خلق بزرگترین نقاشی دیواری در شیراز به سرانجام نزدیک است

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، نقاش این اثر آیینی، مذهبی در گفت و گو با مهر به بیان جزئیات این نقاشی پرداخت و گفت: بیش از یک ماه است که نقاشی این اثر در میدان قصردشت شروع شده و پیش بینی می گردد ظرف مدت 20 روز دیگر به انتها برسد.

خلق بزرگترین نقاشی دیواری در شیراز به سرانجام نزدیک است

تلفیقی از نقاشی سقاخانه ای و قهوه خانه ای و عناصر ایرانی روی دیوار قصردشت

عادل یزدی که پیشتر نیز در گذر هنر شیراز اثری دیواری را با مضامین آیینی و الهام از شعر حافظ به روی دیوار آورد درباره این نقاشی، شرح داد: نقاشی زیبایی عاشورا پنجمین نمونه از کارهای دیواری است که انجام می گیرد و در آن کوشش کردم تلفیقی از نقاشی سقاخانه ای و قهوه خانه ای و عناصر ایرانی با موضوع روایی را رعایت کنم.

این نقاش جوان که سال ها در کانادا به سر برده با بیان اینکه از نظر مواد و تکنیک این نقاشی دست کم تا 10 سال توانایی ماندگاری روی دیوار دارد، اظهار داشت: به قاطعیت می توان گفت زیبایی عاشورا نخستین اثر نقاشانه مذهبی و اعتقادی در پیوند با عاشوراست که روی دیوار یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر شیراز رفته است.

وی اضافه کرد: این اثر را می توان اولین نمونه از آثار مذهبی و شمایل نگاری شده دانست چراکه تاکنون هیچ کار این چنینی در شیراز به روی دیوار و فضای بیرونی انجام نگرفته است.

یزدی با اشاره به اینکه نقاشی ایرانی دارای چند ویژگی است، گفت: عدم پرسپکتیو، رنگ های مورد استفاده و شکل روایی اثر در این نقاشی رعایت شده تا جلوه ای ایرانی به آن ببخشد.

وی تاکید نمود: این نقاشی وابسته به مفاهیم داستانی، اعتقادات مذهبی و باورهای مردمی است و من در آن عناصر یادشده را با شیوه تازه ای بکار گرفته ام.

یزدی، ادامه داد: در زیبایی عاشورا نقاشی روایی به صورتی است که در کنار بیان واقعه عاشورا، اعداد مرتبط با این رویداد تصویر شده تا روایتی از 72 تن یا 5 تن نیز صورت بگیرد.

وی ابراز کرد: در این اثر روایی مذهبی از منظر داستانی دارای پرشورترین بخش های یک واقعه تاریخی است که در فرهنگ ایرانی اسلامی وجود دارد.

این نقاش نوگرا اضافه کرد: نقاشی دیواری یادشده با تاکید بر پویایی موضوع و استفاده از رنگ های درخشنده کشیده شده تا بر جنبه پویایی حیات همیشگی و زیبایی عاشورا صحه بگذارد.

یزدی بیم از مخدوش شدن اثر هنرمند در فضاهای عمومی و شهری را بخشی از جذابیت های نقاشی دیواری مطرح کرد و گفت: گرچه عوامل انسانی و طبیعی متاسفانه در از بین رفتن اثر دخیل است، اما در تخریب آثار هنری به ویژه نقاشی دیواری به آن حد که عامل انسانی نقش بازی می نماید عوامل طبیعی و جوی خیلی کارساز نیست چراکه اکثر نقاشی های دیواری دچار هجونویسی می شود که هزینه های سرسام آوری صرف ترمیم و بازسازی و بازتولید آنها می شود.

وی یادآور شد: از نظر مواد و تکنیک در این نقاشی از مواردی بهره گرفته شده که قابلیت دست کم یک دهه ماندگاری را دارا باشد.

این هنرمند نقاش نحوه برخورد مردم هنگام کار را حاوی نکاتی ریز و دقیق مطرح کرد و گفت: بیشتر بازخوردی که از این جریان دریافت داشته ام گرچه ممکن است با برخوردی کارشناسانه و تخصصی همراه نباشد، اما حاوی نکاتی است که نشان می دهد مردم و رهگذران کم و بیش آشنایی با هنر در فضای عمومی دارند و دغدغه هایشان حکایت از این دارد که خواهان زیباشدن محیط ها و مناظر شهری با استفاده از همگی هنرها هستند.

یزدی اضافه کرد: یک راننده تاکسی که مسیرش از روبه روی این دیوار است به محض دیدن این نقاشی درخواست آن داشت که این کار را در خانه اش هم داشته باشد یا پیرزنی که هر روز حین کار دعای خیرش را نثار این کار می نماید.

هر شهری به طیفی از آثار هنری در گذرگاه ها و چشم اندازها احتیاج دارد

وی تاکید نمود: هر شهری به طیفی از آثار هنری با شیوه های مختلف در گذرگاه ها و چشم اندازها احتیاجمند است.

این نقاش و پیکرتراش شیرازی، اضافه کرد: وقتی تمام شهر را تنها نقاشی های دیواری تزئینی پر می نماید بخشی از ناهنجاری های بصری نیز بازتولید می شود.

وی با اعلام اینکه موضوع این نقاشی دیواری از میان 10 موضوع از سوی سازمان زیباسازی شهر شیراز برگزیده شد، بیان نمود: از آنجاکه همواره کار نو با مقاومت هایی روبه رو می شود نحوه برخورد سازمان یاده شده و متولیان آن از جمله مدیرعامل، معاون و کارشناسان این مجموعه کمال همکاری را با این موضوع نشان دادند که جا دارد از آقایان حسینی و فخرایی و خانم کاظمی نام برده شود چراکه این طرح با حمایت این سه نفر روی داده و کارفرمای پروژه سازمان زیباسازی شهر شیراز است.

یزدی تفاوتی نقاشی دیواری و گرافیتی را برشمرد و گفت: اساس گرافیتی اعتراض گرایی این هنر است در حالیکه نقاشی دیواری پیغام گرا، تزئینی، محتوایی و تبلیغاتی است. این دو هنر در جاهایی می توانند با یکدیگر نزدیک باشند یا به نفی یکدیگر بپردازند.

در ایران نقاشی دیواری به عنوان بخشی از تجارب دانشجویی است

وی در اینباره که آیا در ایران نقاشی دیواری به صورت آکادمیک آموزش داده می شود، پاسخ داد: متاسفانه این گونه نقاشی در ایران به صورت مجزا و مستقل آموزش داده نمی شود و تنها به عنوان بخشی از تجارب دانشجویی رشته نقاشی ارایه می شود.

وی در پاسخ به اینکه پیشینه این نقاشی در شیراز در چه سطحی است، اشاره نمود: نقاشی دیواری در شیراز دارای سابقه طولانی نیست و عرصه تاثیرگذاری و پیوند بین هنرمند و مردم در جهت انتقال مفاهیم آن مدت کوتاهی است که روی داده است. نخستین بارقه های حضور نقاشی دیواری به صورت جدی در ایران به سال های ابتدایی انقلاب باز می شود که نقاشان حوزه هنری نخستین جنبش های انقلاب را در موضوعات خود به کار گرفتند. در این زمان نقاشی دیواری در شیراز نیز نخستین بار در میدان امام حسین(ع) سپس به صورت جسته و گریخته با آثاری حاوی پرتره شهدای دفاع مقدس دنبال شد.

این هنرمند جوان درعین حال پرپیشینه که بیش از 20 سال است در مجسمه سازی و نقاشی نام آشنای هنرمندان شیراز است تاکنون 17 نمایشگاه برون مرزی داشته و واپسین نمایشگاهی که در ایران برگزار نموده در برج میلاد تهران بوده است و ترجیح می دهد در شیراز هم نمایشگاه هایش را در کافه برگزار کند از این رو، بخشی از مجموعه کلاه خودهای وی چندی پیش در کافه فردوسی شیراز به نمایش درآمد که واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت.

نقاشی دیواری زیبایی عاشورا با ابعاد 158 مترمربع در میدان قصردشت شیراز واقع شده است.

..............................................................

تبادل نظر و عکس: محمد حسین نیکوپور

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 808

به "خلق بزرگترین نقاشی دیواری در شیراز به سرانجام نزدیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلق بزرگترین نقاشی دیواری در شیراز به سرانجام نزدیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید