شبکه ریلی پرسرعت چین؛ گامی بلند در حمل و نقل مدرن
به گزارش باتسک، در عصر جدیدی که سرعت و کارایی از اهمیت بسزایی برخوردار است، کشور چین با ایجاد شبکه ریلی پرسرعت عظیم خود، گامی بلند در تحول حمل و نقل مسافری برداشته است. این شبکه که به CRH معروف است، نه تنها طولانیترین بلکه سریعترین خط ریلی در جهان محسوب میشود و هزاران مسافر را روزانه با سرعت و کارایی بینظیری جابجا میکند.
در دهه گذشته کشور چین شبکه راه آهن اختصاصی پرسرعت ساخته است که به (CRH) معروف و به عنوان طولانی ترین و سریع ترین خط ریلی در دنیا شناخته می گردد. این خط ریلی کارایی و سرعت را ترکیب نموده و در طول روز هزاران مسافر را در کمترین زمان جابجا می نماید. می توان گفت که امروزه قطارهای سریع السیر با هزینه ای به صرفه تر جایگزین سیستم حمل و نقل هوایی شده اند. در اینجا بیشتر درباره قطار سریع السیر چین، مسیرها و امکانات آن صحبت نموده ایم.
درباره قطار سریع السیر چین
اروپایی ها قطار سریع السیر چین را یک معجزه می دانند! راه اندازی این قطارها به علت سرعت بالا و ارزان بودن نه فقط در کشور چین بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا اول از جمله قاره اروپا در حال توسعه است. قطار تندرو چین تا سرعت 453 کیلومتر در ساعت را هم به ثبت رسانده و نقطه عطفی در فناوری حمل و نقل ریلی در دنیا به شمار می روند.
کشور چین به سرعت در حال توسعه شبکه ریلی قطارهای پر سرعت خود است و پس از آن دو کشور ژاپن و فرانسه در رده های بعدی قرار دارند. کشور چین در حال حاضر بیش از 155 هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد که حدود 45 هزار کیلومتر از آن را شبکه های ریلی سریع السیر تشکیل می دهد. قطارهای پرسرعت چین در هر ایستگاه توقف کوتاهی دارند که معمولا تنها چند دقیقه طول می کشد.
انواع قطار تندرو چین
قطار سریع السیر چین انواع مختلف دارند که هر کدام در مسیر خاص و با سرعت بسیار سریع و استاندارد فعال هستند، در ادامه با انواع این قطارها آشنا می شویم:
قطار CR Fuxing: با سرعت 350 کیلومتر در ساعت
راه آهن چین (CR) Fuxing که با نام سری CR EMU نیز شناخته می گردد، مجموعه ای از قطارهای پرسرعت است. قطارهای فوکسینگ که به وسیله شرکت راه آهن چین توسعه داده شده، با سرعت 350 کیلومتر در ساعت حرکت می نمایند اما سرعت این قطارها در آزمایشات به 420 کیلومتر در ساعت هم رسیده است.
مدل های فوکسینگ اولین مدل های سریع السیر داخلی در چین هستند که بدون هیچ گونه فناوری اختصاصی یا وسایل تولیدنمایندگان خودروهای نورد خارجی ساخته شده اند.
قطارهای فوکسینگ 209 متر طول، 3.36 متر عرض و 4.06 متر ارتفاع دارد و می تواند بیش از 500 مسافر را حمل کند. این مدل قطار تندرو چین شاید بیشتر به علت استفاده در راه آهن پرسرعت پکن- شانگهای، که مسافران را بین این دو شهر در کمتر از 5 ساعت جابجا می نماید، شناخته شده است. مجموعه های Fuxing علاوه بر مسیر پکن - شانگهای در هفت خط دیگر در چین فعال هستند.
اخیرا این مدل قطار با کمی پیشرفت در مسیر تبت هم استفاده می شوند. Fuxing CR400AF، با 11 قطار پرسرعت اولین مدلی خواهد بود که در خارج از چین (مسیر جاکارتا-باندونگ در اندونزی) قرار است سال جاری شروع به کار کند.
قطار CR Harmony: با سرعت 350 کیلومتر در ساعت
راه آهن چین (CR) Hexie، که با نام Harmony هم شناخته می گردد، یک نوع نو در قطارهای سریع السیر EMU سری CRH است. اگرچه آنها با سرعتی برابر با قطارهای Fuxing کار می نمایند، (با حداکثر سرعت عملیاتی 350 کیلومتر در ساعت)، اما به علت سرعت بالاتری که در آزمایش نشان داده اند، در رتبه دوم قطار سرسع السیر چین جای می گیرند.
CR Harmony در ابتدا با استفاده از فناوری تولیدنمایندگان دنیای سهام نورد ساخته شد اما در نهایت توانست دانش خود را در خصوص این فناوری ایجاد کند. طرح ساخت قطارها با توسعه داخلی قطارهای CR Fuxing محقق شد.
CRH380B جز مجموعه خانواده قطارهای سریع السیر زیمنس Velaro است و از سال 2011 در راه آهن سریع شانگهای-هانگژو و راه آهن سریع السیر شانگهای-نانجینگ فعال بوده است.
طی آزمایشی که در سال 2010 انجام شد، قطارهای CRH380A حرکت با سرعت 486.1 کیلومتر در ساعت را به ثبت رساندند. در حال حاضر 85 مجموعه این قطارها در سراسر راه آهن شانگهای و راه آهن چنگدو فعال هستند.
قطار Shanghai Maglev: با سرعت 460 کیلومتر در ساعت
Shanghai Maglev که با نام Shanghai Transrapid نیز شناخته می گردد، با حداکثر سرعت عملیاتی 460 کیلومتر در ساعت و میانگین سرعت 251 کیلومتر در ساعت در صدر فهرست قطار سریع السیر چین و دنیا واقع شده است. رکورد سرعت این قطار 501 کیلومتر در ساعت است.
نکته قابل توجه اینکه قطار مگلو یک قطار پرسرعت معمولی نیست! در این قطار از نیروی الکترومغناطیسی استفاده شده که اصطکاک را از بین می برد و امکان سفری فوق العاده آرام و بی صدا را فراهم می نماید.
شرکت توسعه حمل و نقل شانگهای Maglev مالک و اداره نماینده قطارهای شانگهای Maglev است. زیمنس و شرکت چندملیتی آلمانی ThyssenKrupp این قطار را به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک ساختند.
این سرویس به عنوان سریع ترین قطار تندرو چین در آوریل 2004 فعالیت خود را شروع کرد و در خط 30.5 کیلومتری شانگهای Maglev فعال است. Shanghai Maglev اولین خط ریلی مغناطیسی پرسرعت است که از ایستگاه جاده لانگ یانگ در شانگهای، چین تا فرودگاه بین المللی شانگهای پودونگ حرکت می نماید.
قطار Maglev می تواند مسافت تقریباً 19 مایلی را در کمتر از هشت دقیقه طی کند و با وجود اینکه به مرکز شهر ختم نمی گردد اما همچنان جز خطوط پرطرفدار است و دسترسی مسافران را به فرودگاه در کمترین زمان امکان پذیر می نماید.
شرایط خرید بلیط قطار سریع السیر چین برای مسافران
- مسافران باید هنگام خرید بلیط و سوار شدن به قطار در چین مدارک شناسایی معتبر را ارائه دهند.
- همراه داشتن پاسپورت یا مجوز سفر برای مسافران خارجی الزامی است.
- مسافران هنگ کنگ، ماکائو و تایوان باید مجوز سفر به کشور چین را ارائه نمایند.
- مسافران خارجی و تایوانی اگر قصد دارند با قطار به تبت بروند، باید برای مجوز سفر تبت داشته باشند.
- برای خرید بلیط قطار سریع السیر چین می توانید به وسیله آژانس های مسافرتی یا رزرو آنلاین اقدام کنید.
امکانات قطار سریع السیر چین
- رستوران (معمولا در بخش میانی قطار واقع شده است)
- آب گرم رایگان برای نوشیدنی های داغ
- تهویه هوای مطبوع
- صندلی های قابل تنظیم
- یک سوکت برق 220 ولت AC در زیر صندلی برای شارژ تلفن همراه، تبلت و غیره
- توالت به سبک غربی و چینی
- سرویس بهداشتی ویژه معلولین و میز مخصوص تعویض پوشک
انواع کلاس های قطار تندرو چین
کلاس تجاری: صندلی های این کلاس بسیار جادار هستند و فاصله بین هر ردیف زیاد است. صندلی ها به صورت A+F برای ردیف اول و AC+F برای ردیف های دیگر چیده شده اند. بعلاوه صندلی ها قابل انعطاف هستند و می توان آن ها را برای استراحت یا خواب با حالت صاف درآورد.
کلاس برتر: صندلی های کلاس برتر فقط در بعضی از قطارهای پرسرعت چین تعبیه شده اند. هر واگن دارای 16 صندلی با منظره رو به بیرون است. در هر ردیف 3 صندلی قرار داده شده است.
فرست کلاس: خرید بلیط فرست کلاس به مسافرانی توصیه می گردد که می خواهند سفری راحت را با قطار سریع السیر تجربه نمایند. صندلی های این کلاس 2 درجه پهن تر هستند.
کلاس 2: رایج ترین و ارزان ترین کلاس بلیط قطار سریع السیر چین بوده و برای مسافرانی که می خواهند سفری با کیفیت و ارزان داشته باشند مناسب هستند.
سخن پایانی؛ شبکه راه آهن پر سرعت چین
کشور چین 34 بخش اداری در سطح استانی دارد که در حال حاضر 33 بخش آن به جز ماکائو دارای خطوط ریلی پر سرعت هستند. نکته مهم اینکه چین تا سال 2023 با ثبت شبکه راه آن به طول 54 هزار کیلومتر، رکوردار طولانی ترین و سریع ترین خط ریلی در دنیا می باشد.
در مجموع 16 خط اصلی ریلی در شبکه راه آهن سریع السیر چین وجود دارد که هفت خط عمودی (شمال-جنوب) و هشت خط افقی (شرق-غرب) که بیشترین مسیر حمل ونقل خطوط ریلی پرسرعت هستند را شامل می گردد.
نکات تکمیلی
1: اهمیت و ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی پرسرعت در چین از چندین جنبه قابل بررسی است. نخست، جمعیت انبوه این کشور که بیش از 1.4 میلیارد نفر را شامل میشود، نیازمند یک سیستم حمل و نقل کارآمد و سریع است. همچنین، با توجه به رشد اقتصادی چشمگیر چین در چند دهه اخیر، تقاضا برای جابجایی سریع نیروی کار، کالاها و مسافران افزایش یافته است.
2: علاوه بر این، توسعه شبکه ریلی پرسرعت میتواند به کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای در چین کمک کند. قطارهای پرسرعت در مقایسه با هواپیماها و خودروهای شخصی، سوخت کمتری مصرف میکنند و در نتیجه آلایندگی کمتری تولید میکنند. این امر برای کشوری که با چالشهای زیست محیطی عمدهای مواجه است، بسیار حائز اهمیت است.
3: یکی از ویژگیهای منحصربفرد شبکه ریلی پرسرعت چین، استفاده از فناوری پیشرفته و نوآوری در طراحی و ساخت قطارها است. قطارهای سری Fuxing و Harmony که با سرعتی تا 350 کیلومتر در ساعت حرکت میکنند، نمونههایی از این فناوری پیشرفته هستند. این قطارها با استفاده از فناوری داخلی چین طراحی و ساخته شدهاند و نشاندهنده پیشرفت فناورانه این کشور در حوزه حمل و نقل است.
4: شبکه ریلی پرسرعت چین نه تنها در داخل این کشور، بلکه در سطح بینالمللی نیز مورد توجه قرار گرفته است. پروژههای صادرات فناوری و ساخت خطوط ریلی پرسرعت در کشورهایی مانند اندونزی، نشاندهنده اعتبار و جایگاه بینالمللی این شبکه است. این امر میتواند به گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی چین در سطح جهانی کمک کند.
5: با این حال، توسعه شبکه ریلی پرسرعت چین با چالشهایی نیز روبرو بوده است. هزینههای سرسامآور ساخت این شبکه، از جمله مسائلی است که باید مدیریت شود. همچنین، تأمین امنیت و ایمنی در این شبکه گسترده، نیازمند تلاش مستمر و سرمایهگذاری قابل توجه است.
6: با وجود این چالشها، مزایای شبکه ریلی پرسرعت چین بر هزینههای آن غلبه میکند. این شبکه نه تنها سفر را برای میلیونها نفر آسانتر کرده، بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی کرده است. با کاهش زمان سفر و افزایش تعامل میان شهرها و مناطق مختلف، فرصتهای جدیدی برای رشد اقتصادی و تجاری ایجاد شده است.
7: از دیگر مزایای شبکه ریلی پرسرعت چین میتوان به تسهیل گردشگری اشاره کرد. با وجود این شبکه، مسافران میتوانند به راحتی و در کوتاهترین زمان ممکن به مقاصد گردشگری مختلف در سراسر چین سفر کنند. این امر میتواند به رونق اقتصاد گردشگری و معرفی بهتر جاذبههای فرهنگی و تاریخی چین کمک کند.
8: علاوه بر این، شبکه ریلی پرسرعت چین به عنوان یک الگوی موفق برای سایر کشورهای در حال توسعه مطرح است. کشورهایی که به دنبال توسعه زیرساختهای حمل و نقل مدرن هستند، میتوانند از تجربیات چین در این زمینه الگوبرداری کنند و از فناوریهای به کار رفته در این شبکه بهره ببرند.
9: با این حال، توسعه شبکه ریلی پرسرعت در چین همچنان در جریان است و انتظار میرود در آینده نزدیک گسترش بیشتری یابد. برنامههای دولت چین برای افزایش طول این شبکه به بیش از 70 هزار کیلومتر تا سال 2035، نشاندهنده اهمیت آن در برنامههای توسعه این کشور است.
10: در نهایت، شبکه ریلی پرسرعت چین نه تنها یک دستاورد فنی و مهندسی بلکه یک نماد قدرت و پیشرفت این کشور در عرصه جهانی است. این شبکه نشان میدهد که چین قادر است با بهرهگیری از فناوری پیشرفته و سرمایهگذاری کلان، پروژههای زیرساختی عظیم را با موفقیت به اجرا درآورد. این دستاورد نه تنها برای مردم چین، بلکه برای جهان نیز حائز اهمیت است، زیرا راه را برای تحولات بزرگتر در حمل و نقل پاک و کارآمد هموار میکند.
11: با این حال، چین باید در کنار توسعه شبکه ریلی، به مسائل زیست محیطی و پایداری نیز توجه ویژهای داشته باشد. استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برای تأمین برق مورد نیاز این قطارها و کاهش ردپای کربن در فرآیند ساخت و نگهداری آنها، راهی است که میتواند چین را به یک پیشگام در حمل و نقل سبز تبدیل کند.
12: همچنین، دسترسی عادلانه به این شبکه و قیمتگذاری منصفانه بلیطها، از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. شبکه ریلی پرسرعت باید برای تمامی اقشار جامعه چینی، از جمله گروههای کمدرآمد، در دسترس باشد تا از مزایای آن بهرهمند شوند.
سخن پایانی
در مجموع، شبکه ریلی پرسرعت چین یک گام بلند در جهت تحقق حمل و نقل مدرن، پایدار و کارآمد است. این شبکه نه تنها زندگی میلیونها نفر را متحول کرده، بلکه الهامبخش کشورهای دیگر نیز در توسعه زیرساختهای حمل و نقل پیشرفته خواهد بود. با این حال، چین باید به تلاشهای خود در زمینه کاهش آلایندگی و افزایش دسترسی عادلانه ادامه دهد تا این شبکه بتواند به طور کامل به یک الگوی جهانی برای حمل و نقل پایدار و فراگیر تبدیل شود.