تأثیر بهار بر روحیه و رفتار!

به گزارش باتسک، یکی از قوانین طبیعت، قانون چرخه هاست. در طبیعت، شاهد چرخه های مختلف شبانه روزی و گردش فصل های مختلف هستیم. سرما می رود و گرما می آید. زمستان می رود و بهار می آید و...این چرخه را گاهی در زندگی خودمان و دیگران هم می بینیم. گاهی غم و اندوه و تیرگی، آسمان دل مان را می گیرد و گاهی روز و روزگارمان خوب و خوش و امیدبخش می گردد، پر از رنگ های زیبا و رایحه های عطرآگین.

تأثیر بهار بر روحیه و رفتار!

تأثیر بهار بر روحیه و رفتار!

یکی از قوانین طبیعت، قانون چرخه هاست. در طبیعت، شاهد چرخه های مختلف شبانه روزی و گردش فصل های مختلف هستیم. سرما می رود و گرما می آید. زمستان می رود و بهار می آید و...

این چرخه را گاهی در زندگی خودمان و دیگران هم می بینیم. گاهی غم و اندوه و تیرگی، آسمان دل مان را می گیرد و گاهی روز و روزگارمان خوب و خوش و امیدبخش می گردد، پر از رنگ های زیبا و رایحه های عطرآگین.

حالا بد نیست با آثار مثبت و منفی این تغییر و تحولات فصلی بر سلامت روح و روان تان آشنا شوید.

همان طور که می دانید جزیی از وجود ما بعد جسمانی است که مانند خیلی از جانداران دیگر تحت تأثیر هورمون ها و عوامل زیست شناختی درونی ما واقع شده است. واقعیت این است که بیشتر جانداران در فصل بهار در پی لانه گزینی و تشکیل خانواده هستند و به نظر می رسد که این مهم در انسان ها هم به گونه یی دیده می گردد!

پژوهش هایی در این زمینه نشان می دهد که بیشترین تعداد مراجعان برای مشاوره ی ازدواج در فصل بهار است. به نظر می رسد زیبایی، طراوت و عطر و بوی بهار بر ذایقه ی حساس خیلی افراد تأثیر مطلوب دارد و آن ها را به سمت تشکیل خانواده و بقای نسل سوق می دهد. از طرفی برخی دیگر از پژوهش ها، نشان دهنده ی وجود نوعی اختلال خلقی تحت اسم اختلال افسردگی فصلی است که به نظر می رسد بیشتر مبتلایان به این اختلال روانی، در فصل بهار، خلق و خوی طبیعی تر و بهتری پیدا می نمایند.

تأثیر تنوع رنگ ها در فصل بهار بر روح و روان!

آسمان آبی، زمین فرش شده با چمن سبز، گل های رنگارنگ و شکوفه های زیبا هر یک به تنهایی می توانند انسان ها را مشعوف نموده و از خود بی خود نمایند. همان طور که می دانید، چهار رنگ اصلی(آبی، سبز، قرمز و زرد) در فصل بهار به وفور در اطراف ما یافت می گردد که این رنگ ها هم خود تأثیرات چشمگیری بر روحیه و خلق و خوی ما دارند. رنگ آبی آسمان احساس آرامش، رضایت، ملایمت طبع و عشق و محبت را به وجود می آورد، رنگ سبز حس تعلق و عزت نفس را بالا می برد، رنگ قرمز حس آرزومندی و امیدواری، هیجان پذیری و تمایلات خاص درونی را برمی انگیزد و بالاخره نور زردرنگ خورشید و شکوفه های زیبا احساس سرزندگی، آینده نگری، نشاط، زنده دلی و نیروی ابتکار را به وجود می آورد.

این رنگ های اصلی موجود در طبیعت بهاری حس خشنودی و محبت، اظهار وجود، احتیاج به عمل، موفقیت، چشم انتظاری و امیدداشتن را موجب می شوند که همگی از صفات پسندیده یی است که همواره سعی در پرورش آن ها داریم.

تأثیر اصوات مختلف بر روان

در این فصل گوش دادن به موسیقی زیبای طبیعت که از لا به لای شاخه های درختان به گوش می رسد یا شنیدن آواز دلنشین پرنده ها و صدای موزون رودخانه های جاری در دل طبیعت، می تواند هر انسان بی ذوقی را سر ذوق و شوق بیاورد و احساس زیبایی خفته یی را در او بیدار کند.

شاید به همین علت است که خیلی از شعرا و هنرمندان با رفتن به دل طبیعت بهاری، الهام های زیبایی از آن گرفته اند که منشاء اثرهای هنری بسیار ارزنده یی بوده است. در زبان روانشناسی، این امر به حس آمیزی معروف است.

خاصیت درمانی رنگ های طبیعی

بد نیست بدانید بر اساس یک مطالعه ی تحقیقی تعیین شد کسانی که در آسمانخراش های بسیار بلند نیویورک زندگی می کردند، بیشتر دچار اختلال کوررنگی بودند، این در حالی است که همواره اعتقاد بر این بوده که کوررنگی فقط جنبه ی ارثی و ژنتیکی دارد! در آن تحقیق دیده شد که وقتی گروهی از این افراد در فصل بهار به دل طبیعت رفتند و سیستم بینایی شان در مواجهه با رنگ های مختلف موجود در طبیعت به خوبی تحریک شد، عده یی از آن ها بهبود یافتند! پژوهش دیگری هم نشان می دهد که برترین اندازه رنگ بینی، در بین بچه های ایرانی دیده می گردد که از ابتدای طفولیت روی فرش ایرانی که رنگ های مختلف طبیعی در آن به کار رفته بزرگ می شوند و سیستم بینایی شان به خوبی تحریک می گردد!

بهار همه جا بهار است!

البته فصل بهار در آیین و فرهنگ ما ایرانیان رنگ و بوی بهتری دارد، زیرا با انجام مراسم خاص، روان مان بیشتر آرامش می یابد، مثلاً دید و بازدیدهایی که در ایام عید انجام می گردد به افزایش حمایت روانی اجتماعی منجر می گردد که این خود مقاومت و توان روانی ما را برای مقابله با استرس ها افزایش می دهد.

جالب است بدانید در پژوهشی تعیین شد، موش هایی که به آن ها سلول های سرطانی تزریق شده بود و در سلول های انفرادی نگهداری می شدند، خیلی زودتر از موش هایی مردند که دارای سلول های سرطانی بودند ولی با گروهی از موش ها زندگی می کردند. این پژوهش نشان دهنده ی تأثیر مهم ارتباطات اجتماعی در موش هاست که حتی ارتباط عاطفی از نوع انسانی را ندارند!

حالا بیایید همین موضوع را به جامعه ی انسان ها نسبت دهیم که چقدر می توانند با دید و بازدید و احوالپرسی هایی که انجام می دهند و با درددل هایی که می نمایند، آثار و فواید بهتری را به دست آورند!

منبع:7روز زندگی، شماره 121.

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2414

به "تأثیر بهار بر روحیه و رفتار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر بهار بر روحیه و رفتار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید