سکته مغزی در یک نگاه

به گزارش باتسک، سکته مغزی به دلیل انسداد عروق مغزی رخ می دهد. با کاهش جریان خون، اکسیژن و سایر عناصر مغذی به مقدار کافی به مغز نمی رسند و در نتیجه به سلول های مغزی آسیب می رسد یا حتی بسیاری از این سلول ها می میرند. در نتیجه مرگ یا آسیب دیدگی سلول های مغزی است که برخی از عملکردهای مغز مانند کنترل دست و پا و یا در مواردی هم

سکته مغزی در یک نگاه

سکته مغزی در یک نگاه

سکته مغزی به علت انسداد عروق مغزی رخ می دهد. با کاهش جریان خون، اکسیژن و سایر عناصر مغذی به مقدار کافی به مغز نمی رسند و در نتیجه به سلول های مغزی آسیب می رسد یا حتی بسیاری از این سلول ها می میرند. در نتیجه مرگ یا آسیب دیدگی سلول های مغزی است که بعضی از عملکردهای مغز مانند کنترل دست و پا و یا در مواردی هم تکلم افراد مختل می گردد اما بسیاری از بیماران مدتی پس از سکته مغزی در انجام امور روزانه و شخصی خود تا حدی مستقل می شوند.

به طور کلی دو نوع سکته مغزی وجود دارد:

1)سکته مغزی در اثر خون ریزی داخلی که در آن یک رگ مغزی در اثر بیماری هایی مانند فشار خون بالا یا نارسایی عروقی پاره می گردد.

2)سکته مغزی در اثر نرسیدن خون به مغز به وسیله گرفتن رگ مغزی به وسیله لخته شدن خون یا گرفتگی یک رگ مغزی به علت باریک شدن رگ.

علایم و نشانه ها

تظاهرات سکته مغزی به محل انسداد عروق مغزی و مقدار آسیب دیدگی سلول های مغز بستگی دارد. البته این تظاهرات در افراد گوناگون با یکدیگر تفاوت دارند. بعضی از علایم رایج عبارت اند از:

بی حسی موضعی مانند بی حسی در ناحیه صورت یا یکی از دست ها یا پاها یا یکی از نقاط دیگر بدن

ضعف در دست و پا و در کل بدن به ویژه در پهلوها

از دست دادن ناگهانی تعادل بدن

ادای نامفهموم کلمات، مشکل در بلعیدن و کج شدن دهان

کاهش مقدار دید، حرکت خارج از کنترل چشم و دو بینی

کاهش سطح هوشیاری از احساس منگی تا اغماء

سردردهای شدید ناگهانی و سرگیجه های طولانی و ممتد

پیشگیری از سکته مغزی

سکته مغزی در کنار سرطان و بیماری های قلبی از رایج ترین عوامل مرگ و میر به شمار میرود که در میان سالمندان و به علت نارسایی رگ های مغزی بیشتر شایع است اما تحقیقات نشان داده است که با انجام بعضی اقدامات می توان خطر بروز سکته مغزی را کاهش داد. این اقدامات عبارت اند از:

ترک سیگار، ورزش منظم و مناسب و بعلاوه مدیریت اضطراب و نگرانی ها، در پیش گرفتن یک رژیم غذایی متعادل و پرهیز از مصرف غذاهای با کلسترول بالا و چربی حیوانی، پرهیز از مصرف الکل و تحت نظر بودن به طور مداوم به ویژه درمورد کسانی که سابقه فشارخون، دیابت، بیماری های قلبی و یا سابقه سکته مغزی دارند.

اصول مراقبت از بیماران

1)کیفیت زندگی این بیماران را ارتقا ببخشید. در این باره باید جنبه های فیزیکی و بعلاوه روانی را در نظر گرفت.

2)توانایی های بیمار را برای انجام امور شخصی افزایش دهید. در این راستا باید مقدار وابستگی بیمار را تا حد امکان کاهش داد.

3) سعی کنید دست ها و پاهای بیمار عملکرد خود را از دست ندهند. با این کار از دردهای بستر، عفونت سینه و مسائل تنفسی جلوگیری می کنید. سکته مغزی می تواند شرایطی بسیار تضعیف کننده را به وجود بیاورد اما گفتنی است که درمان مناسب و اراده فرد می تواند قسمتی از عملکرد سابق بیمار را برگرداند. در این راه، برترین اقدام یاری گرفتن از افراد کارشناس و متخصص است.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2394

به "سکته مغزی در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکته مغزی در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید