پیشرفت ابزارهای تشخیص سرطان پوست با یاری محقق ایرانی

به گزارش باتسک، گروهی از محققان موسسه فناوری استیونز در مطالعه اخیرشان با یاری نگار توسلیان (محقق ایرانی) اثربخشی نوع جدیدی از یک ابزار غیرتهاجمی تشخیص سرطان پوست را نشان داده اند.

پیشرفت ابزارهای تشخیص سرطان پوست با یاری محقق ایرانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، آزمایشات اولیه نشان داده است که این فناوری 97 درصد در تشخیص بافت سرطانی موثر است و محققان اکنون در حال کار بر روی کوچک کردن سیستم، به میزان یک دستگاه دستی مقرون به صرفه قیمت هستند.

این سیستم تازه از فناوری موسوم به تصویربرداری با امواج میلی متری با وضوح بالا بهره می برد. این فناوری مشابه سیستم های اسکنی است که برای تصویربرداری امنیتی از کل بدن در فرودگاه ها استفاده می گردد.

مطالعه قبلی تیم تحقیقاتی استیونز نشان داد که تصویربرداری با امواج میلی متری با وضوح بالا می تواند به طور موثر برای شناسایی بافت های سرطانی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا امواج فراوری شده به وسیله دستگاه تصویربرداری در هنگام مواجهه با بافت سرطانی به طور متفاوتی از پوست منعکس می شوند.

در حالی که این مطالعات قبلی یک اثبات مفهوم مفید بود، اما آزمایشات آنها فقط بر روی نمونه های بافت در شرایط آزمایشگاهی و نه بر روی بیماران زنده در زمان واقعی انجام شدند. این مطالعه تازه توانایی سیستم را در تمایز بافت سالم از بافت سرطانی در انسان نشان داد. این مطالعه نشان داد که دستگاه در حدود 20 ثانیه نتایج را نشان می دهد.

طی این مطالعه محققان 71 بیمار با 136 ضایعه پوستی مشکوک را انتخاب کردند. پس از ارزیابی با دستگاه تازه تصویربرداری موج میلی متری با وضوح بالا، ضایعات بیوپسی شدند.

نتایج نشان داد که دستگاه تصویربرداری تازه در شناسایی ضایعات خوش خیم از ضایعات بدخیم بسیار دقیق است.

نگار توسلیان، محققی که روی این پروژه کار می نماید، گفت سیستم تازه آنها اولین سیستمی نیست که از فناوری تصویربرداری پیچیده برای شناسایی اتوماتیک سرطان های خطرناک پوست استفاده می نماید اما ابزارهای دیگر بزرگ، گران هستند و به اپراتورهای آموزش دیده احتیاج دارند. این فناوری تازه برای تبدیل شدن به یک دستگاه کوچک دستی که می تواند به وسیله پزشکان به عنوان بخشی از یک معاینه بالینی ساده استفاده گردد، طراحی شده است.

توسلیان گفت: ما در حال ایجاد یک دستگاه مقرون به صرفه قیمت هستیم که به میزان تلفن همراه کوچک و استفاده از آن آسان است، بنابراین می توانیم تشخیص های پیشرفته را در دسترس همه قرار دهیم. این بدان معناست که پزشکان می توانند تشخیص های دقیق را در معاینات معمول انجام دهند.

به گفته توسلیان، از هر 30 ضایعه سرطان پوست که در حال حاضر نمونه برداری می گردد، تنها یک مورد بدخیم است. بنابراین این دستگاه تازه برای جایگزینی بیوپسی طراحی نشده است، بلکه هدف این است که با افزودن یک ابزار اضافی به کیت تشخیصی پزشک، از حجم بالای بیوپسی های غیرضروری جلوگیری گردد.

توسلیان پیش بینی می نماید که با کمی توسعه بیشتر سیستم در سال آینده دستگاه تشخیص سرطان پوست دستی با قیمت کمتر از 100 دلار ساخته گردد.

یافته های این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شد.

منبع: خبرکانادا
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2701

به "پیشرفت ابزارهای تشخیص سرطان پوست با یاری محقق ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت ابزارهای تشخیص سرطان پوست با یاری محقق ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید