سازی که از درد می نوازند!

به گزارش باتسک، تهران (پانا) - به گفته یک هنرمند حوزه موسیقی نواحی درباره شرایط معیشت هنرمندان، هنرمندان موسیقی نواحی با هنر خود دردهای جامعه را به تصویر می کشند و با مردم همراه می شوند. در شرایط کنونی این افراد شرایط دشواری را سپری می نمایند و خانه نشین شده اند. این افراد از نظر مالی قشر آسیب پذیرتری هستند و باید شرایطی فراهم گردد که حداقل زندگی آنها کمی راحت تر گردد.

سازی که از درد می نوازند!

به گزارش ایسنا، اسفندیار تخمکار از برجسته ترین نوازندگان و سازندگان دوتار شرق خراسان است. این هنرمند تا به حال چند دوره داور جشنواره موسیقی جوان بوده و در چندین جشنواره موسیقی داخلی و خارجی هم حضور داشته است.

تخمکار سال جاری برای سومین بار در جشنواره موسیقی نواحی حضور پیدا نموده است. او درباره این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره به طور کلی اتفاق خوبی بود؛ البته مسائلی هم دیده می شد که در راستای شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود؛ به عنوان مثال به علت برگزاری آنلاین جشنواره، امکان حضور مخاطبان در سالن وجود نداشت و این امر باعث شده بود که حال و هوای یک اجرای زنده گرفته گردد. از طرفی اجراها در محیط باز برگزار می شدند که این امر با توجه به نوع سازهای موسیقی نواحی، مسائلی در پخش صدای ساز و همچنین صدای خواننده ها ایجاد می کرد.

از این هنرمند سوال کردیم که آیا حمایت ها از هنرمندان موسیقی نواحی به این جشنواره ها خلاصه می گردد یا پس از آن هم حمایتی انجام شده است؟ پاسخ داد: طی برگزاری جشنواره به هنرمندان رسیدگی می گردد ولی پس از آن اقدام خاصی صورت نمی گیرد. من در نخستین سال برگزاری این جشنواره حضور داشته ام؛ آن موقع تعداد شرکت کنندگان خیلی زیاد بود و جشنواره حال و هوای خاصی داشت. البته آن موقع به صورت رقابتی برگزار می شد که اکنون دیگر به آن صورت نیست.

این هنرمند گفت که برگزاری یک جشنواره موسیقی نواحی کافی نیست. با این حال همین یک جشنواره، باعث می گردد که هنرمندان نقاط مختلف کشور با هم تبادلات فرهنگی داشته باشند و هنرنمایی یکدیگر را از نزدیک ببینند.

اسفندیار تخمکار ادامه داد: یکی دیگر از نکات مثبت جشنواره موسیقی نواحی این است که هنرمندان می توانند کارهای اصیل ایرانی ارائه دهند که به حفظ و اشاعه اصالت ها یاری می نماید؛ باید به گونه ای اصالت ها را حفظ کرد. اینکه سال جاری رویکرد جشنواره دوبیتی خوانی بود، نکته مثبتی به شمار می آید ولی باتوجه به اینکه جشنواره به صورت آنلاین برگزار گردید، در آن حدی که باید جذاب واقع نشد.

از او سوال کردیم که پیشنهادش برای برگزاری بهتر جشنواره موسیقی نواحی چیست؟ پاسخ داد: هر سال جشنواره هدف خاصی را پیش ببرد؛ به گونه ای که کلیه هنرمندان امکان حضور داشته باشند. مثلا یک سال هدف جشنواره حفظ اصالت ها باشد. یک سال از افراد جوانتر که تحت نظر پیشکسوتان آموزش دیده اند دعوت گردد و یک دوره هم امکان حضور گروه های موسیقی نواحی فراهم گردد. نباید برای جشنواره محدودیت قائل شد؛ به عنوان مثال جوان ها کمتر امکان حضور در جشنواره را دارند و بیشتر از پیشکسوت ها دعوت می گردد.

در خاتمه از این هنرمند سوال کردیم که آیا در شرایط کنونی حمایت اقتصادی خاصی از سمت دولت برای هنرمندان موسیقی نواحی صورت می گیرد؟ گفت: حمایت خاصی صورت نگرفته است. منبع درآمد بعضی از هنرمندان نواحی به وسیله هنر آنها است. اکنون که همه چیز تعطیل است، امکان کسب درآمد هم ندارند. بعضی از این هنرمندان نیز در جشن ها و عروسی ها اجرا می کردند که کار این افراد کاملا تعطیل است و شرایط اصلا خوبی ندارند. تنها گاهی قول یاری هایی به هنرمندان نواحی صورت می گیرد که در نهایت هم اتفاقی رخ نمی دهد. از طرفی قرار شد وام بدهند که طی کردن مراحل اخذ وام هم با مسائل زیادی همراه است و در نهایت از خیر آن می گذرند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1900

به "سازی که از درد می نوازند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازی که از درد می نوازند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید