نبود منابع مالی و انسانی در حوزه آمار قابل قبول نیست

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، امیدعلی پارسا شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در جهان تا قبل از جنگ جهانی دوم نظام آماری سنتی بود، اظهارکرد: سازمان ملی آمار بعداز جنگ جهانی دوم ایجاد شد که مرجعیت آمارهای رسمی را برعهده داشت.

نبود منابع مالی و انسانی در حوزه آمار قابل قبول نیست

پارسا با بیان اینکه نظام های آماری ثبتی مبنا درکشورهای پیشرو از سال 2000 میلادی جایگزین نظام آماری سنتی شد، اضافه کرد: نظام آمار سنتی به مردم مراجعه و با استفاده از پرسشنامه و یا خوداظهاری اینترنتی انجام می گردد.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال 95 حدود 48 درصد مردم ایران به صورت اینترنتی در آمارگیری شرکت کردند که در آن سال ایرانم در صندلی رتبه نخست جهان برای میزان مشارکت مردم قرار گرفتیم، گفت: البته هنوز تا رسیدن به نظام آماری مدرن فاصله داریم. نظام آماری مدرن ثبتی مبنا است که در آن به درب منازل مردم مراجعه نشده و حتی فضای اینترنتی در اختیار آنها قرار نمی گیرد بلکه تمهیدات و زیرساخت های لازم برای جمع آوری آمارهای لازم از سوی دستگاه ها در کنار انجام فعالیت های سازمانی فراهم می گردد.

رئیس مرکز آمار ایران مدیریت، برنامه ریزی و آمار را سه رکن مهم در توسعه جوامع دانست و ادامه داد: امروز عصر اطلاعات و آمار است هر تصمیم و برنامه ریزی برمبنا اطلاعات با کیفیت انجام نگردد آن برنامه قابل دوام و ارزیابی نیست.

فراوری 50 درصد آمار و اطلاعات مورد احتیاج برنامه ریزان ملی

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد آمارهای مورد احتیاج برنامه ریزان ملی، 35 درصد آمار مقامات و مدیران استانی و کمتر از 15 درصد آمار مقامات شهرستانی با کیفیت لازم فراوری و در اختیار آنها قرار می گیرد، اضافه کرد: با توجه به این آمار حجم زیادی از آمارها فراوری نمی گردد لذا بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده کامل و جامع نیست.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه وجود محدودیت مالی و انسانی در حوزه آمار قابل قبول نیست، گفت: پایه و اساس برنامه ریزی و حاکمیت مطلوب وجود داده ها و آمارهای با کیفیت است که متاسفانه ایران در این حوزه با کمبود روبرو است.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده مجموع احتیاجها در این بخش در برنامه ملی آمار مطرح خواهد شد، بیان نمود: امیدواریم نظام بودجه ریزی کشور بتواند بهتر از سالها گذشته در این زمینه اقدام کند. البته آمارهای ارائه شده در زمینه تورم، بیکاری و رشد اقتصادی آمارهای با کیفیت و قابل اتکا است.

پارسا با اشاره به تورم 13.4 درصدی مهرماه امسال در کشور، اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه کشور 32.8 درصد است که این عدد از قیمت کالاها در بازار محاسبه می گردد. در جهان نرخ تورم از متوسط افزایش قیمت کالاهای مصرفی در 12 ماه اخیر به 12 ماه قبل محاسبه می گردد.

نرخ بیکاری 10.7 درصدی گیلان در بهار امسال

وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها راه حل توسعه پایدار کشور است، گفت: لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی با پنج محور دورن گرا، برون گرا، مردمی، عدالت محور و دانش بنیان بودن ابلاغ شدکه برای اجرایی شدن احتیاجمند مدیران جهادی و عالم است.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به طراحی 142 شاخص ارزیابی اقتصادی مقاومتی که مجموع و ترکیب این شاخص ها نشان دهنده رشد پویا و پایدار و همچنین مقاومت اقتصادی در کشور است، اضافه کرد: ارزیابی های اجرا شده نشان دهنده رشد و روند رو به جلو در پویایی و مقاومت اقتصادی در سال ها اخیر است.

وی همچنین به وضعیت نرخ بیکاری و تورم در استان گیلان نیز اشاره نمود و گفت: وضعیت گیلان در این حوزه ها از متوسط کشور بهتر است.

پارسا در ادامه بیان نمود: سهم گیلان از جمعیت کشور 3.2 درصد و از فراوری 2.2 است که اصلا شایسته این استان با این میزان ظرفیت نیست.

وی با تأکید براینکه بهره گیری از این ظرفیت ها احتیاجمند مدیریت جهادی است، اضافه کرد: نرخ بیکاری گیلان در بهار امسال 10.7 درصد است از متوسط نرخ بیکاری کشور وضیعت بهتری دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 295

به "نبود منابع مالی و انسانی در حوزه آمار قابل قبول نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود منابع مالی و انسانی در حوزه آمار قابل قبول نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید