استخراج بیت کوین در ایران؛ از گاوداری ها تا مدرسه و مسجد ، چینی ها هم هستند

به گزارش باتسک، بیت کوئین ارز مجازی و گران قیمتی است که اصطلاحا استخراج آن توسط کامپوترهای بسیار قوی صورت می گیرد که برق زیادی مصرف می نمایند. چون قیمت برق در کشور ارزان است، ایران به یک محل عالی برای استخراج بیت کوین تبدیل شده و حتی در گاوداری ها، مدارس و مساجد هم به این کار مبادرت می گردد. گفته می گردد چینی ها هم در ایران بیت کوین استخراج می نمایند.

استخراج بیت کوین در ایران؛ از گاوداری ها تا مدرسه و مسجد ، چینی ها هم هستند

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزار مهر، استخراج بیت کوین، که یکی از مشهورترین ارزهای دیجیتال دنیا است، این روزها به کسب و کار خیلی ها تبدیل شده است. کسب و کاری که عمدتاً به صورت زیرزمینی انجام می گردد. استخراج بیت کوین از طریق پردازنده های قوی و به اصطلاح ابر کامپیوترها انجام می گردد که طبیعتاً برق زیادی را هم مصرف می نمایند.

چند ماهی می گردد که استخراج ارز دیجیتال در ایران به دلیل ارزان قیمت بودن نرخ برق رواج زیادی پیدا نموده است. بنا بر گفته کارشناسان استخراج هر واحد بیت کوین در ایران 72 هزار کیلووات برق مصرف می نماید، این در حالی است که در کشور ما به ازای هر کیلووات برق 500 تومان یارانه تعلق می گیرد. با این حساب برای فراوری هر واحد بیت کوین در ایران، حدود 35 میلیون تومان یارانه دولتی مصرف می گردد.

  • پای چینی ها هم در میان است

این موضوع به حدی سودآور است که شایعه بعضی اتباع خارجی در ایران همچون چینی ها در ایران برای استخراج بیت کوین دو سالی است که مطرح می گردد.

سایت معتبر 8btc در گزارشی آورده است: از اواخر سال 2018، کشور ثروتمند خاورمیانه، ایران، به نقطه عطفی برای چینی ها تبدیل شده است. به دلیل کمبود قیمت برق این کشور روزانه شمار ماینرهای بیت کوین افزایش می یابد چرا که هر کیلووات ساعت برق در ایران با قیمت ناچیز 0.006 دلار به فروش می رسد. در حالیکه هزینه برق ارائه شده در منطقه جنوب غربی چین معمولاً در طول فصل آب در تابستان حدود 0.1 یوان (0.015 دلار) در هر کیلووات ساعت می رسد و در فصل زمستان نیز تا 0.04 دلار در هر کیلووات ساعت افزایش می یابد.

با یک ضرب و و تقسیم ساده تعیین است که هزینه برق فراوری بیت کوین در خاک چین، در فصل تابستان 2.5 برابر بیشتر از ایران و در فصل زمستان 6.6 برابر ایران است!

  • فراوری بیت کوین به گاوداری ها، مدارس و مساجد هم رسیده

موضوع استخراج ارز دیجیتال در ایران آنقدر جدی شده که در روزهای گذشته نیز معاون وزیر نیرو نیز نسبت به آن واکنش منفی نشان داد. همایون حائری معاون امور برق و انرژی وزیر گفته است: روند رو به رشد راه اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونه ای است که در بعضی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم! برای استخراج هر بیت کوین 72 مگاوات ساعت برق مصرف می گردد که اگر ادامه پیدا کند می بایست تا حدود 250 مگاوات از توان فراوری خود را صرف تأمین برق این واحدها کنیم.

حائری گفت: اگر این رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج نمایندگان بیت کوین خواهد بود.

لازم به ذکر است 2500 مگاوات برق مصرفی، مقدار معادل 2.5 برابر برق فراوریی از نیروگاه بوشهر است. حالا باید دید دولت در شرایطی که احداث ظرفیت جدید و سرمایه گذاری در صنعت برق سخت است، تدابیر خود را برا این موضوع تا چه اندازه عملی خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 539

به "استخراج بیت کوین در ایران؛ از گاوداری ها تا مدرسه و مسجد ، چینی ها هم هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخراج بیت کوین در ایران؛ از گاوداری ها تا مدرسه و مسجد ، چینی ها هم هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید