تورهای چین: ارتش سفالین امپراتور چینی

به گزارش باتسک، سفال و سفالگری از هنرهای دستی سرزمین چین است که در هر بازاری در این کشور انواع و اقسامش دیده می گردد.

هنرهای دستی هر سرزمینی پیشینه های افسانه ای و کهنی دارد و کشور چین نیز که خود کشور افسانه های عجیب و غریب است از این قاعده مستثنی نیست می گویند یک گنجینه سفالین در این سرزمین مدفون است که حکایت های جالبی در خود دارد. با ما همراه باشید تا پرده از راز این داستان برداریم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تورهای چین: ارتش سفالین امپراتور چینی

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

هنر سفال و سفالگری که از قدیمی ترین هنرهای دستی بشر به شمار می رود، در چین سابقه ای طولانی دارد. اما 29 مارس 1974 زمانی که تعدادی از کشاورزان استان شان شی در منطقه شی آن قصد کردند چاه آبی را در آن منطقه حفر نمایند، نمی دانستند که قرار است با بزرگترین گنجینه هنر سفالگری چین در در 5/1 کیلومتری مقبره چین شی هوان روبرو شوند

این گنجینه از تندیس هزاران سرباز، اسب، ارابه و سواره نظام تشکیل شده است. در منطقه شی آن همیشه آثاری از سفالگری مشاهده شده است اما این بزرگ ارتش سفالین از گستردگی و عظمت ویژه ای برخوردار است. در این مجموعه بزرگ، مجسمه 8 هزار سرباز، 130 ارابه، 520 اسب و 150 اسب سواره نظام همه در مقدار های واقعی وجود دارد. از آنجا که این ارتش در نزدیکی مقبره چین شی هوان نهاده شده است تصور می گردد همگی متعلق به یک مجموعه بوده اند.

افسانه ها حاکی از آن است که امپراتور چین شی هوان اعتقاد داشته است پس از مرگ روزی دوباره مشهور خواهد شد و در آن موقع به یک ارتش احتیاج خواهد داشت تا زمین را فتح کند. به همین خاطر دستور داد این مجسمه ها در نزدیکی آرامگاهش ساخته شده و قرار گیرند.

در نوشته های به جا مانده از سیما چیان مورخ چینی که بین سال های 145 تا 90 قبل از میلاد می زیسته است، ساخت این مقبره و تندیس های آن از 246 سال پیش از میلاد و در دوران جوانی چین شی هوان آغاز شد. به گفته وی 700 هزار کارگر در کار ساخت این مقبره مشارکت داشته اند. این تندیس های سفالین تا 6 قرن پس از مرگ امپراتور اول یعنی چین شی هوان در معرض نمایش عموم قرار داشتند اما پس از مدتی، دستور داده شد کل بنای باشکوه دفن شوند.

به این ترتیب مکانی که زمانی قصرها، برج ها و باروها و مقبره و ارتش سفالین در آن وجود داشت ناگهان به طور کامل محو و از خاطره ها زدوده شد و به جای آن یک هرم خاکی که کل مجموعه را در خود جای داده بود، نهاده شد. البته مقبره اصلی هنوز از زیر خاک خارج نشده است. چرا که این نگرانی وجود دارد که اشیای گرانبهای آن دستخوش آسیب شوند. به عنوان مثال نقاشی هایی که روی مجسمه های ارتش سفالین کشیده شده بود، پس از اکتشاف، به مرور زمان آغاز به پوسیدگی و ریخته شدن کرد. به همین خاطر پیش بینی می گردد که نقاشی های مشابه آنها نیز در مقبره تنها 4 دقیقه پس از اکتشاف در مجاورت هوای خشک منطقه از بین برود.

بر این اساس، دولت چین اجازه بازدید از این منطقه را به کسی نمی دهد و فقط تنی چند از مقامات خارجی همانند ملکه الیزابت پیروز به بازدید از این مجموعه شده است. از این مجموعه بزرگ تنها تعدادی عکس و ویدیو در اختیار عموم قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات داده شده، این مجموعه مشتمل بر 4 سرسرای اصلی می باشد.

سرسرای نخستین در عمق 7 متری زمین واقع شده، 230 متر طول و 62 متر عرض دارد و از 11 راهروی کوچکتر تشکیل شده است. 6 هزار سرباز سفالین در این سرسرا به چشم می خورند. دومین سرسرا به ارابه ها و سربازانی اختصاص دارد که ظاهرا سربازان گارد سلطنتی می باشند. سومین سرسرا مربوط به مجسمه افسران ارشد می باشد. اما سرسرای چهارم کاملاً خالی است و به نظر می رسد ساخت آن را نیمه کاره رها شده است. به جز آثار سفالی، سلاح هایی چون شمشیر، نیزه، کلاهخود و زره نیز در این مجموعه کشف شده است و برخی از شمشیرها همچنان برندگی دارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2627

به "تورهای چین: ارتش سفالین امپراتور چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورهای چین: ارتش سفالین امپراتور چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید