عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

به گزارش باتسک، روزنامه شهروند: در مورد برج خلیفه به عنوان یکی از عجیب ترین بنا های ساخت بشر چه می دانید؟ مثلا آیا می دانستید دمای هوا در بالاترین نقطه برج 15 درجه کمتر از طبقات ابتدایی است؟ یا این که در این ساختمان روزانه یک میلیون لیتر آب مصرف می گردد؟ یا اینکه کارگران و کارمندان برج در روز های نخست، مجبور بودند آموزش های ویژه ای برای استفاده از پله های اضطراری در صورت خرابی آسانسور ها یاد بگیرند؟

عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی

ساخت برج خلیفه 6 سال طول کشید. در این مدت، تقریباً 12 هزار کارگر برای تکمیل ساخت برج خلیفه، شبانه روز کوشش کردند. برای ساخت برج خلیفه 330 هزار مترمربع بتن، تقریباً 10 کیلومتر میله فولادی و 3 هزار تن آلومینیوم به کار گرفته شد!

دمای هوای امارات متحده عربی در طول روز معمولاً بیش از 45 درجه سانتی گراد است. به همین علت، طراحان برای روکش خارجی ساختمان پوششی نقره ای رنگ تعبیه نموده اند که در روز، نور و گرمای ساختمان را منعکس نموده و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری می نماید.

تقریباً 10 هزار نفر در برج خلیفه زندگی و کار می نمایند. برخی مردم از این برج به عنوان شهر عمودی دبی یاد می نمایند. ظرفیت این آسمان خراش هنوز هم تکمیل نشده است و تا 35 هزار نفر ظرفیت سکونت دارد! دفاتر و شعب شرکت های مختلف از طبقه 111 به بعد آغاز می شوند.

رستوران اتمسفر در طبقه 122 برج خلیفه و در فاصله 144 متری از سطح زمین قرار گرفته است. در این رستوران، میهمانان معمولاً غذا های مجلل و ویژه ای مثل خاویار را سفارش می دهند. آن ها علاوه بر غذای باکیفیت، از منظر ه مرتفع و زیبا هم لذت می برند!

دریاچه مصنوعی برج خلیفه مساحتی بالغ بر 120 هزار مترمربع دارد. این دریاچه دومین دریاچه مصنوعی بزرگ جهان است. آب نمای این دریاچه روز های یکشنبه و چهارشنبه از ساعت 18 تا 18:30 عصر روشن می گردد.

ساکنان مرتفع ترین نقطه برج خلیفه غروب آفتاب را 3 دقیقه دیرتر از ساکنان طبقات پایین می بینند. به علت همین اختلاف ساعت، ساکنین طبقات بالاتر در ماه رمضان باید 2 دقیقه بیشتر برای افطار صبر نمایند!

آسانسور های برج خلیفه در زمره سریع ترین و باکیفیت ترین آسانسور های جهان هستند. سرعت این آسانسور ها تقریباً 10 متر در ثانیه است. با این سرعت، تنها در یک دقیقه می توان از سطح زمین به طبقه 124 رسید!

تمیز کردن تمام شیشه های این برج که چیزی در حدود 26 هزار قطعه است، تقریباً 3 ماه طول می کشد. طوری که به محض اتمام کار، شیشه ها از نو لکه دار می شوند! اما جنس شیشه ها به گونه ای طراحی شده که تا حد ممکن تمیز می مانند و به ندرت آلوده می شوند!

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2950

به "عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب الغرایب معماری مدرن در صحاری دوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید