مسائل سیستم تعلیق ریرا و تاثیر آن بر هندلینگ و سواری خودرو
به گزارش باتسک، مسائل سیستم تعلیق ریرا به عنوان اولین کراس اوور ایرانی تاثیرات منفی بر کیفیت و سواری این خودرو گذاشته است. به طور کلی خودروهای کلاس کراس اوور به دلیل ارتفاع بیشتر بدنه، وزن بیشتر و بعلاوه مرکز ثقل بالاتر نسبت به خودروهای سدان و هاچ بک، پایداری کمتری دارند. در این میان اما، استفاده از سیستم تعلیق مناسب می تواند تا حدود زیادی مشکل هندلینگ ریرا و سواری خودرو را حل نماید. آنالیز میدانی و تست ریرا به وسیله خبرنگاران نشان داد که این خودرو در بحث حفظ تعادل در سر پیچ ها و عبور از دست اندازها ضعف دارد. سیستم تعلیق ریرا از چه نوعی است و عملکرد آن چه مسائلی دارد؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: ریرا در واقع ایرانیزه شده پژو 2008 نسل دوم است و از پلت فرم همین خودرو استفاده می نماید. اما هر چقدر در پژو 2008 شاهد هندلینگ و سواری مناسبی هستیم، در ریرا شاهد ناپایداری خودرو در سر پیچ ها و عبور از ناهمواری ها بودیم.
در واقع یکی از مسائل سیستم تعلیق ریرا بازی بیش از حد کابین خودرو (بادی رول زیاد) به ویژه، در بخش عقب است. سیستم تعلیق ریرا در بخش عقب توان کنترل و مهار بازی کابین خودرو و بر گرداندن آن به حالت عادی پس از روبرو با پیچ ها و ناهمواری ها را ندارد. به این ترتیب سیستم کنترل پایداری ریرا هنگام عبور از پیچ های نه چندان شدید و حتی با سرعت پایین مدام وارد مدار می گردد. تا بتواند ضعف سیستم تعلیق را بپوشاند. نوع سیستم تعلیق و مسائل سیستم تعلیق ریرا چیست و چگونه قابل اصلاح است؟
معینات تعلیق و پلت فرم ریرا
پلت فرم ریرا با کد IKP2 بر گرفته از پلت فرم پژو 2008 مدل 2020 (نسل دوم) است. طول، عرض و ارتفاع پژو 2008 به ترتیب 4300x1770x1550 میلی متر است. وزنِ این خودرو نیز 1200 کیلوگرم است. فاصله محوری خودرو 2065 میلی متر است.
سیستم تعلیق ریرا در بخش جلو از نوع مک فرسون، و در عقب از نوع Twist beam (تیر پیچشی) با لول فنر است. هر چند خودروهای تازه حتی چینی به سمت استفاده از سیستم تعلیق چند مفصلی (مولتی لینک) رفته اند، اما پژو 2008 هم از سیستم تعلیق مشابه ریرا استفاده می نماید. چرا 2008 پایداری و هندلینگ خوبی دارد؟
ابعاد و وزن ریرا
لازم به ذکر است که طول، عرض و ارتفاع ریرا به ترتیب 4334x1808x1638 میلی متر است. فاصله محوری چرخ های ریرا معادل 2590 میلی متر و وزنِ خودرو 1420 کیلوگرم است. اینجا در می یابیم که ابعاد ریرا از پژو 2008 بزرگ تر شده است. اما همزمان فاصله محوری آن کاهش یافته، و وزنِ خودرو هم حدود 200 کیلوگرم سنگین تر شده است.
یکی از مسائل سیستم تعلیق ریرا که در تست ریرا معین شد، بیش از حد نرم در نظر گرفتنِ تیون فنربندی بخش عقب خودرو است. به نظر می رسد قطر مفتول لول فنرها و حتی شاید نوع یاری فنر هم ضعیف در نظر گرفته شده است. این در حالی است که ابعاد و وزن ریرا بیشتر از پژو 2008 است. در نتیجه، باید سیستم تعلیق عقب ریرا از پژو 2008 سفت تر و قوی در نظر گرفته می شد. نتیجه در نظر گرفتن چنین سیستم تعلیقی برای ریرا چیست؟
مسائل سیستم تعلیق ریرا
از مسائل سیستم تعلیق ریرا این است که هنگام رانندگی در مسیرهای صاف اتوبانی، تعلیق خودرو بسیار نرم عمل می نماید. اما با رسیدن به دست مقدارای عمیق یا هنگام ورود به پیچ، نرم بودنِ بیش از حد تعلیق عقب ریرا، باعث ایجاد تلاطم شدید در بدنه خودرو می گردد و خودرو را تا مرز انحراف پیش می برد.
به نظر می رسد فنربندی عقب ریرا هم خیلی نرم است، و هم ضعیف. چرا که فنربندی خودرو توانایی کنترل بازی بدنه، و نیز نگه داشتنِ موقعیت کابین را ندارد. به این ترتیب عقب خودرو حرکات گهواره ای و عرضی کنترل نشدنی دارد که نه تنها آرامش سرنشینان به ویژه ردیف عقب را به هم می ریزد، بلکه باعث کوبش های شدید عقب خودرو نیز می گردد.
نا پایداری خودرو در پیچ از مسائل سیستم تعلیق ریرا
هنگام ورود به پیچ با سرعت حدود 55 کیلومتر نیز بدنه خودرو دچار تلاطم شدید شده، و سیستم کنترل پایداری مدام باید وارد عمل گردد تا جلوی انحراف خودرو را بگیرد. پژو 2008 نیز از سیستم تعلیق مشابهی بهره می برد، اما نرمی آن به مقدار ست و خودرو در پیچ ها تعادل بسیار خوبی دارد.
در مجموع باید گفت افزایش ابعاد بدنه، وزن و کاهش فاصله محوری ریرا نسبت به پژو 2008 و بعلاوه، نرم و ضعیف بودنِ تعلیق عقب خودرو، باعث به هم ریختن راید هندلینگ ریرا شده است. بخش زیادی از این مسائل با اصلاح سیستم تعلیق (استفاده از یاری و لول فنرهای قوی تر و سفت تر کردنِ تیون فنر بندی) با توجه به وزن و ابعاد خودرو، قابل برطرف است. البته تا جایی که اطلاع داریم سیستم تعلیق عقب ریرا از چین تامین می گردد، یعنی کشوری که خودش در بحث تعلیق خودرو دچار مشکل است.
منبع: بیت ران