چرا انیمیشن به جشنوراه فجر راه پیدا نکرد

به گزارش باتسک، تهران (پانا) - بهرام عظیمی، انیماتور شناخته شده کشور به نبود انیمیشن در جشنواره فجر واکنش نشان داد و گفت نبود انیمیشن در جشنواره فجر چند دلیل دارد که یک گران بودن صنعت انیمیشن نسبت به ساخت فیلم زنده است، ضعیف بودن انیمیشن بلند نسبت به پویانمایی های بلند و نبود ضابطه ای برای ساخت انیمیشن در نهادهای دولتی است.

چرا انیمیشن به جشنوراه فجر راه پیدا نکرد

بهرام عظیمی در گفت وگو با پانا در پاسخ به این سوال که دلیل اینکه آیا انیمیشن در جشنواره فیلم فجر اثری دارد گفت: انیمیشن هنر گرانی است و در شرایط موجود هیچ نهادی برای آن هزینه نمی کند البته ما در زمینه انیمیشن کوتاه خیلی خوب و عالی داریم کار می کنیم و در جشنواره های بسیاری جوایز کسب کردیم و برخی از آثار ما حتی تا 10 فیلم کوتاه اسکار نیز راه پیدا کرده اند که نشان دهنده پیشرفت ما در این حوزه است که کارهای درجه یکی ساخته می شود.

وی با اشاره به نبود بودجه کافی برای ساخت انیمیشن های بلند اظهار کرد: ساخت انیمیشن بلند درجه یک و خوب بسیار سخت است و هزینه بسیار زیادی دارد به دلیل کوتاهی دولت ها بسیاری از انیماتورهای ما از ایران خارج شده اند که اگر بودند و در کنار آنها در یک تیم صد نفره می توانستیم چند نفر انیماتور عالی داشته باشیم یک انیمیشن بسیار خوب تولید کرد از ایران رفته اند .

عظیمی تاکید کرد: شرایط مالی کشور به گونه ای است که کسی نمی آید برای انیمیشن هزینه کند زیرا هنر پر خرجی است و اگر کسی بخواهد در سینما هزینه کند ؛ آخرین رتبه به انیمیشن می رسد.

وی با اشاره به این مطلب که جای خالی ساخت انیمیشن در نهادهای فرهنگی دیده می شود گفت: باید نهادهایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سازمان اوج به ساخت انیمیشن روی بیاورند که این نهادها نیز در مضیقه مالی هستند و از یک طرف هم گاهی هزینه برای انیمیشن شده اما به دست افرادی رسیده که با ضابطه و رابطه فیلم ساختند و کارهای خوبی در نیامده و الان اگر سازمانی بخواهد در زمینه انیمیشن سرمایه گذاری کند می گوید من تا به امروز 5 تا انیمیشن دیده ام که 4 تا از آنها خوب نبوده است.

عظیمی تاکید کرد: آدم هایی که می توانند انیمیشن درجه یک بسازند چوب آدم هایی مثل من را خورده اند که زمانیکه به ما اعتماد شده بود نتوانستیم انیمیشن قوی تولید کنیم که از طریق این انیمیشن بشود به جوانان ایران اعتماد کرد و این راه ادامه یابد.

وی با تاکید بر این موضوع که انیمیشن در ایران از تمام کشورهای جهان ارزانتر است گفت: متاسفانه افراد بسیار خوبی در این هنر در داخل کشور بودند که جذب بازار خارجی شدند، البته در این بین برخی می گویند از دیزنی دعوتنامه دارند که بدین شکل نیست و برای خودشان بازار درست کرده اند و راه پیدا کردن در شرکت های این چنینی بسیار سخت است.

عظیمی به لزوم احیاء تولید انیمیشن خوب برای ساخت عروسک، استیکر و ... اشاره کرد و گفت: اگر کارآکتر یا شخصیتی گل نکند نمی توان درباره محصولات آن مثل عروسک ، استیکر و .... صحبت کرد در ابتدا باید شخصیت یک انیمیشن مورد وصوق جامعه قرار گیرد تا جامعه خواستار دیگر اقلام و محصولات آن شود.

وی تاکید کرد: ما باید تمام تلاش خود را بکنیم که شخصیتی را پدید بیاوریم که مخاطب از آنها لذت ببرد و بعد در پی دیگر مسائل باشیم.نمی توان زورکی عروسک یا استیکر را برای مردم ساخت و ازآنها خواست که بروید و برای این محصولات هزینه کنید.مردم عروسک یا کالایی که خوششان نیاید پس می زنند و برای آن هزینه نمی کنند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2554

به "چرا انیمیشن به جشنوراه فجر راه پیدا نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا انیمیشن به جشنوراه فجر راه پیدا نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید