برج جمجمه ها؛ مخوف ترین اثر باستان شناسی در مکزیک

به گزارش باتسک، باستان شناسان مکزیکی در سال 2015 در کاوش های خود در نزدیکی یکی از معابد باستانی آزتک ها، یکی از عجیب ترین و وهم انگیزترین آثار باستانی دنیا را کشف کردند: برجی ساخته شده از آهک و صد ها جمجمه انسان.

برج جمجمه ها؛ مخوف ترین اثر باستان شناسی در مکزیک

به گزارش خبرفوری، موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) در سال های اخیر اخبار بسیار جالبی از اکتشافات باستان شناسی در این کشور را اعلام نموده است؛ اکتشافاتی که توجه مردم دنیا را بیش از همواره به تاریخ رازآلود و مرموز تمدن های باستانی آمریکای مرکزی جلب نموده اند.

یکی از جالب ترین و شاید بشود گفت ترسناک ترین اکتشافات این سال ها، پیدا شدن یک برج 500 ساله متعلق به تمدن آزتک ها بود. خبر این کشف ابتدا در سال 2015 اعلام شد، اما کار جستجو پس از آن نیز ادامه داشته و در سال های بعدی نیز قسمت ها تازه ای از برج از زیر خاک بیرون آورده شده است.

نکتۀ خاص و ترسناک در خصوص این برج این است که صد ها جمجمه انسان در ساخت آن به کار رفته است. در سال 2020 با بیرون آمدن قسمت های تازۀ برج از زیر خاک، مجموع تعداد جمجمه های شمارش شده در این برج به 600 مورد رسید. گمان باستان شناسان این است که این تنها یکی از هفت برج جمجمه ای است که در مرکز آزتک ها یعنی شهر تنوچتیتلان وجود داشته اند. این برج در کنار ویرانه های معبد مایور یافت شده است؛ معبدی با قدمت حدودا 600 ساله که وقف خدای جنگ آزتک ها موسوم به هویتزیلوپوچتلی (Huitzilopochtli) و خدای باران موسوم به تلالوک (Tlaloc) شده بود.

باستان شناسان در ابتدا تصور می کردند که همه این جمجمه ها متعلق به مردان بالغی است که در جنگ با آزتک ها شکست خورده بودند. اما آنالیز های بعدی نشان داد که در این بین جمجمه های زیادی متعلق به زنان و بچه ها هم وجود دارد. به همین دلیل محققان فکر می نمایند که احتمالا تعدادی از جمجمه ها مربوط به افرادی است که اسیر شده و بعدا قربانی شده بودند. باررا رودریگز باستان شناس می گوید: به هر حال ما می دانیم که همۀ این جمجمه ها تقدیس شده بودند؛ یعنی به عنوان هدایایی به خدایان تقدیم شده بودند.

به اعتقاد باستان شناسان این جمجمه ها قبل از اینکه در این برج بزرگ در کنار هم قرار بگیرند، مدتی در نقاط مختلف شهر در تاقچه های کوچکتر در معرض دید مردم قرار داشته اند. اما در نهایت همه آن ها را کنار هم جمع می نمایند و با استفاده از ملات آهک آن ها را در قالب یک ساختمان دایره ای شکل بزرگ روی هم می گذارند.

به گفته موسسه انسان شناسی و تاریخ اگرچه این بنا برای بینندگان امروزی بسیار مخوف به نظر می رسد، اما برای تمدن های آمریکای مرکزی این یک آیین قربانی بود که خدایان را زنده نگه می داشت و مانع از متلاشی شدن دنیا می شد. در حقیقت این بنا برای آن ها بیشتر نمادی از زندگی بود تا مرگ.

برج جمجمه ای حدود 5 متر قطر دارد و در سه مرحله ساخته شده که آغاز آن احتمالا از زمان پادشاهی تلاتوآنی آهوئیزوتل در بین سال های 1486 تا 1502 میلادی بوده است. در زمان پادشاهی آهوئیزوتل امپراطوری آزتک ها به سمت کشور امروزی گواتمالا و اطراف خلیج مکزیک توسعه پیدا کرد و به بیشترین وسعت خود رسید.

بر اساس گزارش های تاریخی، در زمان حکومت همین پادشاه و به مناسبت ساخت یک معبد تازه در شهر تنوچتیتلان، حدود 20 هزار اسیر جنگی قربانی شده بودند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2814

به "برج جمجمه ها؛ مخوف ترین اثر باستان شناسی در مکزیک" امتیاز دهید

1 کاربر به "برج جمجمه ها؛ مخوف ترین اثر باستان شناسی در مکزیک" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج جمجمه ها؛ مخوف ترین اثر باستان شناسی در مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید