آیا بعد از زلزله اندونزی، سفر به این کشور امن است؟

به گزارش باتسک، زلزله اخیر اندونزی منجر به وقوع سونامی و کشته شدن افراد زیادی شد و به همین دلیل وزارت خارجه اندونزی به مسافران درباره سفر به مناطق زلزله زده هشدار داده است.

آیا بعد از زلزله اندونزی، سفر به این کشور امن است؟

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

وزارت امور خارجه اندونزی به مسافران هشداد داده است به خاطر پس لرزه های ویرانگر و ساختمان های در معرض تخریب، از سفر به جزایر معروف گیلی و اکثر بخش های شمالی جزیره لومبوک خودداری نمایند. این هشدار به دلیل زلزله 7/5 ریشتری روز آدینه در شمال اندونزی است که منجر به وقوع سونامی و کشته شدن بیش از هزار نفر شد.

مقامات و همچنین افراد داوطلب جزیره سولاوسی (به غیر از جزایر سوندا نظیر بالی) مشغول یک عملیات پاکسازی شده اند که شامل حفاری گورهای دسته جمعی نیز می گردد.

هیئت گردشگری اندونزی در روز آدینه اظهار داشت:

جزیره بالی در 980 کیلومتری شهر پالو (محل وقوع زلزله) واقع شده است و به همین دلیل از امنیت کامل برخوردار است.

جزیره بالی مرکز صنعت گردشگری کشور است به طوری که سالانه هزاران بازدیدنماینده از انگلستان به این جزیره سفر می نمایند و در میان استرالیایی ها محبوبیت زیادی دارد. وزارت امور خارجه اندونزی هیچ هشداری مبنی بر خودداری از سفر به بالی صادر ننموده، هر چند توصیه نموده است مسافران در صورت سفرهای ضروری به مناطق مجوار لومبوک (جزیره ای که به یکی از مقاصد گردشگری معروف برای گذراندن ماه عسل تبدیل شده است) سفر نمایند. سه جزیره گیلی نیز که به خاطر محیط آرام بخش و زندگی بدون خودرو، جزو مقاصد گردشگری اندونزی به حساب می آید، نیز در منطقه هشدار واقع شده است.

وزارت امور خارجه اندونزی اعلام نموده است:

5 زلزله بزرگ و تعداد قابل ملاحظه ای پس زلزله در بخش شمال شرقی جزیره لومبوک در اواخر جولای و آگوست 2018 ثبت شده است و خطر وقوع آن تا ماه سپتامبر نیز همچنان ادامه دارد. این زلزله ها منجر به کشته شدن بیش از 500 نفر، صدمات قابل توجه به ساختمان ها و زیرساخت ها به خصوص در مناطق شمالی و غربی لومبوک، شمال ماتارام و جزایر گیلی شده است. کسانی که در این مناطق هستند باید جانب احتیاط را رعایت نمایند و از ساختمان های مخروبه فاصله بگیرند. با ارائه دهنده خدمات مسافرتی و هتل خود در ارتباط باشند و از توصیه های مقامات محلی پیروی نمایند.

اگر سفر ضروری به این مناطق دارید یا بدون توجه به هشدارها، قصد سفر غیرضروری دارید، باید با احتیاط سفر خود را برنامه ریزی کنید و با ارائه نماینده بیمه مسافرتی در ارتباط باشید. قبل از سفر به سایر نقاط لومبوک نیز برنامه های مسافرتی را با ارائه نماینده حمل و نقل و هتل هماهنگ کنید، مطمئن شوید که بیمه مسافرتی داشته باشید و از طرق مختف در جریان پیشرفت های اجرا شده در مناطق زلزله زده قرار بگیرید.

پس لزره های زیادی در این مناطق اتفاق افتاده است که بعضی از آنها در مقیاس های بزرگی بوده اند و ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد. خطر، بیشتر در جزایر گیلی و مناطق شمالی لومبوک وجود دارد که به مزکر زلزله نزدیک بوده اند. ساختمان هایی که شاید ظاهر سالمی داشته باشند، ممکن است براثر زلزله سست شده باشند و در نتیجه در برابر پس لرزه ها آسیب پذیر هستند.

آیا پروازهای به مقصد اندونزی، تحت تاثیر زلزله قرار گرفته است؟

هیچ یک از پروازها به جزایر بالی (دنپاسار) و لومبوک تحت تاثیر زلزله قرار نگرفته اند و طبق روال عادی به فعالیت خود ادامه می دهند. فرودگاه موتیارا (Palu Airport) در سولاوسی، پروازهای تجاری خود را متوقف نموده بود که دوباره آنها را از سر گرفته است.

آیا گردشگران زیادی به سولاوسی سفر می نمایند؟

جزیره سولاوسی به خاطر سونامی، خسارت زیادی دیده است و مقامات معتقدند با ادامه فعالیت های امداد و نجات، آمار تلفات بالاتر برود. از آنجا که منابع پزشکی، غذا و آب رو به اتمام است، نگرانی ها درباره بحران انسانی بیشتر شده است. گردشگران زیادی، سولاوسی را به عنوان یک مقصد گردشگری انتخاب می نمایند تا مخروط ها و فرورفتگی های دودزای آتشفشانی این منطقه را ببینند.

سفرهای ماجراجویانه به پارک ملی دریایی بوناکن (Bunaken National Park) و اقامت در کنار خانواده های توراجا، بازدید از شهرهای مستعمراتی فلورس و تیمور و غیره، سفر به پارک ملی کومودو (محل زندگی بزرگ ترین مارمولک های غول پیکر جهان) و جزیره رینکا (Rinca Island) بخشی از برنامه گردشگران است.

غواصان نیز به سولاوسی می آیند تا از محوطه غواصی جزیره بوناکن با اعتبار جهانی استفاده نمایند، شمال سولاوسی نیز به خاطر وجود گونه های بومی متنوع که در هیچ جای جهان پیدا نمی گردد، شهرت زیادی دارد که باعث جذب یکسری از گردشگران می گردد.

در هر صورت وزارت خارجه به افرادی که در منطقه حضور دارند هشدار داده است تا از ساختمان های مخروبه فاصله بگیرند، اخبار محلی را پیگیری نمایند و به هشدار مقامات توجه داشته باشند. زیرساخت های حمل و نقل، ساختمان ها و ارتباطات به شدت آسیب دیده است و در نتیجه افراد باید مواظب خطرات ناشی از پس لرزه ها باشند.

آیا زمین لرزه به گردشگری کشور آسیب زده است؟

هشدار وزارت خارجه اندونزی به گردشگران برای سفر نکردن به لومبوک و جزایر گیلی باعث نگرانی مقامات گردشگری اندونزی شده است زیرا این مناطق جزو مناطق اصلی گردشگری کشور به حساب می آیند و طبق آمار و ارقام، شمار گردشگران لومبوک در مقایسه با سال 2016، رشد 34 درصدی داشته است. با این حال با توجه به فاجعه انسانی ناشی از این زلزله قدرتمند، شاید پرداختن به تاثیر این اتفاق هولناک در صنعت گردشگری، خوشایند نباشد؛ اما از آنجا که بعد از کشاورزی، گردشگری به عنوان دومین صنعت بزرگ لومبوک محسوب می گردد، حائز اهمیت است.

دو میلیون گردشگر در سال 2018، نه تنها برای هتل ها، رستوران ها، مراکز غواصی، آژانس های مسافرتی، تاکسی ها، مغازه های سوغاتی، بلکه برای اقتصاد نیز مهم بوده اند. به گفته یکی از اقتصاددان های جاکارتا، هیچکس انتظار چنین فاجعه طبیعی گسترده ای را نداشت و باید کاری کنیم که گردشگران احساس نمایند اینجا امنیت دارد و دوباره به اندونزی سفر نمایند.

دولت اندونزی در کوشش است تعداد گردشگران بین المللی خود را از 9 میلیون در سال 2014 به 20 میلیون نفر در سال 2018 برساند. در سال 2017 نیز پیروز شد رکورد 14 میلیون گردشگر را ثبت کند که نسبت به سال قبل، 21/9 درصد رشد داشته است و اگر فوران مونت آگونگ (Mount Agung) در بالی در نوامبر گذشته اتفاق نیفتاده بود، تعداد گردشگران بیشتر هم می شد.

اندونزی در حلقه آتش (Ring of Fire) واقع شده است و مجموعه زلزله های قوی و فوران های آتشفشانی باعث شده است ایمنی 17 هزار جزیره آن در برابر فجایع طبیعی تحت الشعاع قرار بگیرد. در سال 2004، وقوع زلزله 9/1 ریشتری و سونامی پس از آن در روز بوکسینگ منجر به کشته شدن 160 هزار نفر و خرابی های زیادی در سوماترا شد.

آیا می توانید سفرتان را لغو کنید؟

اگر برای سفر به لوموبک یا جزایر گیلی، جا رزرو نموده اید و به خاطر هشدارهای وزارت خارجه اندونزی مبنی بر سفر نکردن به این مناطق، از سفر به اندونزی منصرف شده اید، اپراتورهای گردشگری موظف هستند طبق دستورالعمل های Abta، مقاصد گردشگری جایگزین به شما معرفی نمایند یا پول شما را به طور کامل برگردانند. شرکت Tui اعلام نموده است که تاکنون همه سفرها به لومبوک تا اواخر ماه اکتبر لغو شده و رضایت گرشگرانی که قصد سفر به این منطقه را داشتند جلب شده است. لاکچری اپراتور کوئونی نیز گفته است که در حال حاضر هیچ مسافری در لومبوک ندارد زیرا همه کسانی که قرار بوده به این منطقه سفر نمایند، بعد از زلزله اخیر به مقاصد جایگزین فرستاده شده اند یا هزینه آنها بازپرداخت شده است.

اگر شما نیز در زمره کسانی بوده اید که قصد سفر به سولاوسی را داشته اید و به خاطر زلزله اخیر، قصد لغو آن را دارید باید بدانید که وزارت خارجه اندونزی هشداری برای سفر نکردن به سولاوسی نداشته است و نمی توانید به راحتی همه چیز را لغو کنید. همین موضوع در خصوص بالی هم صدق می نماید؛ البته اگر سفر خود را به وسیله آژانس های مسافرتی رزرو نموده باشید.

اما کار برای مسافران مستقل دشوارتر است و برای لغو پروازها باید جریمه بپردازند و برای این منظور بهتر است با ارائه نماینده خدمات و بیمه در تماس باشند، هر چند بعید است که پول هتل را به آنها برگردانند مگر آنکه آن هتل به خاطر سونامی تعطیل شده باشد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 771

به "آیا بعد از زلزله اندونزی، سفر به این کشور امن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بعد از زلزله اندونزی، سفر به این کشور امن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید