چگونه از فرمت تصاویر جدید ProRaw آیفون 12 پرو استفاده کنیم؟

به گزارش باتسک، هنگامی که اپل خانواده آیفون های 12 را معرفی کرد؛ ضمن معرفی آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس در کنار نسخه آیفون 12 مینی، یک فرمت تصاویر RAW جدید هم معرفی کرد.

چگونه از فرمت تصاویر جدید ProRaw آیفون 12 پرو استفاده کنیم؟

فرمت ProRaw یک نسخه سفارشی شده از فرمت خام فایل های RAW به همراه ترفندهای محاسباتی هوشمندانه تصاویر آیفون است. عرضه فرمت جدید ProRaw چندین ماه طول کشید ولی انتها با iOS 14.3 انتشار عمومی یافت و در دسترس کاربران آیفون نهاده شد. اگر شما حتی یک عکاس نیستید؛ باز هم ارزش دارد فرمت جدید را آزمایش کنید.

در حال حاضر، اگر با گوشی آیفون خود یک عکس بگیرید؛ با فرمت JPEG یا فرمت خام RAW ذخیره می گردد. تصور کنید فرمت JPEG یک وعده غذایی است که در رستوران سرو می گردد و شما به نحوه تهیه یا ایجاد تغییراتی در رنگ و بو و مزه آن کنترلی ندارید. این گوشی شما است که تصمیم می گیرد فایل JPEG با چه تعادل رنگ، نوردهی، کاهش نویز، وضوح و سایر جنبه های عکس ثبت گردد.

اما یک فایل raw بیشتر شبیه به یک بسته مواد غذایی خام شامل همه مواد لازم برای پخت یک وعده غذایی است. شما می توانید یک عکس را کاملا سفارشی سازی کنید تا آن طور که می خواهید به نظر برسد.

سنسور دوربین در تلفن همراه شما بسیار کوچک است؛ به ویژه در مقایسه با سنسورهای عظیم تر دوربین های بدون آیینه یا DSLR. به همین دلیل، تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی شما دارای نویز بسیار زیادی هستند و از آن سو دامنه دینامیکی محدودی دارند.

با این حال، آیفون در فایل های JPEG و حتی فرمت جدیدتر HEIC با بعضی ترفندها و فرمت ها مانند Smart HDR و Deep Fusion و Night Mode سعی می نماید بعضی کمبودهای حسکر کوچک را برطرف کند.

تصاویر Raw را فقط می توان در آیفون با یاری یک اپلیکیشن شخص ثالث Halide یا Moment ثبت کرد و از هرگونه یاری محاسباتی بی احتیاج است. شما می توانید یک فایل JPEG را با دوربین خود iOS ثبت و بعد از ترفندهای محاسباتی و هوش مصنوعی آیفون بهره ببرید یا اینکه یک فایل Raw را با اپلیکیشن های شخص ثالث و بدون فناوری های و ترفندهای آیفون داشته باشید.

همه چیز درباره فرمت ProRaw

حالا، ورود فرمت ProRaw همه این فرضیات و محاسبات را تغییر داده است. شما با دوربین iOS گوشی های آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس می توانید این فایل ها را بگیرید ولی به طور پیش فرض خاموش است.

برای فعال سازی فرمت فایلی ProRaw باید راستا Settings > Camera > Formats شده و زیر بخش جدید Photo Capture، گزینه Apple ProRaw را روشن کنید. پس از روشن شدن، در بالا سمت راست اپلیکیشن دوربین، یک کلید جدید Raw دیده می گردد که برای سوئیچ سریع میان تصاویر ProRaw یا JPEG (و HEIC) است.

فرمت ProRaw روی هر 4 دوربین آیفون 12 و حتی Night Mode کار می نماید. این فرمت از قالب Adobe Digital Negative یا DNG پشتیبانی می نماید و حاوی اطلاعاتی برای رنگ 12 بیتی به همراه پشتبانی از 14 مرحله محدوده دینامیکی است. فایل های ProRaw به طور معمول نسبتا عظیم و اندازه ای 25 مگابایتی دارند.

روشی که اپل در ProRaw اتخاذ نموده است؛ مشابه حرکتی است که گوگل در فایل های RAW برای ساختن فرمت HDR Plus در گوشی های پیکسل انجام داده است. فایل های ProRaw از چندین فریم تصویر تشکیل شدند که اطلاعات را برای دسترسی به بهترین نقطه هر عکس نگه می دارند. فناوری Deep Fusion این تصاویر را پیکسل به پیکسل تجزیه و تحلیل می نماید یک فایل عکس عمیق بسازد.

پردازنده A14 Bionic همه این تحلیل ها و محاسبات را به صورت بی درنگ و بدون ایجاد تاخیری در شاتر انجام می دهد.

هر دو سیستم عامل MacOS و iOS از تبدیل فرمت فایل های ProRaw پشتیبانی می نمایند و البته شما می توانید از اپلیکیشن هایی مانند Dark Room و Pixelmator نیز برای این منظور بهره ببرید. شما می توانید تصاویر ProRaw را با خود اپلیکیشن فوتوز آیفون ویرایش کنید. این عکس ها همان تگ raw را دارند که در ویدئوهای HDR شاهد بودیم.

از آن جایی که این فایل ها به صورت DNG هستند؛ با اپلیکیشن هایی مانند Adobe Lightroom در iOS و همین طور VSCO نیز با آن ها کار کرد اما زمانی می گردد بهتر با آن ها کار کرد که از فرمت ProRaw به طور مستقیم پشتیبانی نمایند.

نماینده شرکت ادوبی در این باره می گوید: ما از نزدیک با اپل همکاری داریم و از فرصت های ایجاد شده در ارتباط با ProRaw برای مشتریان بسیار هیجان زده هستیم. هنوز ادوبی حرکت خاصی در زمینه پشتیبانی از فرمت تصاویر ProRaw انجام نداده است و چیز مهم قابل ذکری نیست.

گفتنی است، همچنان پشتیبانی از فایل های raw توسط اپ های شخص ثالث در آیفون میسر است. توسعه دهنده های شخص ثالث می توانند از هر دو فرمت تصاویر raw و ProRaw در برنامه های خود پشتیبانی نمایند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2225

به "چگونه از فرمت تصاویر جدید ProRaw آیفون 12 پرو استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از فرمت تصاویر جدید ProRaw آیفون 12 پرو استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید