راه اندازی محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید

به گزارش باتسک، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از راه اندازی محور گردشگری تخت جمشید تا آخر شهریور ماه اطلاع داد.

راه اندازی محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید

مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:

محور گردشگری تخت جمشید سه کیلومتر است که از میدان ملل (در مرودشت) شروع می گردد و تا ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید بیش از یک میلیارد تومان است.

رضایی منفرد گفت:

در این طرح، ایجاد جهتهای پیاده راه، دوچرخه سواری و تراموا پیش بینی شده که هم اکنون هزار متر از این جهت آماده سازی شده است و در قالب این طرح این جهت ساماندهی می گردد.

او به اجرای عملیات علف زنی در این مجموعه جهانی اشاره نمود و اضافه کرد که علف زنی مجموعه جهانی تخت جمشید از خردادماه شروع شد و با توجه به گستردگی مجموعه و پراکندگی آثار، این عملیات یک ماه طول کشید.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید نمود که حذف علف های هرز از کنار آثار تاریخی با حساسیت ویژه ای و با حضور کارشناسان حوزه بازسازی در مجموعه انجام می گردد تا خدشه ای بر آثار وارد نگردد.

رضایی منفرد اضافه کرد:

طرح جامع معماری (مسترپلان) تخت جمشید نیز به صورت کاملا تخصصی و تفکیک شده در حوزه های مختلف حفاظت، بازسازی، ساماندهی محوطه و باستان شناسی منطقه در فازهای کوتاه، میان و بلندمدت تهیه خواهد شد. طرح مبلمان سایت، جانمایی تابلوهای معرفی، بعلاوه برنامه های حفاظتی و بازسازیی از جمله دستورالعمل هایی است که با تهیه این طرح جامع معماری در مجموعه جهانی تخت جمشید به صورت کاملا تخصصی اجرا می گردد.

وی گفت که تا به امروز اجرای این طرح 50 درصد پیشرفت داشته است و 80 درصد اسکن لیزری مجموعه فرهنگی نقش رستم نیز به اتمام رسیده است و با تکمیل طرح و اجرای آن بی تردید هرگونه فعالیت در این محوطه باستانی تخصصی تر خواهد شد و با تکمیل این پرونده، مجموعه فرهنگی نقش رستم نیز در لیست جهانی ثبت خواهد شد.

رضایی منفرد در سرانجام سخنان خود گفت:

با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده، جهت ورودی نقش رستم ساماندهی و تغییر خواهد نمود که این اقدام در جهت ارائه خدمات مطلوب تر و دسترسی آسان گردشگران است.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2551

به "راه اندازی محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی محور گردشگری میدان ملل تا تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید