر قدرت هستند و در کشوری مانند فرانسه نیز در کمین قبضه قدرت قرار گرفته اند. اگرچه این احزاب اختلاف هایی با یکدیگر دارند، اما درباره مسأله ای همچون مهاجران همگی بر یک طبل می کوبند. ملی گرایان، اتحادیه اروپا را مسئول موج ورود پناهجویان به اروپا در سال 2015 می دانند. اما فدرالیست ها می گویند، تنها همکاری می تواند مسأله مهاجرت را کنترل کند. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که جناح راست افراطی ممکن است سهم خود را در مجلس اروپا افزایش دهد اما احتمالاً به قدری نخواهد بود که به فروپاشی اتحادیه اروپا منجر گردد. ضمن آنکه وضعیت احزاب راست افراطی که تا هفته پیش بسیار خوب قلمداد می شد، این هفته بعد از رسوایی هانس کریستیان اشتراخه، رهبر حزب آزادی اتریش که از یک خانم تاجر روس خواسته بود در انتخابات مجلسی این کشور به نفع او کار کند، کمی متزلزل تر از قبل به نظر می رسد.

اما آنچه در این دور از رقابت ها برای ناظران در سراسر دنیا جلب توجه می نماید، این است که با رشد نفوذ گروه های راستگرا، احزاب چپ هم منفعلانه ننشسته اند و در کوشش هستند تا گستره حضور در میان مردم را وسعت ببخشند. میزان رشد نفوذ و محبوبیت جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس، حزب پودموس اسپانیا و ژان لوک ملنچون فرانسه بخوبی بیانگر این کوشش ها هستند.

برش

انتخابات 2019، چشم انداز هویت اتحادیه اروپا

بسیاری از سیاستمداران اروپا این دور از انتخابات مجلس این قاره را سرنوشت ساز توصیف نموده اند. مانفرد ویبر، رئیس جناح دموکرات مسیحیان در مجلس اروپا در آخرین نشست جمعی که پیش از انتخابات اروپا برگزار گردید، گفت: ما به تاریخ 26 ماه مه در برابر یک انتخاب سرنوشت ساز برای این قاره قرار داریم. او گفت که اروپا اکنون در شرایط خوبی است و نباید در آینده تغییر کند. به گزارش دویچه وله، تغییر اتحادیه اروپا، مسأله ای است که راست گراها به آن دل بسته اند و میانه روها و چپ گراها نگران آن هستند. میانه روها خواستار شراکت جدید با آفریقا و تمرکز بیشتر بر سرمایه گذاری در کشورهای مبدأ مهاجرت هستند. اما برای سیاستمداران عوام گرای دست راستی فقط یک موضوع وجود دارد: انزوا، بستن مرزها و جلوگیری از ورود مهاجران به اروپا. طی سه روز آینده مردم این قاره تعیین خواهند کرد در این راستا با کدام دسته همراهی بیشتری دارند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 518

به "اروپا در خطر گردش به راست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا در خطر گردش به راست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید