موزه ماری کوری در ورشو، یکی از مهمترین جاذبه های لهستان

به گزارش باتسک، موزه ماری کوری | Maria Skłodowska-Curie Museum در ورشو

اگر کمی درباره زندگی دانشمندان معروف بدانید شاید نام لهستان شما را یاد ماری کوری بیندازد دانشمندی که زندگی خود را وقف پیشرفت علم و دانش کرد. امروز با قدم زدن در میان کوچه پس کوچه های ورشو، مرکز لهستان چشمتان به ساختمانی با نمای زرد و سفید می افتد، ساختمانی که روزگاری ماری کوری در آن به جهان آمد و امروز با تبدیل شدن به موزه حرف های زیادی درباره زندگی نامه ماری کوری برای گفتن دارد. این موزه که امروز به یکی از مهمترین جاذبه های شهر ورشو تبدیل شده سالیانه گردشگران زیادی دارد، کسانی که به این موزه می فرایند تا شناخت بیشتری درباره این دانشمندان پیدا و تلاش های او را تحسین کنند. می خواهیم درباره موزه ماری کوری در ورشو حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

موزه ماری کوری در ورشو، یکی از مهمترین جاذبه های لهستان

موزه ماری کوری

ورشو یکی از دیدنی ترین شهرهای دنیاست، مرکز و بزرگ ترین شهر لهستان درسته که تا سال ها پیش چندان مورد توجه گردشگران نبود اما امروز گردشگر های زیادی جاذبه های آن را کشف کرده اند. موزه ماری کوری موزه ای در ورشو است که کاملا به زندگی و کارهای علمی ماری کوری (1867-1934) اختصاص دارد. این موزه که از طریق جامعه شیمی لهستان حمایت می گردد تنها موزه زندگینامه ای دنیا است که به کاشف پولینیوم و رادیوم اختصاص پیدا کرده است. ماری کوری دوران کودکی و جوانی اش را در ورشو گذراند برای همین همیشه از بازگشت به این شهر احساس شادی می کرد. برای تماشای موزه باید به منطقه نیو تاون و خیابان فرتا 16 بروید، موزه در یک ساختمان قرن هجدهمی برپا شده یعنی همان بنایی که خانه اجاره ای پدر و مادر ماری بود و ماری کوری در آنجا به دنیا آمد.

اما این ساختمان چگونه تبدیل به موزه شد؟ بعد از مرگ ماری کوری در سال 1934 بر روی این خانه پلاکی نصب شد که تولد او در اینجا را یادآوری می کرد و یادبودی بود برای تلاش های او در راه علم. بعد از قیام ورشو در سال 1944 قسمت هایی از خانه از طریق نیروهای آلمانی نابود شد اما خوشبختانه پلاک سالم ماند و پس از نوسازی های بعد از جنگ دنیای دوباره در این محل نصب شد. افتتاح این موزه به سال 1967 برمی گردد، در آن زمان جامعه شیمی لهستان دست به کار شد تا این آپارتمان را که محل تولد ماری کوری بود به موزه تبدیل کند تا زندگی و کارهای ارزشمند ماری کوری، یکی از معروف ترین دانشمندان دنیا ، در معرض دید گردشگران و علم دوستان قرار بگیرد.

در این موزه ترکیب مجذوب کنندهی از زندگی شخصی و کاری ماری کوری به نمایش در آمده است؛ در قسمتی، لوازم شخصی واقعی او را می ببنید و در اتاقی دیگر هر چه هست وسایل آزمایشگاهی! از طرفی با چیدمان مجذوب کنندهی که در وسایل موزه به کار رفته به قدم زدن و تماشای همه وسایل ترغیب می شوید. یکی از مجذوب کننده ترین قسمت های این موزه تماشای نامه های شخصی اوست که جنبه دیگری از این دانشمند معروف را آشکار می کند و نشان می دهد که او تا چه میزان در کشف پدیده های نو مشتاق بود. در قسمتی دیگر از موزه تعدادی از وسایل شخصی او مثل پیراهن مشکی و حتی سوهان ناخن نظرتان را جلب می کند وسایلی که به خوبی از آن زمان محافظت شده اند تا در این موزه به نمایش در بیایند.

اگر کمی به زندگی نامه و زندگی دانشمندان علاقمند باشید مطمئنا گشت و گذار در این موزه برایتان بسیار جالب است، موزه ای که به یکی از معروف ترین دانشمندان دنیا اختصاص دارد و طراحی آن به گونه ای اجرا شده تا زندگی نامه این نابغه لهستانی به بهترین شکل ممکن نشان داده گردد. عکس های خانوادگی، وسایل شخصی، نامه ها و مدراک این موزه را چنان دوست داشتنی و ملموس کرده به طوری که با رفتن به آنجا احساس می کنید به دوران حیات ماری کوری باز گشته اید. قسمتی از موزه پر از وسایل آزمایشگاهی ماری و همسر پییر است، کافیست به اتاقی دیگر بروید تا تمام وسایلی که ماری کوری در دوران حیات خود برای کشفیات علمی به کار برده را هم ببینید.

بنای ساختمان این موزه بارها نوسازی شده که آخرین بار آن مربوط به سال 2014 بود، در آن زمان به خاطر نوسازی و بازسازی موزه، وسایل به طور موقت به خیابان پنجم فرتا (5 Freta) انتقال پیدا کرد. اگر در سفر به ورشو قصد بازدید از موزه ماری کوری رادارید خوب است بدانید که این موزه همه روزه به جز دوشنبه ها و تعطیلات ملی باز است.

ماری کوری فیزیکدان و شیمیدان لهستانی در سال 1967 در ورشو به دنیا آمد و برای تحصیلات دانشگاهی در زمینه فیزیک به پاریس می رود. از آنجایی که وضع مالی او خوب نبود زندگی سختی را در فرانسه می گذراند ولی پیروز می گردد در فیزیک رتبه اول و در ریاضیات رتبه دوم را به دست آورد. او بعد از مدتی با پییر کوری ازدواج کرد و با همکاری همسرش پیروز به کشف عناصر شیمی شد. او تنها زنی در تاریخ است که دو جایزه نوبل گرفته است.

منبع: inyourpocket.com

منبع: الی گشت
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2602

به "موزه ماری کوری در ورشو، یکی از مهمترین جاذبه های لهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ماری کوری در ورشو، یکی از مهمترین جاذبه های لهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید