مسجد جامع هندوالان؛ یادگار شاه تیمور در ایران!

به گزارش باتسک، باشکوه ترین اثر تاریخی که در شهر درمیان قرار گرفته است، مسجدی است که متعلق به دوره تیموری است و در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است. مسجد جامع هندوالان دارای تزئینات زیبا و باارزشی است که سبب رجحان این مسجد در میان سایر مساجد شهرستان درمیان شده است.

مسجد جامع هندوالان؛ یادگار شاه تیمور در ایران!

اهالی این روستا معتقدند این مسجد هزار سال قدمت داشته و از طریق سیف الله پسر منصور ساخته شده است. روستای هندوالان که در گذشته آن را هرندووا هم می نامند. اما عظمت روستا باعث شد که به نام هند کوچک هم معروف گردد. این روستا قدیمی ترین روستای شهرستان درمیان به تعداد می رود.

مهم ترین عناصر معماری این بنا سردر ورودی، صحن گنبدخانه، شبستان ستون دار و محراب آن است. محراب موجود در شبستان این مسجد، ساده و سکودار بوده و حالت منبر مانند دارد. گنبدخانه مرکزی هم با استفاده از فیل پوش ها و با مهارت بر روی فضای چهار ضلعی قرار گرفته است. شبستان ستون دار در دو طرف گنبدخانه واقع شده و به وسیله طاق و تویزه به شیوه چهار ترک اجرا شده است.

مسجد از نظر تزئینات آجری بسیار متنوع است و تزئیناتی همانند؛ فیل پوش ها، گوشواره ها، قالب های گچی، رسمی بندی محراب ها و نحوه آجر چینی گنبدها را در آن می توانید ببینید. وجود کتیبه هایی با خط کوفی مربوط به قرن پنجم یا ششم هجری قمری احتمال ساخت مسجد را در آن موقع تقویت می نماید، این مسجد در دوران بعد بازسازی شده است. با توجه به اسناد موجود این مسجد در دوره شاهرخ تیموری در حدود سال 850 هجری قمری ساخته شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2332

به "مسجد جامع هندوالان؛ یادگار شاه تیمور در ایران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع هندوالان؛ یادگار شاه تیمور در ایران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید