آیا فرزند نامشروع از پدر و مادر خود ارث می برد؟

به گزارش باتسک، ارث فرزند نامشروع یکی از چالش های حقوقی در مورد قانون ارث است.

آیا فرزند نامشروع از پدر و مادر خود ارث می برد؟

ارث، به خویشاوندان نسبی و خویشاوندان سببی شخص تعلق خواهد گفت. خویشاوندان نسبی، آن دسته از وراث بوده که به واسطه خون با متوفی نسبت داشته و خویشاوندان سببی، کسانی هستند که به واسطه پیوندی نظیر ازدواج با فرد فوت شده نسبت دارند. با وجود اینکه فرزند حاصل رابطه نامشروع یا فرد زنازاده، به واسطه خون با متوفی ارتباط دارد اما ارث فرزند نامشروع یا زنازاده، قواعد مخصوص به خود را داشته و شرایط ارث بری وی، مانند سایر وراث نسبی نیست. در این مطلب از خبرنگاران به موضوع شرایط ارث بردن فرزند نامشروع می پردازیم.

شرایط ارث بردن فرزند نامشروع

در قانون برای اینکه فرزند نا مشروع از والدین فوت شده ارث ببرد، شرایطی معین شده است. بر طبق ماده 884 قانون مدنی، به فرزند نا مشروع ارث تعلق نمی گیرد. درصورتی که رابطه وی با یکی از پدر و مادر اثبات گردد و در خصوص یکی از والدین اکراه و شبهه زنا وجود نداشته باشد، به فرزند نا مشروع از طرف آن شخص ارث تعلق می گیرد.

شرایط اصلی برای تعلق ارث به فرزند نا مشروع این است که شخصی که زنا را مرتکب شده است، در اشتباه باشد. بعلاوه اطلاعی در خصوص اینکه عمل مرتکب شده نسبت به وی ممنوع است، نداشته باشد.

به فرزند متولد شده در این حالت ولد به شبهه گفته می گردد. در نتیجه این فرزند با شخص شبهه یا اشتباه، نسب قانونی دارد و از طرف آن شخص به وی ارث تعلق خواهد گرفت.

درصورتی که هر دو طرف در اشتباه و شبهه باشند، عمل ارتکابی بین آن ها زنا نیست و فرزند متولد شده، با هر دو نسب قانونی دارد. در نتیجه ارث به وی تعلق خواهد گرفت.

عدم توارث (ارث نبردن فرد) فرزند نا مشروع و والدین وی دارای دو استثناء اکراه و شبهه است. در اکراه شخص از طریق تهدید کردن مجبور به انجام دادن عملی می گردد. در این حالت اگر مرد، زن را با تهدید وادار به رابطه نماید و فرزندی متولد گردد، طفل نا مشروع به مادر خود تعلق دارد و از وی ارث خواهد برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی ازدواج مجدد مادر چه تاثیری روی حضانت فرزند دارد؟ مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2706

به "آیا فرزند نامشروع از پدر و مادر خود ارث می برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فرزند نامشروع از پدر و مادر خود ارث می برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید