چشم انداز توسعه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه چین

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران به نقل از تلویزیون چین، ما همه سوار بر یک کشتی هستیم، این عبارتی است که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین 26 آبان (17 نوامبر) برای شروع سخنرانی خود در آیین گشایش نشست سران صنایع و بازرگانی سازمان اپک و شرح مفهوم جامعه با سرنوشت مشترک بشری به کار برده است. او در این سخنرانی 40 دقیقه ای با تحلیل تحولات معادلات دنیای در سده اخیر، راه چاره چین برای تشخیص جهت توسعه اقتصاد دنیا و یافتن خط مشی مدیریت دنیا متکی بر اصول پنج گانه رویکرد باز، توسعه، فراگیری، نوآوری و برنامه ریزی را ارایه داد.

چشم انداز توسعه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه چین

آسیا و اقیانوسیه پویاترین منطقه دنیا و با پتانسیل بالا از لحاظ اقتصادی است. سازمان اپک شامل 21 عضو، 40 درصد جمعیت دنیا، 60 درصد ارزش فراوری ناخالص دنیا و 47 درصد حجم تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است. این موفقیت از معین اهداف بوگور سال 2020 و پایبندی بر آزادسازی و تسهیل سرمایه گذاری و تجارت جدایی ناپذیر است.

اکنون مهلت تحقق اهداف بوگور 2020 در حال نزدیک شدن است و جوامع اقتصادی مختلف برای همکاری نیز با فرصت های ناشی از انقلاب علمی و فنی جدید و اصلاحات صنعتی از یک سو و چالش های ناشی از ضد دنیای شدن و حمایت گرایی تجاری و عقب ماندگی مدیریت اقتصادی رو به رو هستند. شی جین پینگ در سخنرانی فوق در این باره یادآور شده است: همکاری یا مقابله؟ باز کردن یا بستن درها؟ بازی برد- برد یا بازی مجموع صفر؟ هر کدام از این گزینه ها بر منافع کشورها و سرنوشت بشر تاثیر می گذارد.

شی جین پینگ نگاه روشنی به آینده همکاری آسیا و اقیانوسیه دارد. او در نشست اپک در جزیره بالی در سال 2013 نقشه راه ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک بشری را مطرح و تا سال 2014 در نشست سازمان در پکن پیشنهاد تحقق آرمان آسیا و اقیانوسیه را مطرح نمود و اکنون، جهت توسعه آسیا و اقیانوسیه را به عنوان رویکرد باز، پیشرفته، فراگیر، نوآور و با برنامه ریزی معین نموده است.

با تور چین همراه باشید

شی جین پینگ در سخنرانی نظریات جامع خود نسبت به وضعیت کنونی توسعه را ابراز کرد: با انزواگری هم دنیا را از بین می بریم و هم خود سرگردان می شویم؛ دستاوردهای خلاقیت علمی و فنی نباید پنهان و به ابزار گروه کوچک از جمعیت برای سودآوری تبدیل گردد؛ قانون بازی را باید همه اعضای جامعه دنیای معین نمایند نه آن هایی که بازوهای قوی تر و قدرت بیشتر دارند؛ چه جنگ سرد، چه جنگ گرم یا تجاری، برنده ای بر جای نمی گذارد. این نظریات شی جین پینگ نشانگر نقض قوانین در وضعیت کنونی توسعه دنیای است. وی همچنین خواست هایی از رهبران صنایع و بازرگانی سازمان اپک مطرح نمود و گفت: باید در راستای تحقق چشم انداز همکاری 2020 به ساخت منطقه تجارت آزاد آسیا و اقیانوسیه ادامه داد؛ باید به رفاه مردم اولویت داده و روند توسعه پایدار سال 2030 را در راهبرد توسعه کشور خود گنجاند؛ باید کم تر به تبعیض و غرور و بیشتر به احترام و بخشش پرداخت؛ باید بدون تلف کردن یک روز از زمان خود، نیروی محرکه رشد اقتصاد و راه توسعه جدید را یافت. این چشم انداز توسعه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه چین به شمار می آید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 289

به "چشم انداز توسعه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم انداز توسعه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید