ساخت ابزار نانویی که از مغز انسان تقلید می کند

به گزارش باتسک، محققان از فناوری هوش مصنوعی برای ابداع ابزاری در مقیاس نانو استفاده کرده اند که تقلید از کارکردهای مغز انسان را ممکن می کند.

ساخت ابزار نانویی که از مغز انسان تقلید می کند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محققان دانشگاه ملی سنگاپور می گویند: پیش بینی های بسیاری وجود دارد که بیشتر آن ها هوش مصنوعی را پیشروی چهارمین انقلاب صنعتی در جهان می دانند. اما چیزی که مهم است بدانیم این است که پلت فرم های رایانشی امروزی قابلیت اجرای الگوریتم های هوش مصنوعی روی کلان داده های آینده را به صورت پایدار نخواهد داشت. از این رو، واضح است که باید رویکرد های محاسباتی خود را در تمامی سطوح از جمله مواد، ابزار ها و معماری دستگاه ها بازنگری کنیم. آن ها ادعا کرده اند که روی ابزاری کار کرده اند که در دو زمینه یعنی مواد و ابزار ارتقا یافته است و یک میلیون بار قدرتمندتر از ابزار های کنونی کار می کند.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور گزارش کرده اند که یک ابزار نانو بر پایه نوع خاصی از ساختار ماده ابداع کرده اند که می تواند به بهترین سطح محاسبه درون حافظه ای دست یابد و در عین حال مصرف انرژی بسیار پایینی نیز دارد. همچنین این ابزار برعکس دستگاه های الکترونیک معمول، قابلیتباز تولید و پایداری بالایی دارد.

ساختار مولکولی ای که کلید این اختراع است زاییده ذهن پروفسور سریبراتا گوسوامی از انجمن هندی پرورش علم در کلکته هند است. وی در این مورد می گوید: در طی 40 سال گذشته در حال کار روی این خانواده از مولکول های لیگاند فعال اکسید شونده بودیم. براساس موفقیت یکی از ساختار های مولکولی مان در ساخت یک دستگاه حافظه که در سال 2017 در مجله نیچر متریالز گزارش شد، تصمیم گرفتیم مولکولمان را به یک لیگاند جدید دوباره طراحی کنیم که راهبردی نوین و منطقی برای مهندسی مولکولی محسوب می شود که شبیه به یک اسفنج الکترونی عمل می کند.

وی می افزاید: یافته اصلی این مقاله شارژ ناهمگن یا عدم تقارن الکترونیکی است. از دیرباز این مورد یکی از پدیده های فیزیکی بوده که بسیار نویدبخش بوده است، اما به دلیل اینکه باید در درجه حرارت یا فشار بسیار بالا یا بسیار پایین رخ دهد، هنوز نتوانسته به جهانی واقعی راه پیدا نکرده است.

وی همچنین می گوید: ما توانسته ایم در دستگاه مان به این ناهمگنی شارژی دست یابیم و با استفاده از میدان های الکتریکی در دمای اتاق آن را به نوعی تنظیم کنیم. فیزیکدانان به مدت 50 سال در تلاش برای انجام همین کار بوده اند.

محققان می گویند: توانایی ما در تشخیص این پدیده در مقیاس نانو، می تواند در یک دستگاه چند منظوره نتیجه بخش باشد و در دو بخش ممریستور یا مقاومت حافظه دار یا خازن حافظه دار یا هر دوی آن ها به صورت همزمان قابل بهره برداری باشد.

گفتنی است که مجموعه فعل و انفعالات میان سلولی و یونی در ساختار های مولکولی سازوکار بی نظیر شارژ ناهمگون را ممکن می کند.

در حال حاضر دانشمندان کامپیوتر متوجه شد ه اند که مغز انسان از لحاظ بهر ه برداری از انرژی هوشمندی و مقاومت در برابر خطا قدرتمندترین سازوکار محاسباتی را دارد. در نتیجه سعی دارند با تقلید از عملکرد مغز، قدرت محاسبات را بالا ببرند، بدون اینکه انرژی بسیاری زیادی مصرف شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1468

به "ساخت ابزار نانویی که از مغز انسان تقلید می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت ابزار نانویی که از مغز انسان تقلید می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید