کلیسای وانک در قلب عاشقانه ترین خیابان اصفهان

به گزارش باتسک، با اینکه گوشه به گوشه اصفهان، دیدنی است اما لذت تماشای کلیسای وانک، آن هم در خیابانی که سنگ فرش شده است و سبک اروپایی دارد، دوچندان به نظر می رسد.

کلیسای وانک در قلب عاشقانه ترین خیابان اصفهان

کلیسا وانک اصفهان را در منطقه جلفا ببینید و از این همه زیبایی شگفت زده شوید. در خیابان حکیم نظامی اصفهان، با محله ای روبه رو می شوید که پنج کوچه دنج و سنگفرش شده دارد. محله ای که بخش بزرگی از ارامنه اصفهانی در آنجا ساکن اند. در منطقه جلفای اصفهان، یازده کلیسا وجود دارد ولی در بین تمامی آن ها، کلیسای وانک معروفیت جهانی دارد.

کلیسا وانک اصفهان

ساخت کلیسای وانک در سال 1655 میلادی در زمان شاه عباس دوم شروع شد. پس از 9 سال کاشی کاری ها و ظریف کاری های این کلیسا به اتمام رسید. سپس کتیبه ای با کاشی های لاجوردی بر سردر ورودی غربی کلیسا نصب شد که با خط طلایی، تاریخ ساخت و اتمام بنا بر روی آن درج شد.

مقبره خاچاطور کساراتسی در حیاط کلیسا

به حیاط بزرگ کلیسا که قدم می گذارید، چهار ستون سنگی پایدار را می بینید که بر روی آن ناقوس های زیبا و بزرگی قرار گرفته اند. خاچاطور کساراتسی اسقف اعظم ارامنه اصفهان و به شدت در میان مسیحی های ایرانی محبوب بود. او اولین کسی بود که صنعت انتشارات را در ایران راه اندازی کرد.

گنبد مخروطی شکل کلیسای وانک

از آنجایی که کلیسای وانک در عصر صفویه ساخته شده، گنبد این کلیسا مشابه گنبد مساجد این دوره ساخته شده است. به داخل کلیسا که می روید، برای لحظه ای از این همه نقش و نگار شگفت زده خواهید ماند. داخل گنبد به زیبایی تمام با رنگ روغن نقاشی شده و تصاویری با مضامین انجیل مقدس، کشیده شده است.

موزه کلیسا وانک اصفهان

موزه کلیسای وانک قدمتی 100 ساله دارد و در ضلع شمالی حیاط کلیسا خودنمایی می نماید. در بخشی از این موزه، کتاب های تاریخی به زبان ارمنی، قرار گرفته است. این کتاب ها در محفظه های شیشه ای نگهداری می شوند و صفحات پوسیده و به جای مانده آن ها، گذر تاریخ را نشان می دهد.

آثار فلزی کلیسای وانک

آثار فلزی از زیورآلاتی از جنس طلا و نقره، ظروف تزیینی، سینی، عود سوز و انواع صلیب و جعبه صلیب در این بخش نگهداری می گردد. اگر دوست دارید در محله های شیک اصفهان خانه ای داشته باشید، مطلب لوکس ترین محله های اصفهان کدامند؟ را بخوانید.

تابلوهای موزه وانک

آثار ارزنده ای از نقاشان اروپایی و ارمنی در این موزه گرد هم آمده اند. اجازه دست زدن به تابلوها وجود ندارد اما از دور هم می توان جنس تابلوها را حس کرد. اگر به جاذبه های تماشای ایران علاقه دارید، مطلب در این روستا میان ابرها قدم بردارید را بخوانید.

سکه های تاریخی موزه وانک

در سال 1970 سکه هایی که استفاده از آن ها در ادوار مختلف مرسوم بود به موزه کلیسای وانک اهدا شد. سکه هایی که مربوط به قبل از تاریخ، دوران اسلامی و سکه های پادشاهی ارمنی کیلیکیه است. زیبایی کلیسای وانک و موزه اش، در کلام نمی گنجد. باید به این کلیسا قدم گذاشت تا با تمام وجود آن را حس کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری ایران عمارت تماشای وزیر جنگ در دل منیریه تهران را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2735

به "کلیسای وانک در قلب عاشقانه ترین خیابان اصفهان" امتیاز دهید

1 کاربر به "کلیسای وانک در قلب عاشقانه ترین خیابان اصفهان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای وانک در قلب عاشقانه ترین خیابان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید