مقابله با گیاهان خودرو در برج قابوس گنبد

به گزارش باتسک، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از انتخاب پیمانکار و شروع عملیات مقابله با گیاهان خودرو بر روی برج قابوس تا چند روز آینده اطلاع داد.

مقابله با گیاهان خودرو در برج قابوس گنبد

به گزارش خبرنگاران به نقل از میراث فرهنگی گلستان، ابراهیم کریمی با اشاره به این که رویش گیاهان در تمامی آثار تاریخی وجود دارد و در استان ما با توجه به شرایط اقلیمی و رطوبت موجود در استان، نسبت به دیگر مناطق بیشتر است، اظهار کرد: مناقصه نصب داربست برای از بین بردن گیاهان خودرو بر روی برج برگزار و پیمانکار آن هم انتخاب شده است و از چند روز آینده عملیات ازبین بردن گیاهان توسط متخصصان انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: به موازات این اقدام، پروپوزال ساخت ربات که بتواند اسکن تصویری، بوته زدایی فیزیکی، تزریق ملات در بندهای آسیب دیده و نمونه برداری از مصالح را داشته باشد تهیه شده که با این اقدام دوره زمانی نصب داربست و مداخله فیزیکی به تاخیر انداخته می گردد.

کریمی در مورد رطوبت در میراث جهانی گنبدقابوس، گفت: قبل از سیل نوروز 98 پی بنا به فاصله دو متر بالاتر از سطح آب های زیرزمینی بود که بارش ها و وقوع سیل سبب شده تا سطح آب های زیرزمینی در این منطقه افزایش یابد.

وی با اشاره به این که مطالعات برطرف رطوبت این بنای تاریخی اجرا شده و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم، اعلام کرد: در استان دانش فنی برای مقابله با رطوبت ایجاد شده در برج وجود دارد اما برای بهره مندی از تجربه و انتخاب بهترین مرمت کاران آثار تاریخی کشور در حال رایزنی هستیم تا اگر احتیاج باشد حتی از متخصصان خارج از استان برای کنترل رطوبت بنا بهره مند شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: در تصاویر تاریخی که از گنبد قابوس وجود دارد (اشمیت سال 1316) هم رویش گیاهان رویت می گردد در نتیجه این مشکل مربوط به سال های اخیر نیست و یکی از مسائل عمده در مناطق شمالی محسوب می گردد.

وی توضیح داد: با توجه به شرایط جوی، ارتفاع رشد و تعداد گیاهان روئیده شده در گنبد مخروطی در نوسان است به طوری که در سال 1396 با توجه به مدت زمان پایش، کمترین میزان بارندگی، بیشترین میزان ساعات آفتابی و بیشترین میزان تبخیر را داشته ایم و گیاهان رشد کمتری داشته اند در صورتی که در سال 1398 با توجه به افزایش مقدار بارش، شرایط جوی مساعد برای رویش گیاهان مهیا شده و رشد بیشتری را شاهد هستیم.

کریمی اعلام کرد: میانگین دمای سالانه گنبد کاووس در پنج سال اخیر در حدود 18.98 درجه سانتیگراد، رطوبت نسبی 65.33 درصد و میانگین بارندگی 429.88 میلی متر در سال بوده که شرایط لازم برای رشد گیاهان علفی را فراهم آورده است.

وی گفت: از سال 1385 تقریباً هر پنج سال (سال 1385، 1390 و 1396) داربستی جهت پاکسازی گیاهان روئیده شده در گنبد مخروطی نصب شده است ولی متاسفانه بعد از گذشت تقریبا دو ماه از پاکسازی، رویش مجدد گیاهان را شاهد بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان یادآور شد: طبق پایش های ثبت شده در سال های گذشته تنوع گیاهی در گنبد مخروطی بیشتر بوده (از قبیل اسپند، خار شتر، سلمه تره و غیره) و این در صورتی است که در امسال فقط رویش یک نوع گیاه (سلمه تره) در روی برج مشاهده می گردد.

کریمی اعلام کرد: عدم سمپاشی از طریق پهباد به علت تقویت میکروارگانیسم های دیگر و آسیب های بلند مدت به ملات و آجر، نصب داربست به صورت کامل دور بنا، آنالیز و مطالعه از نزدیک در محل و تدقیق طرح مرمت اضطراری، بوته زدایی فیزیکی، جمع آوری دانه های جمع شده در بین بند آجرها، مرمت بندهای آجر در گنبد، ساخت ربات پایش از جمله تصمیماتی بود که در جلسه شورای راهبردی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس در راستای از بین بردن گیاهان خودرو اتخاذ شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 767

به "مقابله با گیاهان خودرو در برج قابوس گنبد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقابله با گیاهان خودرو در برج قابوس گنبد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید